Roall Skrevet October 21, 2008 Rapporter Share Skrevet October 21, 2008 Vurderer å kjøpe ny eller pent brukt dorgemotor og lurer på hvilken motor? Båten er 23 fot aluminium på ca 1200kg Motorens størrelse bør vel være på 8 -15hk Har 3 spørsmål. 1. Hvilken motor har best driftsikkerhet! 2. Hvem er den mest stillegående. 3. Er det noen som tilfredstiller spørsmål 1. og 2. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mossmann Skrevet October 21, 2008 Rapporter Share Skrevet October 21, 2008 De fleste motorer av nyere årgang er brukende, men skal du ha noe som kan klassifiseres som "eldre" burde du gå for japsemotor. Har veldig gode erfaringer med Honda og Yamaha. Spesielt Honda er veldig stillegående. Men også Mercury(!) er blant de beste nå. Skal du kjøpe ny motor så går du ikke feil uansett hvilket merke du går for. Fint brukte nyere motorer så ville jeg prøvd Honda,Yamaha,Tohatsu og Suzuki...Det er bare de siste årene at amerikanske motorer har kommet opp på samme nivå... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Team Buer Skrevet October 24, 2008 Rapporter Share Skrevet October 24, 2008 Suzuki er vel bra med tanke på at de aller fleste guider bruker de. Som de andre sier så ville jeg nok gått for japse selv om jeg bruker en merc selv. Er kjempe fornøyd med min starter altis og aldri et feil slag. Kjøp det du er mest fortrolig med du så angrer du nok ikke. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet October 24, 2008 Rapporter Share Skrevet October 24, 2008 Nå er vel småmotorene til Mercury laget av Tohatsu, så de er japanske de også. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boat Skrevet October 28, 2008 Rapporter Share Skrevet October 28, 2008 (endret) Vurderer å kjøpe ny eller pent brukt dorgemotor og lurer på hvilken motor? Båten er 23 fot aluminium på ca 1200kg Motorens størrelse bør vel være på 8 -15hk Har 3 spørsmål. 1. Hvilken motor har best driftsikkerhet! 2. Hvem er den mest stillegående. 3. Er det noen som tilfredstiller spørsmål 1. og 2. Første betingelse bør være at det er en firtakter og at den har minst to sylindre med tanke på vibrasjon. Honda har det vært snakket varmt om både når det gjelder driftssikkerhet med tanke på å tåle å gå lenge på dorgehastighet, samt stille gange. Noen andre motorer har vel diverse problemer med varmgang og/eller soting innvendig. Jeg har selv en 10 hk Honda av nyeste modell, tror de begynte å produsere disse i 2001. Den ble levert med kontrollboks og el-start. Har ikke hatt noen problemer med den, men har bare brukt den en sesong enda. En drøm å trolle med og ja, den går stille. Eneste er at det er litt knotete å finjustere trollinghastigheten mellom 2,5 og 3,5 knop på min båt, men jeg har da en liten 14 fot båt(Askeladden 2210) som med batteri, vindskjerm og div innredning veier ca 250 kg. På din 23 fot båt er dette sikkert helt uproblematisk, da du må ha betydelig mer gasspådrag enn meg og dermed slipper de helt lave turtallene. Honda(nyeste modell) 8 og 10 hk har sylindervolum(222 ccm), 15 og 20 hk har sylindervolum(350 cmm). De nevnte har alle 2 sylindre. boat Endret October 28, 2008 av boat Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roall Skrevet October 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet October 29, 2008 Takker for respons gutter Har fått sjekket litt rundt om kring 8 -10hk også så slik det ligger an nå så blir det Yamaha, Suzuki, Honda evt. Tohatsu Tohatsu bråker litt mer enn de andre, men vet de gamle er noen skikkelige slitere! Er litt "skeptisk" til Honda med tanke litt lite cubikk, men den er stillest..... Hvordan er ladingen på disse motorene, er det noen som skiller seg ut som ekstra gode. Når det gjelder sammarbeid mellom produsenter som leverer samme produkt som f.eks Tohatsu/Mercury så lurer jeg på en ting, er de satt sammen på en og samme fabrikk, eller setter de som "låner" produktet sammen motoren selv. Grunnen til at jeg spør, uten at dette blir en "bilen min er bedre enn din tråd" er at når det gjelder f.eks. bilmerkene Toyota og Honda, så har de modellene som er satt sammen i England mange flere feil enn sine Japanske søsken Dette gjelder også andre "Japser" som er skudd sammen i Europa, selv om det har blitt litt bedre med årene Når det gjelder US biler så er jeg ikke spesielt imponert av deres kvalitet heller og er derfor generelt skeptisk til mye som kommer eller er skrudd sammen fra den siden av dammen. Å si at "alle" er like bra når det gjelder kvalitet/holdbarhet kjøper jeg ikke, da det er først når et produkt har fått noen år på baken at man skiller "klinten fra hveten" ! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
