Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske i Drammenselva


hassebasse
 Share

Recommended Posts

Hei

Har lyst på en ny tur til drammenselva og lufte fluestanga, men blir ikke særlig motivert når jeg ser hvor lite som blir tatt på flue sonene. er det ingen som fisker med fluestang lenger? noen som vet hvorfor?

Mulig det blir tur til lågen som plan B.

Tar gärna info också. Ska dit i mitten av september och fiska fluga. Tar mer än gärna tips på flugor, linor mm så man inte famlar i mörkret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noe av grunnen er at de fleste, aller fleste, som fisker drammens elva står og dunker mark og tuber oppe ved fossen, gudene vet hvorfor. Mer upersonlig og grasiøst fiske skal man lete lenge etter. Fikk på flue første turen min i elva, og flere fikk på flue samme dagen, og dager før og etter. Er vel bare at få gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noe av grunnen er at de fleste, aller fleste, som fisker drammens elva står og dunker mark og tuber oppe ved fossen, gudene vet hvorfor. Mer upersonlig og grasiøst fiske skal man lete lenge etter. Fikk på flue første turen min i elva, og flere fikk på flue samme dagen, og dager før og etter. Er vel bare at få gjør det.

Fiske med søkke + tubeflue i rennende vann har nok betydelig flere finesser en det du tydeligvis tror. Og grunnen til at man bedriver slikt fiske oppe i fossen i stedet for å fiske med flue lenger ned kan jo ha mye med hvor det er størst sjanse til å få stor laks. Det er vel bare tatt en over 10kg på fluesonen i år. Og det er ikke mangel på fiskere der som er årsaken. Mange synes også fiske med søkke+flue er mye morsommere enn det monotone fluefisket. Når du fisker søkke+tube må du ta hensyn til bunnforholdene på en helt annen måte enn når du fisker vanlig flue og det kan til tider være en stor utfordring å få presentert flua perfekt. Og desto større er gleden når du greier det og laksen biter.

Hører ellers folk sier at laksen stort sett bare har sveipet forbi fluesonen og at det derfor er tatt lite. Dersom det kommer av endrede bunnforhold er det ille, men er det bare vannføringen som er årsaken kan det jo raskt bedre seg :)

Ellers kan man jo begynne å tenke litt på fluesonen oppe i Åmot nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med søkke + tubeflue i rennende vann har nok betydelig flere finesser en det du tydeligvis tror. Og grunnen til at man bedriver slikt fiske oppe i fossen i stedet for å fiske med flue lenger ned kan jo ha mye med hvor det er størst sjanse til å få stor laks. Det er vel bare tatt en over 10kg på fluesonen i år. Og det er ikke mangel på fiskere der som er årsaken. Mange synes også fiske med søkke+flue er mye morsommere enn det monotone fluefisket. Når du fisker søkke+tube må du ta hensyn til bunnforholdene på en helt annen måte enn når du fisker vanlig flue og det kan til tider være en stor utfordring å få presentert flua perfekt. Og desto større er gleden når du greier det og laksen biter.

Hører ellers folk sier at laksen stort sett bare har sveipet forbi fluesonen og at det derfor er tatt lite. Dersom det kommer av endrede bunnforhold er det ille, men er det bare vannføringen som er årsaken kan det jo raskt bedre seg :lol:

Ellers kan man jo begynne å tenke litt på fluesonen oppe i Åmot nå.

Altså, hva som er bedre, vanskeligere eller ikke, var ikke poenget. Poenget er at det er stygt, overfolksomt og usjarmerende der oppe. At folk orker å stå i de tre faktorene for å få laks, beats me. Og at det forekommer mye rykkfiske der oppe er jo ingen hemmlighet det heller, og bare det gjør at jeg selv tar avstand til fisket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det er stygt, overfolksomt og usjarmerende der oppe.

Merkelig at jeg og mange mange flere stortrives der oppe da

Og drømmer om å stå der når vi ikke er der.

Noen mennesker er sosiale og takler det å fiske tett sammen med andre. Å fiske alene kan jeg gjøre andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at jeg og mange mange flere stortrives der oppe da

Og drømmer om å stå der når vi ikke er der.

Noen mennesker er sosiale og takler det å fiske tett sammen med andre. Å fiske alene kan jeg gjøre andre plasser.

Har da aldri sagt at hverken du eller andre ikke stortrives der, det er jo ganske opplagt når det alltid er folk der. Men som jeg skriver, JEG syns ikke det er så flott der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva som er bedre, vanskeligere eller ikke, var ikke poenget. Poenget er at det er stygt, overfolksomt og usjarmerende der oppe. At folk orker å stå i de tre faktorene for å få laks, beats me. Og at det forekommer mye rykkfiske der oppe er jo ingen hemmlighet det heller, og bare det gjør at jeg selv tar avstand til fisket der.

:lol:

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG syns ikke det er så flott der

Den er grei :)

Ellers er jeg også veldig motivert for å få stor laks på flue i Drammenselva i år. Og jeg har faktisk allerede hatt en 100% fluetur oppe i Åmot. Og det er der jeg tenker at det skjer - om det skjer :lol:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har lyst på en ny tur til drammenselva og lufte fluestanga, men blir ikke særlig motivert når jeg ser hvor lite som blir tatt på flue sonene. er det ingen som fisker med fluestang lenger? noen som vet hvorfor?

Mulig det blir tur til lågen som plan B.

Fluefiske i Drammenselva har vært dårlig de siste årene, tiltross for at det fremdeles er ganske mange som forsøker.

