Gå til innhold
Fiskersiden

Multiplikator som kastesnelle?


Storet
 Share

Recommended Posts

Jeg foretrekker helt klart haspel til slikt fiske. Har en shimano calcutta 50, og er ikke altfor begeistret. Såvidt jeg vet er det en av de minste mulitiplikatorsnellene som finnes, men den er ikke lett å kaste med når kastevekt blir under 10 gram. Mulig det har litt med innkjøring og justering å gjøre, har ikke brukt den spesielt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sen eller line? smør eller fett? regner med du mener multifilament eller monofilament. fordelen med multifilament er letter å gjøre mothugg på lang avstand, kan gå betraktelig ned i tykkelse, noe som gjør at du får mer line på snelle, og får lengre kast. Det er jo derimot mindre slitesterkt mtp steiner o.l. Monofilament tåler en del mer slitasje, har minne, noe som ofte er en forel når fisken skal krokes. ofte med multifilament kan krokene rett og slett rives ut av kjeften før de har fått feste..har opplevd dette vedlaksefiske, så fisker utelukkende med monofilament ved harlingfiske i Namsen. på den siste ørretsnella mi har jeg derimot 0.12 fireline, noe som jeg synes er helt fint. bruker et par meter med monofilamentfortom da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er ekspert når det gjelder multiplikatorsneller er multifilament en dårlig ide. Det er mer eller mindre umulig å fikse en backlash hvis du bruker multifilament.

Å kaste lette sluker med multiplkator er ikke helt enkelt. Under 10g er det nok best med med haspel hvis du skal kaste langt. For sluker fra 12g og opp er multiplikator et godt alternativ. Den største fordelen med multiplikator er at du har mye bedre kontakt med sluken under fisket og med fisken under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal overdrive dette med backlash, heller.. Jeg er langt fra noen ekspert i å kaste med multiplikatorsnelle, men bruker det relativt ofte... Og da hender det jo fra tid til annen, at det kommer ett og annet kråkereir. Det har alltid gått greit å få dem opp. På de ti siste kråkereira.. så har ingen tatt mer enn ett par minutter å få opp.. Og jeg bruker multifilament...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig ang Professional overrun. Det er ikke så skremmende som man vil ha det til, og ettehvert lærer man seg hvilken ene løkke som faktisk låser hele skiten. Multifilament og Multirulle har jeg bare erfaring med 0.36 powerpro, og de få gangene jeg har fått backkalas så har det gått greit å få dem opp, men det er nok litt pga tykkelsen på snøret.

Med riktig stang så går det greit å kaste lette vekter og. Jeg hiver nesten like langt med en superrask topp aksjonsstang på 6'2" som med en 11' "slaskete" typisk norsk stang og 20 grams bete.

Raske stive stenger virker greiere å kaste de lette vektene, teorien min er at man får skutt dem ut, pga den raske snerten i stanga.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Helt enig ang Professional overrun. Det er ikke så skremmende som man vil ha det til, og ettehvert lærer man seg hvilken ene løkke som faktisk låser hele skiten. Multifilament og Multirulle har jeg bare erfaring med 0.36 powerpro, og de få gangene jeg har fått backkalas så har det gått greit å få dem opp, men det er nok litt pga tykkelsen på snøret.

Med riktig stang så går det greit å kaste lette vekter og. Jeg hiver nesten like langt med en superrask topp aksjonsstang på 6'2" som med en 11' "slaskete" typisk norsk stang og 20 grams bete.

Raske stive stenger virker greiere å kaste de lette vektene, teorien min er at man får skutt dem ut, pga den raske snerten i stanga.

Michael

For a si det enkelt, du har truffet spikeren pa hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske betydelig erfaring med å kaste med mulitisneller, og kan derfor for egen del si at en annen hovedinnvending mot å benytte små multisneller til såpass lett fiske som etter fjellørret (hvis man da ikke fisker konsekvent med 10+ grams sluker og en del kraftigere stang enn UL) er at man må konse temmelig mye på å få feilfrie kast - dersom ikke man kompenserer veldig med de muligheter man har med justering av mekanisk brems og evt. magnetbremsen og triksing med sentrifugalvekter, som igjen vil gå mye utover kastelengden. Dermed mister man en del av fiskegleden. Vil også påstå at man kaster lengere med en god haspelsnelle enn selv den beste multisnelle når kastevekten kryper under 10 gram, uansett hvor dyktig man håndterer multien. Muligens noen som er uenig i det... Synes også det blir litt "kunstig" å kjøre en liten og sprelsk fisk som en ørret gjerne er... på en liten multisnelle - en slags følelse av å miste kontakt med fisken og dermed kontroll. Men dette kan sikkert gå litt på vane også.

