Gå til innhold
Fiskersiden

Stang+snelle


kilgallon
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Gjest StadJon

Bruker denne tråden her like greit:

Hvis dere skal anbefale en ismeitestang med myk tupp, samt nok "rygg" til å brukes på f.eks sjøisen (hvis det blir noe) til litt større fisk, hvilken stang vil dere anbefale da?

Avkroken har jo en masse men jeg lurer på om de er så stive som de ser ut eller om det er forskjell fra stang til stang. Med feste til haspel, forøvrig..

Og en siste ting: Da jeg søkte på "ismeitestang" så fant jeg en gammel tråd hvor det er bilder av en stang som ser litt artig ut. Noen som klarer å identifisere den? Bildene ligger på denne adressen:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...topic=10476&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke kjøp den røde stanga med rød, grønn eller bla multiplikatorsnelle. fikk den til jul. Jeg la på snøre, fikk "backlarss" og snøret kom imellom spolen og "snellehuset" og der satt det seg fast i tannhjul og fjerder. jeg skrudde opp snella, og inni den fant jeg en ødelagd fjær. så skrudde jeg sammen snella igjenn. da funket ikke "skralla" og den hadde en ujamn gange med mye motstand.

dennne driten kosta 499kr! :angry2:

ikke kjøp den! det er det verste jeg har vært i nærheten av :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogseid er j... morsom, men om man øsker en mere stiv stang er ismeite stengerne hos avkr, til 3stk for et par lapper også veldig fine, de kan jobbe og har en fin flex, men ikke evighets stenger.. funger fint ifra båt men også på isen, og brygga etter det litt større fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på endel andre tråder istad og ser at Skogseidstikka virker til å være lite egnet til fisk under 2-300 gram, hvis jeg forstår det riktig.

Finnes det en mellomting; en stang som er fleksibel nok til at det er artig å bruke den til "småfisk" men også klarer å håndtere større fisk, blant annet saltvannsfisk?

Eller lønner det seg bedre å kjøpe en stang til hvert bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på endel andre tråder istad og ser at Skogseidstikka virker til å være lite egnet til fisk under 2-300 gram, hvis jeg forstår det riktig.

Finnes det en mellomting; en stang som er fleksibel nok til at det er artig å bruke den til "småfisk" men også klarer å håndtere større fisk, blant annet saltvannsfisk?

Eller lønner det seg bedre å kjøpe en stang til hvert bruk?

Helt klart entil hvert bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på endel andre tråder istad og ser at Skogseidstikka virker til å være lite egnet til fisk under 2-300 gram, hvis jeg forstår det riktig.

Finnes det en mellomting; en stang som er fleksibel nok til at det er artig å bruke den til "småfisk" men også klarer å håndtere større fisk, blant annet saltvannsfisk?

Eller lønner det seg bedre å kjøpe en stang til hvert bruk?

Definitivt en til hver type bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, begge to!

Hva ville dere anbefalt til det lettere fisket da? Da tenker jeg fremdeles stang, ikke stikke.

Jeg foretrekker stikke til småfisken, så her har jeg ikke noen gode svar. Men alle de småstengene jeg har prøvd til isfiske er rett og slett ikke følsomme nok til småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker stikke til småfisken, så her har jeg ikke noen gode svar. Men alle de småstengene jeg har prøvd til isfiske er rett og slett ikke følsomme nok til småfisk.

Nei, det er kanskje en vrien halvvei å møtes på. Hører vel om det dukker opp noe en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, begge to!

Hva ville dere anbefalt til det lettere fisket da? Da tenker jeg fremdeles stang, ikke stikke.

Hos Nordisk Fiskeutstyr har de Daiwa pilke stenger som var veldig myke og fine (til 199, hvis jeg ikke husker helt feil). En 200g ørret ville vært morsom på denne. En 5kgs torsk ville nok tatt lang tid :P

Jeg kommer til å kjøpe en. Men trenger snelle også. Ser at skittfiske har Okuma Alumina 10 på tilbud (249,-), men er litt usikker på om denne størrelsen passer på en slik liten pilkestang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.