Gå til innhold
Fiskersiden

jerkartikkel i nye AOF


Recommended Posts

har dere sett artikkelen om UL-jerkbait i nye AOF? leste denne artikkelen da den sto på trykk i danske fiske&fri. synes dette burde revolusjonere jerkfisket. burde jo være mye mer moro å fiske med lettere og litt mjukere stenger som bøyer seg litt mer når de (mest) vanlige 2-3kilos gjeddene biter på. hva synes jerkfiskerne her inne om denne nye vrien på fisket? jeg skal ihvertfall ikke kjøpe meg ei stokkstiv jerkestang som ikke bøyer seg før fisken blir 5-6kilo. her blir lettere utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere sett artikkelen om UL-jerkbait i nye AOF? leste denne artikkelen da den sto på trykk i danske fiske&fri. synes dette burde revolusjonere jerkfisket. burde jo være mye mer moro å fiske med lettere og litt mjukere stenger som bøyer seg litt mer når de (mest) vanlige 2-3kilos gjeddene biter på. hva synes jerkfiskerne her inne om denne nye vrien på fisket? jeg skal ihvertfall ikke kjøpe meg ei stokkstiv jerkestang som ikke bøyer seg før fisken blir 5-6kilo. her blir lettere utstyr!

ja det er nok helt klart morsomere å fighte 2-3 kilos fisker med ul- jerk. men for å snu på problemet hva skjer da når den super-spreke 15 kilos gjedda tar agnet... fikk selv en på 7,5kg på jigg med spinkel stang og snelle under abbor jakt. det gikk jo, men å lande fisken tok ca. snaue 25 min, mener jeg. å slite gjedder så lenge før landing er jo ikke bra, med tanke på C&R, stress og syre i muskelene kan jo ta livet av den i etterkant. hvertfall om sommeren!

men uansett så er det jo sikkert også flere fordeler da ;) og det kan sikkert varieres til å lande større fisker og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er nok helt klart morsomere å fighte 2-3 kilos fisker med ul- jerk. men for å snu på problemet hva skjer da når den super-spreke 15 kilos gjedda tar agnet... fikk selv en på 7,5kg på jigg med spinkel stang og snelle under abbor jakt. det gikk jo, men å lande fisken tok ca. snaue 25 min, mener jeg. å slite gjedder så lenge før landing er jo ikke bra, med tanke på C&R, stress og syre i muskelene kan jo ta livet av den i etterkant. hvertfall om sommeren!

men uansett så er det jo sikkert også flere fordeler da ;) og det kan sikkert varieres til å lande større fisker og ;)

litt enig her jeg. men om man har mulighet for båt og ikke fisker så langt unna båten da tror jeg det kunne være gøy med UL. man kan jo evt også skelne litt på agn str. ikke degn den største baiten ut på UL. der er selvsagt ingen sikkerhet for at man da bare for dem under 5 kilo men man gjør vel sitt til og begrense str litte gran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er nok helt klart morsomere å fighte 2-3 kilos fisker med ul- jerk. men for å snu på problemet hva skjer da når den super-spreke 15 kilos gjedda tar agnet... fikk selv en på 7,5kg på jigg med spinkel stang og snelle under abbor jakt. det gikk jo, men å lande fisken tok ca. snaue 25 min, mener jeg. å slite gjedder så lenge før landing er jo ikke bra, med tanke på C&R, stress og syre i muskelene kan jo ta livet av den i etterkant. hvertfall om sommeren!

men uansett så er det jo sikkert også flere fordeler da :) og det kan sikkert varieres til å lande større fisker og :)

nei, det er sant d at det ikke er sunt for gjedda å bli fighta veldig lenge før c&r. men som oftest er det mindre fisk man får(opptil 5-6kg). og det er ikke alle storgjedder som er supersterke eller i fightehumør. men er man på steder som har mye store gjedder og er selektiv jakt etter de store, så er jo de gamle stive "påkene" lurest å bruke. men i mitt daglige gjedde-jerkfiske så kommer UL-jerkteknikken til å mest brukt.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er sant d at det ikke er sunt for gjedda å bli fighta veldig lenge før c&r. men som oftest er det mindre fisk man får(opptil 5-6kg). og det er ikke alle storgjedder som er supersterke eller i fightehumør. men er man på steder som har mye store gjedder og er selektiv jakt etter de store, så er jo de gamle stive "påkene" lurest å bruke. men i mitt daglige gjedde-jerkfiske så kommer UL-jerkteknikken til å mest brukt.

