Gå til innhold
Fiskersiden

Noen rørleggere her?


Eivind T
 Share

Recommended Posts

Jeg er den heldige eier av en rimelig stor hytte på fjellet. Hytta har innlagt vann fra en brønn på utsida. Alt er gjort fagmessig og lovlig.

I første etasje står varmtvannsbeholder og ei stor pumpe. I denne etasjen renner vannet som normalt i 4 av 4 vasker. I andre etasje har jeg totalt 6 vasker. I disse er det ulike problemer, uten at det danner seg et mønster; i noen av vaskene er det ok trykk på både kaldt og varmt vann, mens det i andre vasker er ok trykk på kaldt vann og lite/elendig trykk på varmt vann, i en vask er det lite trykk på både varmt og kaldt. For ordens skyld; vaskene er testet en og en, ikke samtidig. Det er heller ikke tegn til lekkasje under vaskene.

Tenkte kanskje det kunne være pumpa, men siden det i noen av vaskene fungerer greit og siden pumpa også brukes i første etasje, er vel ikke dette problemet? Kan det være dritt i noen av rørene. Har vært relativt skittent vann i flere vasker etter storflom i høst (men vi har jo filter i inntaket...?)

Noen som har en formening om hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være rørlegger kan jeg nevne at vi på hytta anekelte ganger har vært dårlig trykk på enten det en eller andre av de kalde eller varme kranene. Det har stort sett alltid skyldtes et eller annet filter som har begynt å tetnes til - noen ganger hovedfilter nær pumpa og et par ganger filter i selve kranen...

Vet ikke om det var til hjelp, men sikkert verdt en titt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være rørlegger kan jeg nevne at vi på hytta anekelte ganger har vært dårlig trykk på enten det en eller andre av de kalde eller varme kranene. Det har stort sett alltid skyldtes et eller annet filter som har begynt å tetnes til - noen ganger hovedfilter nær pumpa og et par ganger filter i selve kranen...

Vet ikke om det var til hjelp, men sikkert verdt en titt....

Eller som regel er det en kraftig knekk på rørene om det er brukt kobber og ikke rør i rør .

Kan self ligge en del avleiring i gamle rør om du har noe av det . Men som regel for kraftig knekk på røra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørlegger her ja!

Gjør som hansemann sier.. Sjekk alle perlatorene/strålesamlerene/silene.

Selv om du har filter på inntaket kan jeg garantere deg at det slipper igjenom en god del rask...

Da skal jeg gjøre det. Er dette noe som skiftes, eller bare ristes og luftes og renses? Er det i tilfelle en standardvariant, slik at jeg slipper å kjøre til hytta for å sjekke hvilken type jeg skal kjøpe?

Uansett, takk igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perlatorene kan du bare rense,men den eller de vaskene med forskjellig trykk på varmt og kaldt er det ikke perlatoren som er problemet.Da kan det være inne i batteriet(hvis det er ett-grep eller termostat batt.)

Hvis rørene har fryst,løsner det veldig mye av belegget som sitter på rørveggene som igjen haver i batteriene og tetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.