biga Skrevet October 29, 2008 Rapporter Share Skrevet October 29, 2008 Fant en test på 10 hk 4t gjort i sverige: http://www.tohatsu.no/index.php?id=13680 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boat Skrevet October 29, 2008 Rapporter Share Skrevet October 29, 2008 Takker for respons gutter Har fått sjekket litt rundt om kring 8 -10hk også så slik det ligger an nå så blir det Yamaha, Suzuki, Honda evt. Tohatsu Tohatsu bråker litt mer enn de andre, men vet de gamle er noen skikkelige slitere! Er litt "skeptisk" til Honda med tanke litt lite cubikk, men den er stillest..... Hvordan er ladingen på disse motorene, er det noen som skiller seg ut som ekstra gode. Når det gjelder sammarbeid mellom produsenter som leverer samme produkt som f.eks Tohatsu/Mercury så lurer jeg på en ting, er de satt sammen på en og samme fabrikk, eller setter de som "låner" produktet sammen motoren selv. Grunnen til at jeg spør, uten at dette blir en "bilen min er bedre enn din tråd" er at når det gjelder f.eks. bilmerkene Toyota og Honda, så har de modellene som er satt sammen i England mange flere feil enn sine Japanske søsken Dette gjelder også andre "Japser" som er skudd sammen i Europa, selv om det har blitt litt bedre med årene Når det gjelder US biler så er jeg ikke spesielt imponert av deres kvalitet heller og er derfor generelt skeptisk til mye som kommer eller er skrudd sammen fra den siden av dammen. Å si at "alle" er like bra når det gjelder kvalitet/holdbarhet kjøper jeg ikke, da det er først når et produkt har fått noen år på baken at man skiller "klinten fra hveten" ! Honda har ihvertfall drevet på med 4-taktere mye lenger enn de andre. Vær oppmerksom på at det kan være forskjell på hvor mye motoren lader avhengig om den har original elektrisk start eller ikke. På Honda er det ihvertfall 6 amp på den med manuell start og 12 amp på den med elektrisk start. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roall Skrevet December 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 2, 2008 Da har jeg endelig tatt avgjørelsen Det ble en ny "overligger fra 2006." Tohatsu 8hk 4takt med elstart og fjernkontroll m/kabler. Pris, kr 12640,- levert Trondheim. Samme motoren som Tohatsu 9.8hk, og den har etter hva jeg har forstått kommet svært bra ut med lavt støynivå, momentsterk og drivstoffgjerrig til tross for liten størrelse. Satser på at, driftsikkerheten på denne modellen er like bra som eldre Tohatsu`r. Da gjenstår det bare å få motoren hjem til montering, så får vi håpe den blir sterk nok til å trolle 1200kg i 4-5kn. med et moderat støynivå Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet December 2, 2008 Rapporter Share Skrevet December 2, 2008 Støy er ikke noe problem ved lavt turtall på noen av de nevnte motorene. Har en 30hp Tohatsu som jeg er meget godt fornøyd med. Den går så stille at jeg ved en anledning dro på starteren når motoren gikk fordi jeg ikke hørte den. Et annet pluss er at eksosen går ut i propellen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
biga Skrevet December 5, 2008 Rapporter Share Skrevet December 5, 2008 Lykke til med ny Tohatsu! Blir spennende å høre hvordan farts og lydbilde blir.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roall Skrevet December 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 20, 2008 Har da kjørt motoren i fem timer og fått prøvd ut litt. Har ikke turteller men på ca. 1/3 gass 3.5kn. 1/2 gass 5kn. og på full gass 6kn. Har prøvd i "frisk bris" motvind og klarte da ca 4.2 på 3/4 gass, så motoren er nok i grenseland liten, men grei nok Støynivået er litt bedre enn forventet, behagelig lavt hele veien, legger merke til den fra ca. 3/4 gass, men ikke direkte ubehagelig Motoren står litt lavt, skal få sveist på braketten litt så blir det bra. Summa sumarum: Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulven! Skrevet December 30, 2008 Rapporter Share Skrevet December 30, 2008 for og spore av litt i rommet her, jeg har en åpen aliminium17foter, husker ikke i farta hvilken vekt båten har, men tror dere en 5hk er grei nok til dorgemotor? