Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding: hvordan få holdbare tinselkropper


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å få nok holdbare kropper når jeg bruker fargede plasttinsler i kroppen til laksefluene mine (les: tubefluer).

Jeg har prøvd lim på tuba og så surra tinsel - det holder ikke mange laksekjefter.

Jeg har tenkt litt på spraylakkering av klarlakk, noen som har prøvd det? -eller andre ting som funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg av alle skal begynne å lære noen noe om fluebinding, men tynn wire-rib vikla motsatt vei av tinselen synes jeg gir bra styrke. I kombinasjon med lim på tuba og lakk eller klar epoxy utenpå skulle man vel begynne å nærme seg en nokså slitesterk kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller bare drite i alt som heter tinsel og bruke flatbraid istedet? bedre glans, letter å binde med, kommer i flere farger og blir enkelt og greit mye penere. flere av fluene har jeg fått sikkert 10-15 sjøørret på og som e fleste vet har de skarpere tenner enn laks.

ps. jeg kommer aldri til å bruke tinsel mer..

dette er tingen for deg henning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg alltid bruker wire rib eller oval tinsel rib og har aldri hatt noe problemer som du opplever. Det viktigeste er at du binder wire'en den motsatt vei i forhold til tinsel'en. Selvføgelig kan du bruke superlim i tillegg, men dette er unøvendig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de går i stykker uten at det er fisken som ødelegger dem skjønner jeg problemet, men hvis de ikke tåler mange laksekjeftene før de går i stykker synes jeg du skal være fornøyd som det er. Hvis jeg i snitt hadde fått bare én fisk på hver av de fluene jeg har bundet hadde jeg vært svært fornøyd [ :) ]

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To lag med tokomponent lastebillakk utenpå, så varer tubene dine evig, Henning. Flatbraid i stedet for tinsel er også en grei sak, da det er vesentlig sterkere slik som ErikR nevner. Disse to tipsene kombinert, så er du garantert "evigvarende fluer". De trer litt jobb, men du er garantert sterke fluer. Alternativet er å spare inn den ekstra tiden det tar og binde flere fluer som er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Bruker aldri flat tinsel på tubene. Stress å få jevne fine kropper, og fluene blir lett ødelagt. Støtter Flatbraid trikset til Eirik. Mye bredere og sterkere, og gir lett en fin kropp. Men dyrt?

Stort sett bruker jeg mylarslange til kropp på tubefluene. Ta en bit og fest den inn i bakenden. Fest den motsatt vei med ca 2 cm surring. SLik at mylarbiten stikker ut bak tubeemnet. Ta tak i mylarslangen, og trekk den framover. Da vil du få en fin brett bak, og en veldig jevn kropp. Mylarslanger fåes i alle slags farger. Bruker enn sølvmylar og f.eks rød tråd under får en rødskjer i fluekroppen. Binder da f.eks zikksakk mønster, uante muligheter)

(se blåtann på fluesiden, der ser du bretten jeg mener)

Spraylakk på flua[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Funker med lakktrikset jeg nevnte på mylarslangekropper også - se eller boken "96 sterke tubefluer" av ARild Gutje Fredriksen for flere gode triks...

jeg fornemmer at jeg har sett den boka - men huser ikke kor den vart a' [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tinsel er at du ikke kan bruke det på fluer med haler av fx fluor fibre eller slf hanks. da blir gapet for stort til at tinselet klarer å dekke. binder en med superlim under har en jo dessuten bare en sjanse på å få alt riktig før det limer seg fast og blir der alltid!

er bare å innse at flatbraid o.l er kommet for å bli:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.