Gå til innhold
Fiskersiden

Hardy made in China/Korea?


ParavanSalamander
 Share

Recommended Posts

Ser at Hardy har sine nyere produkter (2007-2008) merket med "Designed and developed in Alnwick, England", men altså ikke "produced". Står faktisk ikke hvor min nye Hardy er produsert, hverken på snella eller forpakningen. Det synes jeg smaker av lureri. Tror egentlig ikke kinesiske sneller er noe dårligere, men føler meg lurt på info-siden. Tidligere hadde jo snellene påtrykt "made in England". Nå står det ingenting, bare "Hardy" ;(

Hardy har blitt "hardy"... harry-hardy fra kina? Ser også at norske nettbutikker flommer over av relativt billige hardy-stenger. Sikkert "made in China". Er all klar over det? Tviler, tror mange vil bli litt skuffet når de finner ut.

Endret av ParavanSalamander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at de produksjonsmetodene de har i Kina ofte langt overgår de vi har her på berget.

Så at kvaliteten synker finnes det vel ingen "bevis" på fra akkurat den kanten??

Tror også at Hardy graver sin egen grav dersom de firer på kvaliteten.

SÅ dumme er man da ikke i Hardy. Eller?

Men jeg skjønner tanken - Hardy er lissom fra England, det :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er valgt riktig fabrikk ser ikke jeg bort ifra at stengene bygget i Kina er av betydelig bedre kvalitet en det som ble laget i StorBritania. Selvfølgelig om alle spesifikasjoner følges, noe jeg tror disse fabrikkene gjør. Vi snakker om moderne fabrikker som kan dette.

Jeg husker at "tempoen" i tidligere fabrikk ikke var av det raskeste og prosessene ikke av det mest moderne- Ingen arbeidsgiver har idag råd til å betale en arbeider for å se at lakken tørker( noe dere Hardy entusiaster også betalte for) Samtidig bør produsenten sette ned prisen når produksjonskost nå sannsynligvis er 1/4 del av tidligere kost, noe jeg neppe tror de gjør av forståelig grunner om man tenker på merkevaren.

Problemet kommer sansynligvis til å vise seg når man har behov for service. Jeg tror neppe at de gamle gutta fra Hardy kommer til å vise noe særlig interesse for å gjøre en god jobb ved å reparere stenger bygget i Kina. Jeg regner med at eventuelle deler eller reparasjoner blir rett og slett erstatet med nye og da kan det hende at stengene ikke passer isammen.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kommer sansynligvis til å vise seg når man har behov for service. Jeg tror neppe at de gamle gutta fra Hardy kommer til å vise noe særlig interesse for å gjøre en god jobb ved å reparere stenger bygget i Kina. Jeg regner med at eventuelle deler eller reparasjoner blir rett og slett erstatet med nye og da kan det hende at stengene ikke passer isammen.

Hm - dette har jeg liten tro på. Dersom man masseproduserer, vil somregel delene passe sammen, er min erfaring.

Tror heller ikke servicenivået vil gå ned - det vil kanskje endres - men ikke gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som trønderen: Æ e skæptisk ja, vææældig skæptisk !

Tipper gamle Hardy merket 'Made in England' er bedre samleobjekter enn de ny Kina-snellene...

Jeg trodde at stengene var for å bli brukt og ikke for å samle. Jeg regner faktisk med at kvaliteten blir bedre.

Hm - dette har jeg liten tro på. Dersom man masseproduserer, vil somregel delene passe sammen, er min erfaring.

Tror heller ikke servicenivået vil gå ned - det vil kanskje endres - men ikke gå ned.

Vi snakker om manuelt masseproduksjon og endene som skal skjøtes isammen må uansett tilpasses. Jeg tror ikke heller at servicenivåen vil gå ned- tvert imot. Hardy i Stor Britania var ikke kjent for å være rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så heldig at jeg fikk besøke Hardyfabrikken for noen år siden ..

De i produksjonen gikk med skjorte og slips(slutt med det nå ) ....flott at det går fremover hos de og .

"Alt" lages i Østen idag,sjekk gjerne hjemme hos deg selv .

"Alt" er blitt rimeligere og vi forbruker mye mer enn vi gjorde tidligere .

