Gå til innhold
Fiskersiden

Vil forby fiske av småtorsk


mao
 Share

Recommended Posts

Så programmet når det gikk. Er egentlig imot et slikt forbud, og stiller meg noe skeptisk til at fritidsfiskere tar opp så utrolig mye mer enn yrkesfiskerne som innslaget hevdet. Men om det stemmer bør det jo settes i gang tiltak mot fritidsfiskerne også, men hvor lett er denne loven egentlig å håndheve? Og hvor stor andel av småtorsken som blir fisket opp av fritidsfiskere er IKKE sprengt og fortapt etter å ha blitt heisa opp fra bunnen. Er vel få som pilker på 5 meters dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det viser seg at fritidsfiskerne tar oppimot sju ganger mer kysttorsk enn det yrkesfiskerne gjør på denne strekningen."

Ja det er mulig det, men det er f.en ta meg ikke stangfiskerne tørr jeg nesten og vedde på, uten at jeg har noe forskningsresultat og vise til. Det meste må vel bli tatt av hobbygarnfiskerne, tror nå jeg, så svaret her må vel være og forby dette hobbygarnfiske for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så programmet når det gikk. Er egentlig imot et slikt forbud, og stiller meg noe skeptisk til at fritidsfiskere tar opp så utrolig mye mer enn yrkesfiskerne som innslaget hevdet. Men om det stemmer bør det jo settes i gang tiltak mot fritidsfiskerne også, men hvor lett er denne loven egentlig å håndheve? Og hvor stor andel av småtorsken som blir fisket opp av fritidsfiskere er IKKE sprengt og fortapt etter å ha blitt heisa opp fra bunnen. Er vel få som pilker på 5 meters dyp.

Fler enn man tror som pilker eller agner på lite dyp. Har selv vært med å fiske på såkalte "godplasser" på 5-10 meter og fått torsk på 30 cm som vi har fylt båten med. Dette var i yngre og mindre opplyste dager.

Ellers tror jeg Bad er inne på noe. Er mange garnfiskere langs kysten vår. Mange setter garn absolutt hver eneste dag hele året. Med fornuftig maskevidde tar nok de mindre småtorsk, men uttaket av alle disse tilsammen utgjør en stor del.

Synes også de i det minste de kunna ha sagt noe om hvordan man slipper ut småtorsk hvis de ønsker at folk skal gjøre det. Småtorsk er ofte bland de vanskeligste å slippe ut i live med stinne svømmeblærer og ofte aggresiv sluking av kroken. Jeg ser mange "fornuftige" fiskere jeg som driter i småtorsken. Det krever litt ekstra av en å gå ned til vannet, stryke lett for å tømme svømmeblæra og slippe småtorsken forsiktig ut hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.