Gå til innhold
Fiskersiden

Laks 16.2 kg på 0.25mm fortom


speydork
 Share

Recommended Posts

Fiskekompisen min hadde sin livs opplevelse lørdag kveld. Han har fått større laks tidligere men det som var spesielt med denne fangsten var at han tok den på ørretstang. Loomis 9`gl3 #6 med 0.25mm i fortomspiss.

Storlaks 16.2 kg på enhånds og 0.25 fortomspiss.

He, he- fullt mulig det der ja..... Føyer til at jeg har dratt i land 4 lakser mellom 7 og 10 kg på 0.30 med 7-er stanga.... Slår et slag for enhåndstang til storlaks. Ingen flirer av enhåndstang i elva lenger her-he,he... Eneste grunn til å bruke 2 hånds er kastelengden etter mitt syn...

0,25 står det respekt av :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekompisen min hadde sin livs opplevelse lørdag kveld. Han har fått større laks tidligere men det som var spesielt med denne fangsten var at han tok den på ørretstang. Loomis 9`gl3 #6 med 0.25mm i fortomspiss.

Storlaks 16.2 kg på enhånds og 0.25 fortomspiss.

Dæven, det er meget respektfullt.

Selv har jeg en på 13,1kg tidlig julilaks fra Orkla med 0,28 spiss som "pers" på 8'er enhåndsstang. Men dette da...6'er stang og 0.25 spiss.....nei dæven, jeg er imponert. Tenker stanga stod som ett rokkehjul under fighten.

Endret av Goggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?! Ikke værst for ei lita gyroelv :angry2:

Vokst opp i Mosjøen, men bare hatt anledning til å fiske der en 3-4 ganger selv. Gjennom en bekjent. Desverre vanskelig for den vanlig mann i gata å få kort virker det som. Hadde noen håpløse nybegynnerturer med flue der, men god guide til tross, det ble skam-blanking hehe. Men tok 3 fine sjø-ørret på spinner en gang.

Ante ikke det var laks der lenger, bortsett fra en og annen rømling (fikk en liten rømt laks der husker jeg). Og av DEN dimensjonen? Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?! Ikke værst for ei lita gyroelv :ph34r:

Vokst opp i Mosjøen, men bare hatt anledning til å fiske der en 3-4 ganger selv. Gjennom en bekjent. Desverre vanskelig for den vanlig mann i gata å få kort virker det som. Hadde noen håpløse nybegynnerturer med flue der, men god guide til tross, det ble skam-blanking hehe. Men tok 3 fine sjø-ørret på spinner en gang.

Ante ikke det var laks der lenger, bortsett fra en og annen rømling (fikk en liten rømt laks der husker jeg). Og av DEN dimensjonen? Gratulerer!

At det skulle bli tatt så stor laks i Fusta kom vel som en overraskelse på de fleste av oss. Den hadde nok dårlig kompass denne fisken og bomma fælt da den valgte elv å gå opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skulle bli tatt så stor laks i Fusta kom vel som en overraskelse på de fleste av oss. Den hadde nok dårlig kompass denne fisken og bomma fælt da den valgte elv å gå opp i.

Ja det var det som slo meg også. Og etter alt å dømme valgte den feil fjord også he he. Måtte vært litt av et sjokk når han skjønte hva som lurte i andre enden av snøret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks i gytedrakt har aldri vært noe særlig matfisk å snakke om. Lakser skal være blanke og er de ikke de bør de settes tilbake der de kommer fra.

Mmmm...denne aktuelle hannlaksen er røyka allerede og smakte nyyyyyydelig.Akkurat passe feit og mye bedre enn nygått fisk :)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott laks! Hannlaks i lett gytedrakt er et imponerede syn (og når den ikke har kommet lengre i prosessen er den helt sikkert fortsatt topp matfisk) Og bra gjort å greie å berge den på såpass lett redskap - det var vel neppe en slik kjempe han forventet skulle bite på da han valgte utrustning. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks i gytedrakt har aldri vært noe særlig matfisk å snakke om. Lakser skal være blanke og er de ikke de bør de settes tilbake der de kommer fra.

Nei nei nei. Hannlaks i gytedrakt er den beste røykalaksen !

Men hunnlaks derimot, den skal ut i elva hvis den er brun. Ikke sammenlignbart.

En rødbrun hannlaks på 15kg. Heng den i en kald kjeller i en strisekk ett døgn. Og røyk den, toppen på røykalaks. Og rent estetisk så synes jeg den er like vakker som en nygått og blank storlaks ;)

Laksen kler seg jo i 2 drakter, det er jo endel av laksens liv. Og en hannlaks i august er ikke mindre verdt enn en i juni (eller etter fiskesesongen). ;)

Store og feite junilakser har lett for å bli for blaut etter røyking ! Mye fett her, ikke usunt, men kvaliteten på en laks som har fastet litt er ikke helt dumt :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.