Gå til innhold
Fiskersiden

Gutta på tur til bekken med håv!


Ivar Magne
 Share

Recommended Posts

Ai, det var flott fisk for små fiskere ;)

Tror kanskje jeg må gjøre noe lignende. Må tilstå at jeg har en viss forhistorie fra barndommen, men var sjelden grei nok til å sette dem ut igjen, uansett hvor store og fine de var :)

Lykt og håv var et høydepunkt hver høst. Så ble jeg større og syntes ikke det var helt rett lenger.

Men i oppdragende øyemed og med sunt vett, er jo dette en kjempeaktivitet. Og skulle vi klare å holde oss unna gytebekkene for storørretstammene og sjørreten kan vi i mange tilfeller drive reint kultiveringsarbeid :o

Ble fristet til å kle guttene og finne håvene nå.....

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Var ute i samme ærend sammen med et par kompiser for noen dager siden. Besøkte en fin gytebekk utrustet med Maglite, håv og vekt. Ikke så mye fisk å se, men fanget en på 1,1 kg som ble veid, fotografert og sluppet pent ut igjen.

Kanskje ikke så dumt å prøve i dagslys med barn. Hadde med junior i fjor høst, men det var visst litt skummelt langs bekken inne i skogen om kvelden.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at mange overbefolkede ørretvann kunne hatt godt av noen slike håvøkter. Kultivering a la storfisk ut igjen (potensielle kannibaler), mens små gytefisk kakkes. Oppe i Troms sperra vi gytebekkene i flere vann for å bremse rekrutteringen en smule, noe som monnet for størrelse og kvalitet på ørreten, men det var et sant slit å holde stengslene i stand under og etter flommer. Ildsjelene orker gjerne ikke slike prosjekt hver eneste høst...

Kanskje like bra å håve overskuddet ut av bekkene - det er jo ikke alltid fiske med hårnett-garn monner særlig i kultiveringsøyemed..? ;)

Hvordan er det med lovverket, er jo en slags "lystring" uten gaffel dette her..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fint innlegg og artigt for barna att noen foreldre tar barna med på slike aktiviteter. har selv tatt fisk over kilo i den og i bekken i planen til josst l hvis eg ikke har oversett en bekk da. men ikke ved håving( er du på aker eller) :)

Endret av bromlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.