Gå til innhold
Fiskersiden

For store og små


villlax
 Share

Recommended Posts

http://www.watershed-watch.org/sealice.html

Er vell en del "store" som har litt å snappe opp her. :D

Ja, pink'en sliter. Men de vandrer jo ut som ørsmå knøtt, så det skal ikke mange lus til før de er "sucked dry" og dør. Bare se hvor store lusa er i forhold til yngelen!

Norsk laks er mer robust siden smolten er større og derfor tåler parasittene noe bedre. På den annen side sett er jo tettheten av luseklekkerier (oppdrettsanlegg) mye høyere her hos oss, slik at et større lusepåslag må forventes når smolten vandrer ut av fjordene og videre opp langs kysten. Det er nemlig ikke bare i fjordene smolten plukker opp lus, de infektive stadiene driver langt med strømmene og lever lenge nok til å infisere vandrende fisk også langs kysten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kom lusa fra, ja.

Norske oppdrettseslkap i Canada.

Dette var jo en stor sak når SCIENCE publiserte resulater som viste at det var sammenheng mellom oppdrettsaktivitet og luserelatert tilbakegang av laksestammene. SCIENCE er vel sammen med NATURE den mest prestisjetunge og troverdige forskningsjournalen i verden.

Alle som har vært i forskningsmiljøet vet hva som skal til for å komme inn der. Kameler og nåløyer osv.

Man skal ikke blindt tro på alt som står der heller, men det har gått gjennom mange kritiske instanser før det er trykket.

Skeptisk, men .....

Dette er hva marine harvest's høvding mente om denne rapporten

"Sjefen for Marine Harvest Canada, Vincent Erenst hevder på sin side at forskerne bak den nye rapporten er miljøaktivister.

- De er i hvert fall ikke uavhengige forskere.

- Disse forskerne har bestemt seg for et resultat, så utelukker de alt annet som taler imot deres hypotese. Poenget mitt er at det de presenterer ikke er forskning. Det er "agendaforskning", sier Erenst til Fiskaren, som skriver at en av forskerne bak rapporten også er kjent som miljøverner."

Hehe. En av forskerne er miljøverner. Betyr vel at jeg må legge ned min forskningskarriere hvis jeg melder meg inn i WWF. Tør ikke tenke på hva marine harvest hadde sagt hadde det vist seg at en av forskerne bak artikkelen også fisket laks.

Ser vel ikke bort fra at mange oppdrettere i Norge mener det samme. Som sjøfiskerne. De går jo langt i å fortelle at forskerne ikke bruker faglige argumenter for å stenge. Forskerne har en agenda, og løper sportsfiskerne sak osv.

Som PerH og meg. Forsker OG fisker.

The utimate evil, det er oss!! :lol:

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.