Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling/reservemotor


Roall
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ny eller pent brukt dorgemotor og lurer på hvilken motor?

Båten er 23 fot aluminium på ca 1200kg

Motorens størrelse bør vel være på 8 -15hk

Har 3 spørsmål.

1. Hvilken motor har best driftsikkerhet!

2. Hvem er den mest stillegående.

3. Er det noen som tilfredstiller spørsmål 1. og 2. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste motorer av nyere årgang er brukende, men skal du ha noe som kan klassifiseres som "eldre" burde du gå for japsemotor.

Har veldig gode erfaringer med Honda og Yamaha. Spesielt Honda er veldig stillegående. Men også Mercury(!) er blant de beste nå.

Skal du kjøpe ny motor så går du ikke feil uansett hvilket merke du går for.

Fint brukte nyere motorer så ville jeg prøvd Honda,Yamaha,Tohatsu og Suzuki...Det er bare de siste årene at amerikanske motorer har kommet opp på samme nivå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe ny eller pent brukt dorgemotor og lurer på hvilken motor?

Båten er 23 fot aluminium på ca 1200kg

Motorens størrelse bør vel være på 8 -15hk

Har 3 spørsmål.

1. Hvilken motor har best driftsikkerhet!

2. Hvem er den mest stillegående.

3. Er det noen som tilfredstiller spørsmål 1. og 2. :)

Første betingelse bør være at det er en firtakter og at den har minst to sylindre med tanke på vibrasjon.

Honda har det vært snakket varmt om både når det gjelder driftssikkerhet med tanke på å tåle å gå lenge på dorgehastighet, samt stille gange. Noen andre motorer har vel diverse problemer med varmgang og/eller soting innvendig.

Jeg har selv en 10 hk Honda av nyeste modell, tror de begynte å produsere disse i 2001. Den ble levert med kontrollboks og el-start. Har ikke hatt noen problemer med den, men har bare brukt den en sesong enda. En drøm å trolle med og ja, den går stille. Eneste er at det er litt knotete å finjustere trollinghastigheten mellom 2,5 og 3,5 knop på min båt, men jeg har da en liten 14 fot båt(Askeladden 2210) som med batteri, vindskjerm og div innredning veier ca 250 kg. På din 23 fot båt er dette sikkert helt uproblematisk, da du må ha betydelig mer gasspådrag enn meg og dermed slipper de helt lave turtallene. Honda(nyeste modell) 8 og 10 hk har sylindervolum(222 ccm), 15 og 20 hk har sylindervolum(350 cmm). De nevnte har alle 2 sylindre.

boat

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons gutter :)

Har fått sjekket litt rundt om kring 8 -10hk også så slik det ligger an nå så blir det Yamaha, Suzuki, Honda evt. Tohatsu

Tohatsu bråker litt mer enn de andre, men vet de gamle er noen skikkelige slitere!

Er litt "skeptisk" til Honda med tanke litt lite cubikk, men den er stillest.....

Hvordan er ladingen på disse motorene, er det noen som skiller seg ut som ekstra gode.

Når det gjelder sammarbeid mellom produsenter som leverer samme produkt som f.eks Tohatsu/Mercury så lurer jeg på en ting, er de satt sammen på en og samme fabrikk, eller setter de som "låner" produktet sammen motoren selv.

Grunnen til at jeg spør, uten at dette blir en "bilen min er bedre enn din tråd" er at når det gjelder f.eks. bilmerkene Toyota og Honda, så har de modellene som er satt sammen i England mange flere feil enn sine Japanske søsken :angry2: Dette gjelder også andre "Japser" som er skudd sammen i Europa, selv om det har blitt litt bedre med årene <_< Når det gjelder US biler så er jeg ikke spesielt imponert av deres kvalitet heller :wacko: og er derfor generelt skeptisk til mye som kommer eller er skrudd sammen fra den siden av dammen.

Å si at "alle" er like bra når det gjelder kvalitet/holdbarhet kjøper jeg ikke, da det er først når et produkt har fått noen år på baken at man skiller "klinten fra hveten" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons gutter :lol:

Har fått sjekket litt rundt om kring 8 -10hk også så slik det ligger an nå så blir det Yamaha, Suzuki, Honda evt. Tohatsu

Tohatsu bråker litt mer enn de andre, men vet de gamle er noen skikkelige slitere!

Er litt "skeptisk" til Honda med tanke litt lite cubikk, men den er stillest.....

Hvordan er ladingen på disse motorene, er det noen som skiller seg ut som ekstra gode.

Når det gjelder sammarbeid mellom produsenter som leverer samme produkt som f.eks Tohatsu/Mercury så lurer jeg på en ting, er de satt sammen på en og samme fabrikk, eller setter de som "låner" produktet sammen motoren selv.

