Gå til innhold
Fiskersiden

Mimring fra sommerens fiske....


Rigor Mortis
 Share

Recommended Posts

Når jula nærmer seg, snøen laver ned og akillesen er revet rett av, da går tankene mine fort tilbake til.....

Starten på juli.

Man bare vet at de store sjøørretene har kommet på elva, selv om man ikke ser dem. Kanskje har de avslørt seg med noen sabla røsk i marken midt på dagen, uten å sitte.

Ihvertfall var det slik for meg dette juligdøgnet.

Greide å lure på en av den riktige sorten midt på dagen.

Ikke stor, kanskje 1,5 kg, men et signal på at de var der, også de som er tre ganger så store..

69012_s.jpg

Kroken sitter ytterst i munnviken, og fisken trenger ikke opp av vannet engang for å releases.

Det var litt lummert den ettermiddagen. Vindstille, trykkende og ei lita byge. Noe som fikk fart i klekkinga.

Og for ei klekking!!!.

I skumringa denne kvelden var det et spinnerfall av Ephemrella aurivilli som jeg aldri har sett før, ihvertfall ikke så heftig.

Da fikk jeg virkelig se hvor mye stor ørret som sto i elva. Jeg har sjelden sett maken.

Jeg kunne telle ihvertfall 10-15 steady, plaskvakende sjøørreter i klassen stor, 3-6 kg. (Disse pætene på kiloen, som Sølvreven snakker så varmt om, teller jeg selvfølgelig ikke med:lol: )

Selvfølgelig lå enhåndsen og tørrfluene hjemme, og nymfene mine var ikke på menyen...enda.

Jeg satte meg ned og bivånet seansen. Fy søren

Trua var i taket, men det var ingen vits i å kaste på disse uten riktig skyts, så her var det bare å vente til det rette lyset og flaggermusa.

Sakte men sikkert dabbet plaskvakingen av, og jeg begynte å spotte de første seriøse nymfevakene.

YES!

Jeg snek meg fem meter ovenfor en spot der en stor fisk hadde stått og snappet spinnere hvert halvminutt den siste timen.

Nymfa var nybundet tidligere den dagen, og skulle få sitt jomfrukast på denne fisken. Flaggermusa svirret rundt meg og gatelysene var nettopp tent på E6`n; det riktige lyset var her!

Det ble litt overkill med dupp på denne fisken, som sto bare fem meter fra land, i forbindelse med etpar storsteiner. Jeg husker jeg irriterte meg grønn over at enhåndsen ikke var med da. sat** også!

Uansett, det første kastet var ikke perfekt. Jeg kastet for langt, og måtte sveive som en gal for å få den 6 meter lange fortommen med nymfe til å passere der jeg ville.

Akkurat på innersvingen strammet det seg tungt opp....og en stor sjøørret gikk rett til vers før den satte kursen nedstrøms. I det neste brutale kastet nedstrøms, der hele fisken var klar av vannet (noe som tok meg litt på senga da det skjedde så kjapt), løsnet krokfestet.

Såpass, tenkte jeg, den tok på første kastet!

Det va no som svarte...sikkert en femkilos også!!!

Jeg flytta meg kjapt til neste storfisk. Denne sto mer mot den andre siden av elva, og var like stor. Nå kom duppen endelig til nytte...

Ingenting skjedde på de første to kastene. Hmm...har den flyttet seg noen meter oppover mon tro.

Mens jeg sto og tenkte så observerte jeg en skikkelig virvel fem meter lenger oppe..."SLURP!"...

jepp, der avslørte den seg...

Denne fisken trengte heller ikke mer enn et kast for å ta når jeg først traff på den.

Et herlig, seigt tak (som kjentes helt nedi tærne) og en stor virvel, etterfulgt av et hurtig utras på 20-25 meter.

Ahhhh...deilig!

Fisken ble temmet hardt etter dette, for denne skulle settes tilbake igjen hadde jeg bestemt meg for.

69007_s.jpg

Monsterhåven kom til unnsetning, og en vakker hunnfisk, kontrollmålt til 74-75 cm, kunne berges..

69008_s.jpg

Etpar kjappe bilder, og tilbake i elva igjen med den feite 5 kilos+- madammen.

Det ble heldigvis fmange slike opplevelser denne sommeren....

69011_s.jpg

Nydelig 4,2 kilos hunnfisk som slurpet i seg nymfa mens flaggermusa snappet etter snøret mitt.

69010_s.jpg

Hissig hannfisk som fikk vannet til å reise seg bak flua på brekket, og hjerte mitt til stoppe noen sekunder...

Denne fisken trodde jeg var bortimot ny pers når jeg så den i håven, og kontrollmåling til 76 cm gjorde at jeg tippet lden til litt over 5 kg.

Dessverre var det en langstrakt hannfisk, som ser bred ut, men mangler volum...4,6 kilo veide den.

69009_s.jpg

En av de få fiskene som ble med hjem til middag...litt over 2 kg og kjempefin kvalitet.

Dette er alle opplevelser som er lagret på harddisken i bakhodet, som taes fram til mimring ny og ne.

For eksempel idag, når jeg sitter med avrevet akilles i sofaen, snøen laver ned og jula nærmer seg med stormskritt... :)

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall Rigor Mortis :)

Nydelige fisker,det må være utrolig å spotte fisken å ta den med nymfa.

hvor stor kan SØ bli i din elv :o

Jeg har mistet alligatorørreter i augustmørket... :lol::blush:B)

..og sett ørret på størrelse med niser på brekket :o

:D

..men såvidt jeg vet så har ingen offisielt tatt dem over 8,5 kg.

Men neste sesong, da...

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet alligatorørreter i augustmørket... :o:blush::D

..og sett ørret på størrelse med niser på brekket :o

:lol:

..men såvidt jeg vet så har ingen offisielt tatt dem over 8,5 kg.

Men neste sesong, da...

Jeg kjenner en som har tatt på 8,2

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet alligatorørreter i augustmørket... :lol::)B)

..og sett ørret på størrelse med niser på brekket :ph34r:

:D

..men såvidt jeg vet så har ingen offisielt tatt dem over 8,5 kg.

Men neste sesong, da...

:unsure: 8,5 kg er utrolig stort da,men lykke til med jakta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.