Gå til innhold
Fiskersiden

Boga-grip


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Dårlig kvalitet orker jeg rett og slett ikke, det blir for dyrt.

Får se om jeg finner ei sjappe som selger skikkelige Bogar og et

bestille derfra. Lå på rundt $100 pluss frakt så jeg. Antar det er

skikkelig kvalitet.

88ee_2.JPG

8e64_2.JPG

Så er det å bestemme seg om en skal velge 15 eller 30lb, tror jeg

går for den minste i og med at det er release av småfisk den er tenkt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville brukt den på småfisk ja! skadelig for større fisker.

Var det ironi i det svaret? Kan vel ikke si at det er noe forskjell på å bruke den på små eller store fisker.

Mener du at en fisk som blir løftet etter hodet tar skade pga vekten på fisken?

Så gjelder vel det for små fisker også,de har jo en mye mindre ryggrad en større fisker,så det tror jeg ikke spiller noen rolle.

Nei fisk bør fanges med håv er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruggraden er mindre på små fiskar enn store fiskar, det er korrekt. Men "belastingstoleransen" aukar ikkje lineært med kroppsvekta. Dvs ein liten fisk har mindre risiko for skader enn ein stor. Berre tenk på å sleppe ned ein mygg frå 10 meters høgde, kontra å sleppe ned deg sjølv ti meter. Kven tar mest skade? Håpar det var litt forståeleg, i alle fall.

Elles er eg enig i at fisk bør tas med hov :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ironi i det svaret? Kan vel ikke si at det er noe forskjell på å bruke den på små eller store fisker.

Mener du at en fisk som blir løftet etter hodet tar skade pga vekten på fisken?

Så gjelder vel det for små fisker også,de har jo en mye mindre ryggrad en større fisker,så det tror jeg ikke spiller noen rolle.

Nei fisk bør fanges med håv er min mening.

jo stor fisk tar skade av å bli løftet loddrett ut av vannet. hvis man ser på enkelte tilfeller så har fisk fått revet av underkjeven da de blir løftet ut av vannet.

og jo fisk kan brekke ryggraden pga vekt, dette problemet øker faktisk proposjonalt med vekten.

men jeg skjønner hva du mener hvis du tenker på å bruke denne i abborfiske, da er den for alt jeg vet ikke skadelig.

men dette er et redskap brukt mest av sportsfiskere som ikke selv tør å ta gjelle grep på gjedder.

jeg tror du skjønner skadeomfanget hvis en 10kg gjedde skulle kaste voldsomt på seg når du løfter den ut av vannet! uansett, er håv kanskje det mest skånsomme til c&r.

legger til at jeg så innlegget til chrionomus nå, og sier meg enig.

Endret av eseba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i allefall når vi har fisket etter oppdrett laks,så løfter vi dem opp etter hodet.Å en merker da at det "knepper" litt i ryggen på fisken,hva det skyldes er vel ikke vanskelig å forestille seg.

Så hov er nok det beste,en får jo håver som er meget skånsomme mot slimlaget på fisken.

Det er etter min mening ett bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.