Grunnen til at jeg spør, uten at dette blir en "bilen min er bedre enn din tråd" er at når det gjelder f.eks. bilmerkene Toyota og Honda, så har de modellene som er satt sammen i England mange flere feil enn sine Japanske søsken :lol: Dette gjelder også andre "Japser" som er skudd sammen i Europa, selv om det har blitt litt bedre med årene :lol: Når det gjelder US biler så er jeg ikke spesielt imponert av deres kvalitet heller :lol: og er derfor generelt skeptisk til mye som kommer eller er skrudd sammen fra den siden av dammen.

Å si at "alle" er like bra når det gjelder kvalitet/holdbarhet kjøper jeg ikke, da det er først når et produkt har fått noen år på baken at man skiller "klinten fra hveten" !

Honda har ihvertfall drevet på med 4-taktere mye lenger enn de andre.

Vær oppmerksom på at det kan være forskjell på hvor mye motoren lader avhengig om den har original elektrisk start eller ikke. På Honda er det ihvertfall 6 amp på den med manuell start og 12 amp på den med elektrisk start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg endelig tatt avgjørelsen :lol:

Det ble en ny "overligger fra 2006." Tohatsu 8hk 4takt med elstart og fjernkontroll m/kabler.

Pris, kr 12640,- levert Trondheim. ;)

Samme motoren som Tohatsu 9.8hk, og den har etter hva jeg har forstått kommet svært bra ut med lavt støynivå, momentsterk og drivstoffgjerrig til tross for liten størrelse.

Satser på at, driftsikkerheten på denne modellen er like bra som eldre Tohatsu`r.

Da gjenstår det bare å få motoren hjem til montering, så får vi håpe den blir sterk nok til å trolle 1200kg i 4-5kn. med et moderat støynivå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støy er ikke noe problem ved lavt turtall på noen av de nevnte motorene. Har en 30hp Tohatsu som jeg er meget godt fornøyd med. Den går så stille at jeg ved en anledning dro på starteren når motoren gikk fordi jeg ikke hørte den. Et annet pluss er at eksosen går ut i propellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har da kjørt motoren i fem timer og fått prøvd ut litt.

Har ikke turteller men på ca. 1/3 gass 3.5kn. 1/2 gass 5kn. og på full gass 6kn.

Har prøvd i "frisk bris" motvind og klarte da ca 4.2 på 3/4 gass, så motoren er nok i grenseland liten, men grei nok :)

Støynivået er litt bedre enn forventet, behagelig lavt hele veien, legger merke til den fra ca. 3/4 gass, men ikke direkte ubehagelig :)

3121921001_31f617209f_b.jpg

Motoren står litt lavt, skal få sveist på braketten litt så blir det bra.

Summa sumarum: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Holder i massevis til vanlig dorging.

ok, jeg har folk til og sveise på et ekstra speil på båten, men så, regner med jeg må montere på et styrestag fra stormotoren over på dorgemotor, så montere en extra gir&gass-spake til dorgemotor, eller er det en lettere løsning som brukes?

ops, skriver fra en annen`s konto!!

mvh ulven

Endret av Siv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg har folk til og sveise på et ekstra speil på båten, men så, regner med jeg må montere på et styrestag fra stormotoren over på dorgemotor, så montere en extra gir&gass-spake til dorgemotor, eller er det en lettere løsning som brukes?

ops, skriver fra en annen`s konto!!

mvh ulven

noen sitter med et svar?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en kontroll med to spaker, beregnet for 2 motorer. En spak for tollingmotor og den andre til den store motoren.

Kjøpte et stag fra Cabelas i Usa som er festet mellom motorene med kuleledd i vær ende, virker selv om en av motorene er tiltet opp. Skal ta bilder en dag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en kontroll med to spaker, beregnet for 2 motorer. En spak for tollingmotor og den andre til den store motoren.

Kjøpte et stag fra Cabelas i Usa som er festet mellom motorene med kuleledd i vær ende, virker selv om en av motorene er tiltet opp. Skal ta bilder en dag.....

det var slik jeg så det for meg. vert fint og sett bilde:) skal høre med en lokal båtforhandler, kansje han skaffer stag.

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var slik jeg så det for meg. vert fint og sett bilde:) skal høre med en lokal båtforhandler, kansje han skaffer stag.

takker for svar.

Her er en link til noen bilder av samme kontrollboks som jeg har, han bruker også et stag i mellom stor og liten motor, (se litt lenger ned på siden). Dobbelkontroller

Her er et bilde av staget jeg bruker, den billige typen med hurtigkobling stag, ikke noe problem uansett hvilken motor som er tiltet opp.

Endret av Roall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til noen bilder av samme kontrollboks som jeg har, han bruker også et stag i mellom stor og liten motor, (se litt lenger ned på siden). Dobbelkontroller

Her er et bilde av staget jeg bruker, den billige typen med hurtigkobling stag, ikke noe problem uansett hvilken motor som er tiltet opp.

yes, takktakk :) regner med jeg bestiller det staget som vist på link. sparer det fort inn i bensinpenger :)

spez da 5hk bare ligger der og ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.