Gå til innhold
Fiskersiden

Flere anlegg i vest med resistent lus


PerH
 Share

Recommended Posts

Hørte et innslag på radioen for en tid siden der talsmenn for næringa og Mattilsynet sa at den raske avlusinga som ble foretatt ved det første anlegget på Austevoll der resistent lus ble påvist, hadde stagga den resistente lusa fra å bre seg til andre anlegg. De mente situasjonen var under kontroll, men at den var såpass alvorlig at man måtte være på vakt mot eventuelle nye utbrudd.

Under kontroll? Være på vakt mot eventuelle utbrudd?

Akkurat ja! Som biolog med nettopp parasittologi som spesiale trodde jeg knapt mine egne ører. Det vrimler av rømlinger i området, som tar opp lusa og bringer den med seg hvor som helst. De resistente luselarvene lever dessuten lenge nok til å spre seg over et område på mange kvadratkilometer før de dør, der de hele tiden søker aktivt etter en ny vert. Ingen vet heller hvor lenge de resistente lusene hadde fått formere seg fritt i anlegget. Dessverre er journalistene ofte for kunnskapsløse på de felt de blir satt til å dekke, så de mest relevante spørsmålene ble aldri stilt!

Tror "fagfolkene" som uttaler seg slik på Julenissen?

Hvis veterinærer virkelig er så kunnskapsløse innen basal epidemiologi og økologi, så er jeg livredd! Eller er det fra begge sider veloverveide utspill som tjener den velsmurte propagandamaskinen som har til hensikt å dysse ned alle de meget alvorlige, næringsrelaterte problemene?

Har jo sagt før at dette ville eksplodere, flere ganger, allerede for svært lang tid siden da de første trønderlusa ankom Bergen og ble påvist å være resistente. Tror jeg ostet noe om dette for over et år siden. I dette tilfellet er jeg ikke særlig glad for å være sannspådd!

Les bare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte et innslag på radioen for en tid siden der talsmenn for næringa og Mattilsynet sa at den raske avlusinga som ble foretatt ved det første anlegget på Austevoll der resistent lus ble påvist, hadde stagga den resistente lusa fra å bre seg til andre anlegg. De mente situasjonen var under kontroll, men at den var såpass alvorlig at man måtte være på vakt mot eventuelle nye utbrudd.

Hmmmm...?

Jeg hørte da virkelig på radioen at lusa var "utryddet" i Austevoll....

Ble jeg lurt?

Finnes den vesle rakkeren fremdeles, og til og med i resistent versjon?

Nei, nå gir jeg meg ende over. Man kan visst ikke stole på noen lenger, ikke engang radioen.

Det neste er vel reklame på NRK......

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.