Gå til innhold
Fiskersiden

en eller annen kutling?


Recommended Posts

Ser ut som en svartkutling.

Et godt tips til alle som spør på denne måten er å kikke litt i en fiskebok på forskjellen på kutlingene osv for å vite hvilke kjennetegn som skiller dem. F.eks har sortkurtlingen forlenget finnestråle på den tredje strålen, men det er vanskelig å se av bildet her fordi finnen er sammenfoldet. Samme gjelder egentlig andre skilletegn også, om man ikke har tatt detaljbilde av noen av dem kan dtet være vanskelig å skille dem fr hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Ja, det er i hvert fall en art som er lett å få. Bare husk å bruk litt mindre kroker enn du bruker på kveitene dine.

Jeg vil ikke undervurdere svartkutlingen krefter heller, tenk på Jon Rønningen! Regner med å kjøre Penn 50lbs stang, Senator 4/0 med 40lbs PP og 0.80 mono topshot, myshka og opphenger med krokstr 30 smeltes fast i 1,2 mm fortom med lighter. Og jeg legger IKKE igjen kopp og belte hjemme. Gleder meg til min første svartkutlingfight!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg vil ikke undervurdere svartkutlingen krefter heller, tenk på Jon Rønningen! Regner med å kjøre Penn 50lbs stang, Senator 4/0 med 40lbs PP og 0.80 mono topshot, myshka og opphenger med krokstr 30 smeltes fast i 1,2 mm fortom med lighter. Og jeg legger IKKE igjen kopp og belte hjemme. Gleder meg til min første svartkutlingfight!Med slik utrustning vil du til en viss grad kunne holde igjen når kutlingen raser mot huler og grotter nede på bunnen hvor den prøver å skrape av snøret eller kile seg fast. Bare husk at selv om du bruker kopp og belte, så takler ikke kroppen din all verdens påkjenninger. Er du ikke sterk og godt trent, bør du vurdere annen type fiske.

Enda en advarsel: I områder med mye svartkutling finner du også den rå og brutale sandkutlingen. Ikke sikker på om du ønsker å stifte bekjentskap med den. Fikk en selv i Sandvika i høst og den var bare noen få gram unna norgesrekorden, og det sier sitt!

Slik ser monsteret ut, liggende på en gigantisk isoporplate: http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...6&dx=580&dy=343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Slik ser monsteret ut, liggende på en gigantisk isoporplate: http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...6&dx=580&dy=343

F# #### for et beist! Kroker du en sånn er det nok greit å ha 1000 meter multi på snella og rask båt som kan følge etter. Kroker du et slikt monster fra land er det vel bare å kutte sena, legge deg i stabilt sideleie og ringe ambulanse med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.