nei, ALLE store gjedder er ikke super sterke eller i fightehumør. men det er jo synd å miste, eller på uheldig måte ta livet av en stor gjedde! man har jo til en viss grad kontroll på hvor stor fisk man kan fange med f.eks str. på jerkbaite, område man fisker i også videre, men 100% kan man jo ikke være. uansett så er jo baktanken med dette god, men slik jeg ser på det er det like mang ulemper med ul-jerk, som ved å bruke de stive ''påkene''. Så dette er vel da en smak sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke stenger har du erfaring fra ??

jeg kan vel ikke helt skryte på meg å ha like mye erfaring med stenger som deg walmann, :blush: men jeg har testet shimano bm, og har selv en bft buster jerk soft, og en bronze age trigger. ut fra bft soft stanga, er det vel jeg har mine negative baktanker om ul-jerk. den ble rett å slett for myk for meg, når jeg kastet langt ut ble flexen i stanga for stor til å gi eksakte og gode bevegelser til agnet. selv med relativt små jerkbaits.

men for å si en ting til, for de som har sett den svenske filmen gaddfeber(sikkert fler her på jerkfiske forumet), så sier jo de at dette med stive stenger og stumme snører gjør at du kan føle fiskens beveglser langt inn i ryggen! dette er jeg ganske enig i å klager ikke på for stive stenger av den grunn heller :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes artikkelen var ræv :) Hvorfor skal man ambefale folk å kaste 60gr jerkbaits med stenger som tåler 20? Hva med å heller ambefale noen mindre jerkbait, og noen stenger som passer til de. Små beter med mye bevegelse lokker storgjedde som bare det, så behovet for tunge baits er ikke alltid reelt.

Som andre også nevner, er det ikke så lett å kjøre stor gjedde på myke og korte stenger. Går man noe opp i lengde på stanga, si fra 6f til 7-8f, får man bedre kontrol undre kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BFT stiff 6 fot får ikke blitt noe annet enn en stiv liten kjepp. så helt enig med deg der, men det finnes stangserier (ikke i Norge men f.eks i Sverige) som er av en helt annen kvaltitet. Kjører ingen stenger under 7 fot.

7 fot til letter jerk ( opp i mot 110gr) lamiglas

7,6 fot til tyngre jerk ( opp i mot 250gr) st criox

8 fot til bulldawg (opp i mot 350gr) muskyinvitasion.

Stengene må i utgangspunktet være stive, spesielt i tuppen får å få til rykket og for å få bete til å gå, men en stiv tupp tilsier ikke at hele stanga må være det.

Nå har jeg selv ikke lest AOF men hvis de anbefaler 60gr jerk på stenger som tåler 20gr så håper jeg de i samnme slenge skriver at det kan bli vanskelig å få igjen noe når stanga brekker etter som du selv har bidrat til det.

Små beten er til tider overlegen større beten på stor gjedde. På våren så er det ingen tvil om hva som gjelder. Se bare fluefiskerene i Snekkervika på vårene, er vel ikke noen kjempe beten de har i enden av snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke påstå at jeg er noen god jerk fisker og har heller ikke lest artikkelen det refereres til.

Har hatt BFT stiff og kan ikke si at jeg var særlig fonøyd med den. Men som en første jerk stang er den brukbar. Gikk over til en st criox stang og jerk gleden ble fort en helt annen og bedre opplevelse.

