Gå til innhold
Fiskersiden

Jerk og skader på fisk


Recommended Posts

Hvordan blir det med skader på fisk når et digert "bete" henger på utsiden av fisken med digre trebler?

Blir det ellers mye skader inne i munnen?

Har sett noen bilder over fanget fisk og blodspruten står.

Får disse fiskene en dose Klin-ik hvis det trengs før den returneres?

Årsaken til at jeg undres er at på 2 digre gjedder som er vist på forumet nå, har et innslag av blod.

Blod skjemmer i mine øyne et hvert C/R bilde, så jeg håper at alle blodspor blir fjernet med feks skylling før bilder tas. :)

Stivt utstyr sammen med et stumt snøre tror jeg øker belasting på et krokfeste som kanskje flytter seg oftere.

Hvilken erfaring er det jerkfiskerene har rundt dette temaet?

Opprettet en ny tråd i stedet for å sabbe fangsttråder :)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med skader på fisk når et digert "bete" henger på utsiden av fisken med digre trebler?

Blir det ellers mye skader inne i munnen?

Har sett noen bilder over fanget fisk og blodspruten står.

Får disse fiskene en dose Klin-ik hvis det trengs før den returneres?

Årsaken til at jeg undres er at på 2 digre gjedder som er vist på forumet nå, har et innslag av blod.

Blod skjemmer i mine øyne et hvert C/R bilde, så jeg håper at alle blodspor blir fjernet med feks skylling før bilder tas. :)

Stivt utstyr sammen med et stumt snøre tror jeg øker belasting på et krokfeste som kanskje flytter seg oftere.

Hvilken erfaring er det jerkfiskerene har rundt dette temaet?

Opprettet en ny tråd i stedet for å sabbe fangsttråder :)

Det er ett problem det ja. Spesielt de små gjeddene har lett for å bli huka, noe som det ikke er så lett å gjøre noe med dessverre. De litt større gjeddene har jeg så og si aldri opplevd å feilkroke, men jeg har opplevd at store gjedder har slukt hele betet og blødd endel. Men somregel går det bra. så lenge gjellene er i orden slipper jeg de ut igjen. De tåler å miste litt blod. Jeg har i hvertfall aldri opplevd å måtte kakke ei gjedde pga blødninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har måtte drepe en på 5kg engang, en av treblekrokene satt i gjellene og da jeg lirket den ut startet blodet bare å renne. jeg forsøkte å sett den ut og den svømte av gårde, men jeg fant den nær sakt død oppned 5min senere ved båten.

hadde jeg vært lur hadde jeg klipt kroken som satt fast med tang, men det gjorde jeg ikke...

har fler ganger måtte lirke ut kroker som sitter fast i nakken nær øyet, like heldige kan ikke alle gjedder være....

men noe må man jo ofre for å fiske med så digre saker...

Endret av eseba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er den dokumenterte effekten av Klin-ik på sår? Brukes det av gjeddefiskere i England(som er meget opptatt av hvordan de behandler gjedde). Eller er det ett produkt som bare brukes på karpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er den dokumenterte effekten av Klin-ik på sår? Brukes det av gjeddefiskere i England(som er meget opptatt av hvordan de behandler gjedde). Eller er det ett produkt som bare brukes på karpe.

Godt spørsmål! Virker Klin-ik? Det er jo antiseptisk og burde gjøre det. Men hvor nøye man påfører den er jo relevant for at det skal virke optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal definere problemet ut i fra et type bete, heller størrelsen på bete/kroken.

Wobblere , jerkbaits, sluk, det finnes mange kategorier.

Det jeg opplever som det størtse problemet er små fisk (opp til 2kg) som tar store beten, de kan få litt utrivlig juling. Når det gjelder større fisk så er det svært svært skjelden noe problem.

Fikk ei på 13760gr på søndag som hadde slukt hele bete ble rimelig redd for at det skulle være masse gør nede i kjeften på gjedde. Fremre krok var riktig plasser fremme i munnen, mens bakere krok hang (satt ikke fast) rundt en gjelle. I slike tillfeller prøver man ikke å lirke ut kroken, man klipper den over med avbiter. Gjedda blødde litt, men slik jeg så det var det ingen fare med gjedda. har jo opplevd å få gjedde som har avrevet gjeller.

Gjedda tåler nok ekstremt mye. På våren etter leken opplever man å få en del fisk med sår på siden,bitemerker fra andre fiske å de ser ikke ut til å ha lidd noe nevneverdig.

men klart kroker er kroker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremre krok var riktig plasser fremme i munnen, mens bakere krok hang (satt ikke fast) rundt en gjelle. I slike tillfeller prøver man ikke å lirke ut kroken, man klipper den over med avbiter.

Hva med avklippet - det vil si skarpt stål. Får du det ut eller går det i magen på fisken. Hva skjer da?

Jeg bare undrer! Ingen ting annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med avklippet - det vil si skarpt stål. Får du det ut eller går det i magen på fisken. Hva skjer da?

Jeg bare undrer! Ingen ting annet!

klipper av helt inne ved der kroken (trippel) går i sammen med de andre. Påser at den man klipper av ikke blir liggende i fisken. Når man har klipt av så er det bare å dra bete forsiktig ut av kjeften uten å gjøre skad.

Har alltid med meg en boks med kroker. Klipper heller en for mye en en for lite. Tror nok mange ville bli overrasket over hvor ofte vi klipper kroker for å unngå skader på fisken.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette var intresant. Er der noen som vet om det egntlig virker. Eller om det bare er "saltvann"

Hvis ingen på dette forumet vet noe, kunne kansje noen av "karpegutta" søke litt på engelske karpeforum? Det må jo stå noe om det et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GAttslaget derimot anbefales ICKE på fisk som skal utio igjen....

Forøvrig ble det jo gjort en skikkelig undersølkelse på C&R på laks for noen år tilbake- riktignok på laks. Men den viste 3 viktige faktorer for overlevelse

1.VAnntemp

2.Tid på land

3. Tid på kjøring

Nå er det nok ikke direkte overførbart til karpe men tipper at spesielt dette med tid på kjøring kontra vanntemp er viktiog også for karpe. Finnes det noe info fra England kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ble undersøkt en del på C&R gjedder i svea riket for ikke så lenge siden.

De hadde tatt for seg forskjellige måter å lande gjedder på og det selv om de brukte klepp\huggkrok, lip-grip, håndlanding eller what ever så merket ikke gjeddene seg av dette nevneverdig.

Har søkt litt på dette men finner det ikke tilbake.

Nå er vel gjedda en veldig hard før fisk som tåler litt juling men det er en fisk så dette er jo begrenset.

Jeg fisker endel med Westin Jätte og de har en fæl tendens til å feil kroke mindre gjedder men det er ikke mange gjeddene i løpet av en sesong som må bøte med livet pga det.

Da blir de jo kaker så de går jo ikke til spille.

Alt i alt så tror jeg fisken greier seg bare det ikke er gjeller og blod overalt, men hantere de pent skader jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.