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet December 30, 2008 Rapporter Share Skrevet December 30, 2008 for og spore av litt i rommet her, jeg har en åpen aliminium17foter, husker ikke i farta hvilken vekt båten har, men tror dere en 5hk er grei nok til dorgemotor? Holder i massevis til vanlig dorging. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siv Skrevet December 30, 2008 Rapporter Share Skrevet December 30, 2008 (endret) Holder i massevis til vanlig dorging. ok, jeg har folk til og sveise på et ekstra speil på båten, men så, regner med jeg må montere på et styrestag fra stormotoren over på dorgemotor, så montere en extra gir&gass-spake til dorgemotor, eller er det en lettere løsning som brukes? ops, skriver fra en annen`s konto!! mvh ulven Endret December 30, 2008 av Siv Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulven! Skrevet January 1, 2009 Rapporter Share Skrevet January 1, 2009 ok, jeg har folk til og sveise på et ekstra speil på båten, men så, regner med jeg må montere på et styrestag fra stormotoren over på dorgemotor, så montere en extra gir&gass-spake til dorgemotor, eller er det en lettere løsning som brukes? ops, skriver fra en annen`s konto!! mvh ulven noen sitter med et svar?! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roall Skrevet January 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 2, 2009 Bruker en kontroll med to spaker, beregnet for 2 motorer. En spak for tollingmotor og den andre til den store motoren. Kjøpte et stag fra Cabelas i Usa som er festet mellom motorene med kuleledd i vær ende, virker selv om en av motorene er tiltet opp. Skal ta bilder en dag..... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raffe Skrevet January 2, 2009 Rapporter Share Skrevet January 2, 2009 En enkel og billig måte og lage stag mellom motorene er å kjøpe ei gjengestang og to kuleledd på biltema. Hadde det på gamle båten og funka greit det. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulven! Skrevet January 5, 2009 Rapporter Share Skrevet January 5, 2009 Bruker en kontroll med to spaker, beregnet for 2 motorer. En spak for tollingmotor og den andre til den store motoren. Kjøpte et stag fra Cabelas i Usa som er festet mellom motorene med kuleledd i vær ende, virker selv om en av motorene er tiltet opp. Skal ta bilder en dag..... det var slik jeg så det for meg. vert fint og sett bilde:) skal høre med en lokal båtforhandler, kansje han skaffer stag. takker for svar. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roall Skrevet January 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 6, 2009 (endret) det var slik jeg så det for meg. vert fint og sett bilde:) skal høre med en lokal båtforhandler, kansje han skaffer stag. takker for svar. Her er en link til noen bilder av samme kontrollboks som jeg har, han bruker også et stag i mellom stor og liten motor, (se litt lenger ned på siden). Dobbelkontroller Her er et bilde av staget jeg bruker, den billige typen med hurtigkobling stag, ikke noe problem uansett hvilken motor som er tiltet opp. Endret January 6, 2009 av Roall Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulven! Skrevet January 8, 2009 Rapporter Share Skrevet January 8, 2009 Her er en link til noen bilder av samme kontrollboks som jeg har, han bruker også et stag i mellom stor og liten motor, (se litt lenger ned på siden). Dobbelkontroller Her er et bilde av staget jeg bruker, den billige typen med hurtigkobling stag, ikke noe problem uansett hvilken motor som er tiltet opp. yes, takktakk regner med jeg bestiller det staget som vist på link. sparer det fort inn i bensinpenger spez da 5hk bare ligger der og ikke blir brukt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.