Ellers har jeg 2 light stenger som brukes til abbor, snella til disse er påspolt ,12 braid. En og annen gjedde snapper fort disse små karamellene og jeg vil ikke umiddelbart anbefale disse til rent gjedde jerk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 fot til letter jerk ( opp i mot 110gr) lamiglas

7,6 fot til tyngre jerk ( opp i mot 250gr) st criox

8 fot til bulldawg (opp i mot 350gr) muskyinvitasion.

hvor mye koster disse, og hvor får man tak i sånne? i norge har vi får dårlig utvalg,(nesten) aldri noe annet utstyr en savage gear og strike pro.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye koster disse, og hvor får man tak i sånne? i norge har vi får dårlig utvalg,(nesten) aldri noe annet utstyr en savage gear og strike pro.... :)

Å få fatt i stenger fra utlandet er ikke veldig enkelt, mange nettbutikker som kvier seg for å sende.

Men det er jo bare å ta en bra med butikken å høre å så bør du sjekke ut frakten på de, kan ofte være dyr frakt.

Skal ikke si at strike pro og savagear ikke har bra stenger, tror også de har kommet med nye stenger i sitt sortiment. Problemet er vel at de ikke finner vegen til Norge.

men her kan du se litt..........

Prisene ligger nok litt høyere en BFT stiff men man får som regel det man betaler for.... slik er det jo med alt.

http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=1352

http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=1356

http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=1346

http://www.buyit.se/attitudebaits/lista.as...&subKategori=80

http://www.muskyshop.com/modules/cart/navigate.php/nav_id/23

Har selv skrevet litt her :

http://pikewallis.blogspot.com/2008/06/ste...dawgfisket.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg selv ikke lest AOF men hvis de anbefaler 60gr jerk på stenger som tåler 20gr så håper jeg de i samme slengen skriver at det kan bli vanskelig å få igjen noe når stanga brekker etter som du selv har bidratt til det.

Akkurat det er et svært vesentlig poeng. Det KAN jo gå bra, men det er jo en grunn til at stenger blir klassisfisert med anbefalt kastevekt. Man stiller ikke veldig sterkt mht reklamasjon om man har overbelastet stanga med overlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre også nevner, er det ikke så lett å kjøre stor gjedde på myke og korte stenger.

nå skrev jeg kanskje litt uklart i første posten. det var ikke min mening at man skulle gå over på mjuke stenger(som i helaksjonstenger som ter seg som kokt spagetti når en får fisk). de stengene det står om i artikkelen er vertikalstenger til gjørs og lignende. disse stengene er lettere i vekt og bøyer seg mer under fighten, men de er fortsatt stive. etter hva jeg har forstått om vertikalfiske(har aldri prøvd) må man i dette fisket bruke stive stenger for få rette bevegelsen på jiggen og god nok nappindikasjon. derfor så tror jeg det har noe for seg med slike vertikalstenger til (UL-)jerkfiske. eneste aberet er kanskje at fighter med store gjedder kan dra ut for lenge med det litt veikere utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at lange fighter blir noe problem så lenge stanga er stiv nok til å lobbe ut varer på opptil 100 gram+. Forøvrig har jo også Shimano en Beastmaster jerkstang i kastevekt opptil 50 gram som har rygg nok til langt tyngre ting. Har stort sett brukt den til overflateagn, men den funker selvsagt også på klassiske Bustere o.l. I tillegg flexer den greit under fighten med en fisk på noen kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at lange fighter blir noe problem så lenge stanga er stiv nok til å lobbe ut varer på opptil 100 gram+. Forøvrig har jo også Shimano en Beastmaster jerkstang i kastevekt opptil 50 gram som har rygg nok til langt tyngre ting. Har stort sett brukt den til overflateagn, men den funker selvsagt også på klassiske Bustere o.l. I tillegg flexer den greit under fighten med en fisk på noen kilo.

Hva har du å si om BFT Stiff, Cato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv som en hoppestokk. Kompromissløs til tusen. Med den kan du kverne inn det meste. Man får ikke verdens kuleste fighter. Ulempen med veldig stive stenger er helst at fisken litt lettere slår seg av om de sitte dårlig. Men til de nye jerkbaitene beregnet på fiske i sjøen på store dyp er den sikkert helt knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til de nye jerkbaitene beregnet på fiske i sjøen på store dyp er den sikkert helt knall.

sånn deep sea-jerkfiske høres litt interessant ut. så at det var tatt en stor sei på detta i nordnorge(av en tysker tror jeg?). hadde vært kult å lest noe mer om det. noen som har noen tips noen artikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.