Dersom man fisker i et vann som stort sett huser kilosfisk og oppover, så er gjerne multisnellen et godt valg. Uansett må man tenke balanse i utstyret. Nytter ikke med UL-stang og multi iallefall! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kune påberope meg retten til å si at jeg har kasta endel tusen kast med multisneller ved siden av at jeg sitter og skrur på de fleste utgavene av multisneller og kan ikke skjønne hva den mekaniske bremsen har med kasteevnen å gjøre. Og den nevnte triksingen med sentrifugalvektene ønsker jeg nærmere forklart, hva det er og hvordan den påvirker snella ved kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Dersom den mekaniske bremsen er stilt for løst øker det risikoen for backlash. Jo hardere den stilles dess større motstand på spolen og dess kortere kast... Ergo, jo løsere stilt, jo lengre kast. Innebærer ikke det en innvirkning på kasteevnen ??

Når det gjelder triksing med sentrifugalvekter så er ikke det vanlig å gjøre, så den kommentaren kunne jeg utelatt. Men du forstår vel hva jeg mener? Vektene kan taes ut/vekk og erstattes av noen som er lettere eller tyngre... "Hva det er"? Regner med at du har sett disse når du har åpnet snellene ;-)

Jeg er ingen ekspert, men alle disse tre forholdene (sentrifugalvekter, mekanisk brems og magnetbrems) er der i bunn og grunn kun for én ting- å (sammen) motvirke overrun som resulterer i backlash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt begrepsforvirring er vi nok i bunn og grunn enige. "Triksing med" anser jeg for litt mere enn å bare fjerne sentrifugalvektene helt eller bytte dem til større eller mindre. Triksing er for meg sånt som å bygge om sneller til flytende- ,syncronisert- og fast snørefører osv...

Jeg kunne ha fortalt om en god del av multiplikatorsnellenes virkemåte og oppbygging - om hva som påvirker hva.. men anser det for spesielt interesserte og det har neppe interesse for så mange - i hvertfall ikke på denne lenka, hvor spørsmålet var om ei multisnelle kan brukes til lett fiske.

Jeg har unnlatt å svare utfyllende på det opprinnelige spørsmålet, da erfarne multikastere utmerket klarer å kaste lett, mens uerfarne ville jeg absolutt fraråde å bruke multisneller fordi de fikser faktisk ikke å kaste og gleden av å fiske kan fort bli borte i takt med økende antall backlasher. Til dem vil jeg ha anbefalt haspelutstyr. Men bevares - har man tålmodighet til å øve å kaste og bruker sluker a la stingsild o.lign er det ingenting i veien for, som nybegynner, å begynne å kaste med multisneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg har brukt feil begrep. Mente sentrifugalbrems, ikke mekanisk brems ;-)

Enig i at det ikke var nødvendig å trekke disse tingene inn i denne tråden, men det var for å underbygge synspunktet på at jeg foretrekker haspel til slikt fiske. En ting er at man klarer å kaste med lette vekter med litt eller mye øvelse, og unngår backlash, en annen ting er hva som er best som en helhetsvurdering. Her er jo intet fasitsvar, og kan ikke se at det skader å svare litt utfyllende... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig gss, men jeg har hverken tid eller lyst til å svare svært inngående om det, så derfor bare leste jeg tråden i begynnelsen og håpet på at andre kunne svare på den.

Til ditt forsvar ang litt begrepsforvirring; når produsenten av og til tar i bruk nye begreper og av og til sammenblander begrepene er det ikke lett for andre og vite hva som er hva fra tid til annen...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... men allikevel betydelig mindre enn om jeg skulle forklare de forskjellige multisnellenes virkemåte og oppbygning.[ :D ]

BTW: det finnes multisneller i 3000,4000 og 5000-størrelse. Selv har jeg en Eon 3600 pro - men å dra til med den har ikke jeg turt ennå. Denne spolen roterer i ca.2 minutter - andre sneller vil du få problemer med å få til å rotere i 15 sekunder - da testa med å sette igang en tom spole med fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel også klassifisere meg i den mere erfarne gruppen av multiplikatorfiskere med mange tusen timer ved elva med multiplikator. Jeg kan kaste 10g sluk med Amb. 7000 og 0.50mm sene uten problemer i lang tid, men før eller seinere kommer et sleivkast. Fisker mye om natta og de fleste problemene oppstår ved at sluken henger seg fast i greiner eller kratt i bakslengen, klarer vel og unngå baklash i 9 av 10 tilfeller når jeg henger fast bak men du verden for en backlash jeg får på den 10., med multifilament er det da bare å spole på nytt snøre. En annet problem med lette sluker er kombinasjonen kraftig vind og skjesluk dette krever stadig justering av kastebrems, dette er OK med magnetbrems men for mye styr med sentrifugalbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.