Skal du samle er det vel det av eldre dato som er interresant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så heldig at jeg fikk besøke Hardyfabrikken for noen år siden ..

De i produksjonen gikk med skjorte og slips(slutt med det nå ) ....flott at det går fremover hos de og .

"Alt" lages i Østen idag,sjekk gjerne hjemme hos deg selv .

"Alt" er blitt rimeligere og vi forbruker mye mer enn vi gjorde tidligere .

Skal du samle er det vel det av eldre dato som er interresant ?

Ja Angler. Jeg leser mellom linjene at du forsvarer unødvendig forbruk og at vi faktisk bruker(kjøper) mer en det vi egentlig har behov for. Det er bare å sjekke hvor mye vi egentlig bruker av alt det vi handler, fiskeutstyr også.

Enig, det meste av forbruksartikler er blitt billigere og det er hovedsakelig begrunnet at lavkostland Kina er blitt vestens fabrikk og at Kinesiske bedrifter får betalt med dagens lave dollar.

Når det gjelder fiskeutstyr og på tross av at de fleste har flyttet produksjonen til Kina , har denne gruppe vare ikke fulgt opp med reduksjon av pris til forbrukeren. Det er enkel å sjekke en hvilken som helst katalog fra norske leverandører for 5-6 år siden kontra i dag. Som du lett kan se er ikke det blitt billigere for forbrukeren , dog billigere for bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fiskeutstyr og på tross av at de fleste har flyttet produksjonen til Kina , har denne gruppe vare ikke fulgt opp med reduksjon av pris til forbrukeren. Det er enkel å sjekke en hvilken som helst katalog fra norske leverandører for 5-6 år siden kontra i dag. Som du lett kan se er ikke det blitt billigere for forbrukeren , dog billigere for bransjen.

Man ser det kanskje i form av at noen produsenter er ganske raske til å gi ny stangdel/snelle, i tilfelle skade, uten å spørre noe særlig? Jeg har inntrykk av at f.eks. Shimano og Okuma er kjappe med ny stangdel/snelle.

Et unntak her er Guideline, som jeg har erfart. De krever at du får transportert stanga opp til dem på Skedsmo for feilanalyse, før de vil vurdere om det er reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det kanskje i form av at noen produsenter er ganske raske til å gi ny stangdel/snelle, i tilfelle skade, uten å spørre noe særlig? Jeg har inntrykk av at f.eks. Shimano og Okuma er kjappe med ny stangdel/snelle.

det kalles service :)

""Et unntak her er Guideline, som jeg har erfart. De krever at du får transportert stanga opp til dem på Skedsmo for feilanalyse, før de vil vurdere om det er reklamasjon""

det er ikke service ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig : Man får neppe bedre stenger en det Guide line presterer å designe og produsere. Begrunnelsen til at eventuelle reklamasjoner tas med en klyppe salt er den nøye kvalitets kontrollen som disse gutta har.

En Guideline stang er av det beste investering en sportsfisker kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig : Man får neppe bedre stenger en det Guide line presterer å designe og produsere. Begrunnelsen til at eventuelle reklamasjoner tas med en klyppe salt er den nøye kvalitets kontrollen som disse gutta har.

En Guideline stang er av det beste investering en sportsfisker kan gjøre.

Det kommer vel litt på hva man ønsker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsen til at eventuelle reklamasjoner tas med en klyppe salt er den nøye kvalitets kontrollen som

Jeg følte ikke at de tok reklamasjonen med en klype salt, tvert imot spanderte mannen fra guideline mye tid på telefonen med meg. Men systemet deres virker kanskje litt firkanta. Et bedre alternativ (for meg) hadde vært om de tok imot stanga for en vurdering. Hvis deres feilanalyse viste at det er feilbruk som sansynligvis forårsaket bruddet, så skulle jeg betalt for postgangen. Var det reklamasjon, kunne de betalt postgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kalles service :)

""Et unntak her er Guideline, som jeg har erfart. De krever at du får transportert stanga opp til dem på Skedsmo for feilanalyse, før de vil vurdere om det er reklamasjon""

det er ikke service ;)

Er noe usikker her. Er ikke dette vanlig :D Sende inn stang/snelle nårn knekker eller :)

PS har nettopp knekt en sage denne skal vel sendes den og :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.