Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner(u)flaks?


Møringen68
 Share

Recommended Posts

Jeg fisker i området utenfor Ålesund, og har også noen gode steder utenfor 'ytre søre sunnmøre'.

På det stedet jeg fisket i helgen, har det blitt tatt flere storkveiter siste årene. Ja, egentlig i veldig mange år. I fjor ble det tatt en på 137 kg, året før ble det tatt en på 146 kg på pilk! I tillegg er det tatt flere rundt 100 kg de siste årene.

I en lokal historiebok står det beskrevet 'Store-Johans kamp mot storkveita'. Det var oldefar min som dro en 110 kg kveite opp i færingen, og ikke klarte å ta livet av den fordi kniven var for langt unna...og fikk dermed en stri tørn med å holde den i ro, siden han var engstelig for båtens 've og vel' ;)

Men rådene synes å være unisone, og da går jeg for en 20-30 lbs med TLD20 II :)

(Man skal se ut når gamle hunder bjeffer, som bestefar pleide å si)

Neida, ingen fornærmelser ang alder på gang...tenkte bare på erfaringen dere gutta sitter inne med! :blink:

Møringen, du ville ikke røpet litt hvor de her kveiteplassene er, gjerne på pm om det er å foretrekke? :)

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoftebeltet Xplorer1 nevner, anbefales på det sterkeste når du skal ned på flere hundre meter(og ellers). Gjør livet mye lettere. Bruker det selv etter å ha brukt vest og stangkopp i flere år. Vil ikke gå tilbake til dette for noe. Bilder av det finner du på hjemmesida mi om du ikke finner det andre steder.

Er det Penn Deluxe Harness du snakker om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stenger og snøreklassene disse er klassifisert i ville jeg først ha kjent på stengene. Jeg har stenger som er klassifisert 30 pund som jeg har taua diger fisk med sørpå, men jeg har også stenger som er klasset 15-40 pund som omtrent kollapser om man bruker en pilk tyngre enn 2-300 gram. I tillegg sier klassifiseringen lite om aksjonen. Noen har helaksjon, mens andre har mer typisk toppaksjon. Hver stang til sitt bruk. Vanligvis anbefales en mer toppstiv stang til pilking der man jo kroker fisken mer på direkten, mens mer toppmyke stenger er mer egnet til meite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.