Gå til innhold
Fiskersiden

Harvefiske i Oslomarka


rogna
 Share

Recommended Posts

Junior (39) tok i går kveld 12/8 en harvetur i Nordmarka. Etter hvert som kvelden gikk utviklet det seg til et ordentlig møkkavær. Køl svart og styrtregn. Men før dette været satt inn var det et riktig godt bett. Resultatet ble, foruten to småtasser som ble satt tilbake, disse tre med vektene 470 gr; 520 gr; og 610 gr. Det ser litt fattislig ut med fangsten fotografert på et fat, men regnværet og det faktum at han ikke hadde med kamera fremtvinger slike løsninger. Men her er altså fangsten.

61356_s.jpg

Det er altså all grunn til å starte opp harvefisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine aurer. Noe av det mest spennende fiske jeg vet om.

Bruker du lang teleskopstang eller haspel?

jeg bruker langstang,da jeg synes dette funker best for meg. Har egentlig aldri forstått vitsen med og kaste langt ut, når fisken for det meste står kloss i land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det går jo an å kaste lange kast langs land da. Ikke alle steder man kommer til så lett + at man kanskje må tråkke i slikt som lett lager lyder/vibreasjon (myr, steinrøys, kvisthauger) så det å stille seg 10-15 meter unna "hotspoten" og kaste dit langs land kan være lurt noen ganger.

I noen få tilfeller kan det også lønne seg å kaste litt langt ut. Under måneskinn og når det ellers er "dårlig" harvevær hender det at ørreten kvier seg for å gå for langt inn. Men du kan oppleve et bra fiske likevel - og da er lengre kast en av de tingene som hjelper. Det kan også være grunne områder hvor man fisken følger marbakken i ytterkant og at du ikke kan vasse ut for å nå fram uten å skremme fisken. Har bla.a en slik plass i Lille Åklungen hvor ørreten så å si alltid tar en 10 meter fra land. (men ikke nå - for nå er vannet nedtappet)

Vanlig haspelutstyr har også noen fordeler framfor langstanga når det gjelder kjøring og landing av stor fisk.

Men enig i at det meste av fisket foregår svært nært deg, så foretrekker du langstang vil du neppe få noe mindre fisk på det. Langstanga har andre fordeler igjen som haspelstanga ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved harving med haspelutstyr, er det da nødvendig med atraktorperle eller bly for å få kastevekt? Eller snakker vi 0.10 sene?

Bruker selv "mini-haspelutstyr" ved harving i rennende vann, men har sålangt holdt meg til 5-meter'n i stille vann. Men hadde jo vært knall og slippe... Elsker og kjøre fisk på den lille stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved harving med haspelutstyr, er det da nødvendig med atraktorperle eller bly for å få kastevekt? Eller snakker vi 0.10 sene?

Bruker selv "mini-haspelutstyr" ved harving i rennende vann, men har sålangt holdt meg til 5-meter'n i stille vann. Men hadde jo vært knall og slippe... Elsker og kjøre fisk på den lille stanga!

Nei, det skal ikke brukes verken bly, atraktorperler, dupp eller annet. kastevekten ligger i marketugga. Det er heller ikke noe i veien for å benytte haspelutstyr til harving. Mange har byttet ut langstanga til fordel for lettere utstyr. Dette kan være en fordel dersom fisken står langt ute. Men det er en fordel når du bruker haspelutstyr at når du sveiver inn, holder stanga noe høyt, slik at marken striper i vannskorpa. Når det gjelder senetykkelse ved bruk av haspel, så må du nok regne med å bruke noe tynnere sene. Men jeg vil ikke anbefale tynnere sene enn 0.20.

Når det gjelder valget langstang eller haspel, så foretrekker jeg fortsatt langstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at man bruker haspel, hvilken innsveivingshastighet snakker vi om da? Så sakte som mulig bare? - >Er det noen som har erfaring med om det er best med å harve langst bunn, midt i vannlaget eller i overflata?

Skjønner at dette kan variere, men jeg hadde vært takknemlig for andres erfaringer på dette. Er det f.eks. en "regel" om dette knyttet til ulike værtyper, bunnforhold, månefase, tid på døgnet, sen eller tidlig høst osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastighet på innsveiving: sakte - sakte.

Harvefiske foregår ikke langs bunnen, ikke midt i vannlaget, men enten rett under eller stripende i overflaten.

Når det gjelder værforhold, så synes jeg det funker best med litt måne og skiftende skydekke. Men det funker også veldig bra med litt lett regn. Jeg anser det som er fordel med en svak bris som gir småbølger og litt "klukking" langs land. Fullmåne, blankt vann og klar himmel gir som regel dårlige fangster. BRUK MINST MULIG LYS. Bruk av lys i vannkanten er fy-fy. Må du bruke lys, så gjør det med ryggen til vannet. Husk at fisken står svært nære land i mørket.

Når det gjelder bunnforhold, så har jeg ikke erfart at dette har betydning, men det er nok en fordel om det er kort vei ut til dypere vann. Og fisken går svært nære land etter mørkets frembrudd. Det er da du harvefisker. Har aldri reflektert over månefasene.

Og når det gjelder årstid, så er det bare og sette igang. HarveTiden varer gjerne fra midten av august og fram til isen legger seg. Benytt gjerne tiden etter isløsingen på våren.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med om det er best med å harve langst bunn, midt i vannlaget eller i overflata?

Du kan godt sørge for å ha marktugga et stykke ned i vannet, men da har det plutselig ingenting med harving og gjøre, og harving er ofte en god fiskemetode på høsten.

Av fiskeplasser prøver jeg alltid utenfor myrkanter. Gå utover myra mot vannkanten og stopp et godt stykke innpå. Stå helt stille et par minutter, og prøv og dra markklysa langs land mellom en halv og to meter utover vannet. (Var det mulig og forstå tro)

Ellers er det bare og slutte seg til rognas innlegg .....

Skitt fiske!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.