Gå til innhold
Fiskersiden

Fløyfiskdiskusjon


Recommended Posts

Hei,

som med så mange andre arter her inne så har det tidligere vært noe mangelfull kunnskap om kjennetegn for å skille mellom nærstående arter. Synes det fremdeles mangler noe på fløyfiskfronten - eller har dette også løst seg? Kjør gjerne debatt. Flott om Rudolf kommenterer også, han har vel sett fler fløyfisker enn noen her til lands.

Vilhelm sin, som ble bestemt til flekket fløy av Pethon. Etter det jeg kan se nå, så MÅ det dreie seg om en feilbestemmelse av godeste Pethon. Dette ligner da langt mer på liten fløyfisk. Grunn: blå flekker på ryggen (dette skal kun liten fløyfisk ha iflg Pethon (boka) (!)), samt de 4-5 mørke flekkene som brer seg på hver side av ryggens midtplan. Se for eksempel her: http://www.uwphoto.no/shopexd.asp?id=2642 og de andre fløyfiskbildene på UWP.

357_s.jpg

Jim sin som også ble bestemt til flekka fløy. Men denne ar jo ingen av de mørke ryggflekkene som Vilhelms har. Ryggfinna virker veldig lik vanlig fløyfisk sin, men gudene vet.

10201_s.jpg

Westside sin: 40 gram. Har antydninger til blå flekker på ryggen, samt de mørke båndene over ryggen (som jo også vanlig fløyfisk kan ha).

10214_s.jpg

Min på 70 gram. Ligner ganske på westside sin, tatt på samme sted. Men grunnet størrelsen kan jo ikke dette være annet enn vanlig?

Bilde%20007,%20liten%20%28600%20x%20251%29.jpg

En vanskelig gruppe, helt klart. Håper på synspunkter her, lett å se seg blind på enkelte trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Interessant diskusjon du tar opp her, Irvin..

Eg har jobba litt med artsbestemming av fløyfisk på enkelte turar i Nordsjøen, og kan skrive under på at dette kan vere vanskeleg. Her fins det nok mykje feil i toktdata.. Det er ei stund sidan eg har vore borti desse, men huskar at eg fekk sett litt på dei tre nevnte artane i ulike størrelsar og begge kjønn. Etter det eg huskar så var det relativt enkelt å skille ut individ av liten fløyfisk på bakgrunn av at den på forgjelleloket manglar ein pigg som er retta framover. Denne sit nederst på forgjelleloket og kan vere dekka av hud og kan vere vanskeleg å finne (vanskeleg å sjå/vise på bilder også..). Dersom ein veit kor ein skal leite så vil ein, etter mi erfaring, finne denne piggen hos vanleg og flekket fløyfisk.

For å skille vanleg og flekket fløyfisk så har vi sett på andre ryggfinne. Denne vil ha meir eller mindre utprega flekkar/prikkar hos flekket fløyfisk, i tillegg til å vere høgare. Vil presisere at vi treng meir arbeid med dette framover for å sjekke om denne, relativt enkle framgongsmåten er god nok til å få ei presis artsbestemming ute på tokt. Det skal vere samla inn eit materiale frå Nordsjøen no i sommar som vi vil gå grundig gjennom ved neste workshop i fisketaksonomi. Vi hadde jo gleden av å ha med eit medlem av Nidaros Kystmeitelag på forrige workshop, og håpar han dukkar opp att neste gong. Då skulle vi også sikre at resultata finn vegen nordover til Trøndelag :)

Når det gjeld dei fiskane som er avbilda i starten av tråden så ville eg jo helst hatt individa i handa, leita etter piggar osv.. men kan gjerne driste meg til litt synsing.. Trur du er inne på noko når du nevner vanleg fløyfisk, Irvin... Ser vel lite tegn på at nokon av fiskane skal vere noko anna.. Finst det bilder av ryggfinna til den første?

Vel vel, håpar vi blir klokare gjennom diskusjonen her uansett!

(Velger å la vere å kommentere det siste utsagnet til Irvin :blush:)

Otte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,

her er fler bilder av Vilhelm sin. Flekka

Dessverre ingen bilder av ryggfinna der, men jeg synes nesten hodet er for lite i forhold til kroppen til å være vanlig fløy, derfor jeg ville satsa mine bananbugg på liten fløy. De andre derimot, syns jeg det er værre å si noe om.

Så langt: se etter pigger på forgjellelokk, og sjekk ryggfinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.