Årsakene til dette er, ifølge de som har kultivert og fisket i elva i flere 10 år, at laksesmolten som blir satt ut ikke stopper for å gyte på samme sted som den ble satt ut. Når den utsatte smolten vender tilbake til elva går den rett opp til demningen. Det ser ikke ut til at det spiller noen rolle om den ble satt ut langt nede i elva eller feks i sideelva ved Dynamitten (svingen). Det ser ut som om utsatt smolt ikke er stedbundet i elva, men bare svømmer opp så langt den kommer. Dermed stopper det ikke laks på Flueøra eller på Dynamitten lengre.

Heller ikke slukfiskere eller fiskere med søkke og tube får noe særlig laks nedenfor Grevlingen. Dette var helt anderledes i gamle dager, da det var mye laks å få også nedenfor Grevlingen.

Om det skulle vise seg at utsatt laksesmolt ikke er stedbunden i elva slik som naturlig reprodusert smol, så vil dette også ha betydning for andre elver hvor det settes ut smolt. I slike elver er det kanskje lurt å velge soner lengre opp i elva, hvis man fisker seint på sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei ;)

Ellers er jeg også veldig motivert for å få stor laks på flue i Drammenselva i år. Og jeg har faktisk allerede hatt en 100% fluetur oppe i Åmot. Og det er der jeg tenker at det skjer - om det skjer :)

Her er det delte meninger om fiskemetoder, men dette må være opp til hver enkelt. har selv fisket mange år med søkke og tube og fått laks, men valgte å gå over til fluefiske da dette passet meg bedre og fordi de fleste jeg fisker sammen med er fluefiskere. Smaken er som baken :)

Gabbe.. ser at du har prøvd ovenfor (Åmot) var noen turer der i fjor, men forholdene var elendige. De var ikke strøm eller driv i vannet og bunnforforholdene var ikke som året før (vanskelig og vade ut til god plassene). er det annerleds i år?

Takker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for en uke + siden og da var det ikke så verst driv og det plasket laks innenfor kastehold. Bunnforholdene i forhold til fjor er jeg usikker på da jeg holdt meg mest øverst på sonen. I området som ikke er fluesone men som er populært å fiske flue likevel (grunna litt nedenfor stupebretter) var det veldig spennende strøm nesten rett mot land. Fikk avfisket et område hvor det normalt står en del laks, men pga flue+dupp-fisker på land fikk jeg ikke fisket helt der jeg ville. Om vannstanden stiger eller synker blir jo ting annerledes men det burde gå an å få laks der på flua nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket noen ganger i Drammen. Men jeg er forsåvidt ferdig med den tiden, da jeg ikke har noen lyst lenger til å stå blandt blydengere og fiske flue. Ikke er nærmiljøet noe å se på heller.

Så dunkere kan ha de nedre deler for seg selv. Ja endog dorgerne.

Derimot er det mange fine plasser oppover Åmot som er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står to på fluesonen oppi Åmot nå - er vel ikke lenge før det blir tatt storlaks der også. :blush:

Hei

Tar en tur opp til Åmot i løpet av uken. Vi var 3 stk som fisket med flue i drammenselva på fredag. det virket helt dødt.. har også mere tro på åmot. Denne gangen skal jeg ha med duppen også :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skal ha et siste desperat forsøk etter laksen til helga.Turen går til Drammenselva,men skal vi satse på området nedenfor Hellefossen eller skal vi prøve oppe i Åmot?

Ser at det har passert mye laks over fossen,så muligeheten er kanskje like gode oppe i Åmot?

Fisker med flue.

Er veldig takknemlig for tips fra noen som har greie på dette! :)

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stått et par stk på fluesonen oppe i Åmot i går og de hadde visst holdt på til det ble mørkt, så det må jo ha vært brukbar strøm der. Men der som i Hellefossen har fluesonen levert dårlig i år.

Jeg skal på Blå Vest en dag denne uken og sveiper da over fluesonen et par ganger mellom blydengingen oppe på grevlingen. Skal gi rapport om forholdene da.

Må du velge nå ville jeg ha valgt Hellefossen, men du velger ikke akkuat på øverste hylle….

Beste tipset er å begynne å fiske med reke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

Er jo ikke kjent i Drammenselva,var en tur å kikka i Hellefossen i fjor.Så ikke så gæern ut den fluesona der i alle fall.

Nå er det vel ubegrenset antall kort der også,så man er sikra kort?

Blir nok ikke noe fisking med reke,nei.SKAL ta`n på flue!!

Det nærmeste må vel kanskje bli å knyte på ei diger Allys shrimp! :)

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom fluesonen i Hellefossen i dag (på vestsiden, her ) og det var egentlig veldig fint der nå (bortsett fra glatte steiner da). De som var der kunne fortelle at det hadde vært litt action der den siste uken. Så å dra dit er nok ikke noe dumt valg.

Opplevde forresten noe litt sprøtt der i dag. Jeg fikk på en sjø-ørret på 30-35cm og mens jeg dro den inn mot meg røsket det plutselig til hardt et par ganger i stanga og jeg så svære hvirvler foran meg! Et brøkdel av et sekund lurte jeg på om jeg hadde feilvurdert størrelsen på fisken jeg hadde på totalt, men så skjønte jeg hva som hadde skjedd. En stor fisk hadde angrepet sjø-ørreten jeg hadde på kroken.

Jeg løsnet sjø-ørreten raskt og slapp den fri uten å titte nøye etter bittsår for å kunne kaste flua dit det skjedde i tilfelle fisken skulle være en sint hannlaks og i tilfelle den skulle finne på angripe flua mi på samme måten. Men det skjedde selvfølgelig ikke. Og mest sannsynlig var det en gjedde. Men.... ikke sikkert. :)

Det skjedde nemlig akkurat der jeg hadde fått høre at det sto en real storlaks.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.