Gå til innhold
Fiskersiden

Brasme - utstyrsbehov?


Døsen
 Share

Recommended Posts

Det er snart jul og siste sjanse for å påvirke det som skal under treet, er rett rundt hjørnet.

Kunnskapen om ferskvassmeite er minimalt, følgjeleg: kva utstyr fungerar som startpakke til brasma?

Budsjett: utstyret skal ikkje koste skjorta, men samstundes vere av ein slik kvalitet at eg ikkje må springe i butikken om dette er moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart jul og siste sjanse for å påvirke det som skal under treet, er rett rundt hjørnet.

Kunnskapen om ferskvassmeite er minimalt, følgjeleg: kva utstyr fungerar som startpakke til brasma?

Budsjett: utstyret skal ikkje koste skjorta, men samstundes vere av ein slik kvalitet at eg ikkje må springe i butikken om dette er moro.

Dette er morro og du bør starte med en feederstang med kastevekt 10-50 gram, Snelle har du, men ett par feedere og en sene beregnet for bunnmeite er lurt.

Havfiskekrokene bør også byttes til noe mindre, gjerne str 8-14.

Mark er det sikreste agnet, men du får den også på loff, mais, reke osv.

Når du har blitt hekta kjøper du en matchstang også, da har du dekket alle forhold ved brasmefiske.

Prislapp? Du får noe ok for rundt 1000-lappen, men ved 1500,- får du noe bra.

500 kr settet er også en mulighet, men da bytter du hvis du syntes det er morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 11' bunnmeitestenger til mitt brasmefiske (les: statisk fiske med nappvarslere); har en gammel Sundridge og en Aitken stang til slikt (begge stengene er 18-20 år gamle). :)

Sneller med 0.20 eller 0.25 har du sikkert et par av.

Tacklene er enkle; glidende bunnmeitetackel. Gjerne med en cagefeeder eller lignende.

Mark er agn nr 1, uten tvil, men jeg har fått brasme på mais, reke og brød. I tillegg til pimpel og spinner.

PS! Send meg gjerne en PM hvis du vil ha ytterligere info. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So langt har eg skjønt at eg må supplere med:

- to feeder- eller botnmeitestenger.

- to baitrunnersneller i størrelse 4000 eller 5000

- avkrokingsmatte, keepnett, cagefeeder samt diverese dims og tackel osv osv :angry2:

Forslag til høvelege stong / snelle kombinasjonar?

Dette er et morsomt fiske, brasme er litt av en fisk!

Oppsummeringen din ovenfor ser fin ut, men om du bare skal teste er det ikke nødvendig med fullt så mye

utstyr, som også flere i tråden har nevnt. Får håpe dette ikke skjærer alt for mye i butikkenes hjerte, men

det er nå min ærlige mening. Det er vel også lommeboka som bestemmer litt her, og hvor kvalitetes og utstyrbevisst du er, sånn generelt.

En feederstang syns jeg du skal kjøpe, noe mellom 500-1000,- bør holde en god stund.

Snelle trenger du egentlig ikke å kjøpe, om du har en vanlig haspel/lettspinnssnelle, med 0,20-0,30 er det ypperlig! Cagefeeders kan du gjerne bestille en del av, 10-20 stk så har du en liten stund.

Kroker i forskjellige størrelser og forskjellig dims som du sier, for å få glidetakkelet til å fungere optimalt.

Du vil også trenge å lage en fòrblanding for å lokke fisken til deg.

Avkroken og M&Ms har begge dette. i tillegg kan du kjøpe inn en god del mais, strøbrød, og lignende!

Ellers er vel avkrokningsmatte, håv, bolle med lokk til fòr, tang/krokløsner, vekt, målebånd, veienett/sekk (stor bærebose), kamera og en god stol ting og nevne.

For at du skal like dette fisket, som jeg forøvrig har falt helt for det siste året (ikke bare etter brasme, men maaange andre arter også) så er det minst like viktig å finne gode steder å prøve så du kan få prøvd alt utstyret skikkelig:) Det skal nok la seg gjøre om du gjør skikkelig research og snuser litt rundt! hehe

PS. Dette er mine bekjedne erfaringer, har ikke fisket på denne måten mer enn 7-8 måneder!

Endret av Mrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feederfiske er som nevnt ovenfor en "killer"(litt malplassert utrykk i denne sammenhengen hehe)til brasme:-)

Finn deg en innsjø med en stor bestand av småbrasme.

langen,gjersøen,kolbotnvannet eller vannsjø f.eks.Fort gjort å nappe opp 10-20 brasmer eller mer hvis du treffer stimen.

Ta med deg MYE for og sats på å fiske fra kveld til tidlig morgen.Veldig stemningsfullt(-:

Utfordrende fiske etter stor brasme kan man jo ta etter at man har fått litt mer feeling for fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også nevne at brasme kan fiskes i elv, og dette bør prøves. De kan ofte gå i temmelig tung strøm bare det er litt dypt (minimum 3 meter). Brasme er en virkelig klassisk meitefisk som jeg har fått sansen for igjen på mine "gamle dager". Som faiter er det vel ikke akkurat noen rakett, men som nevnt et stemningsfullt og trivelig fiske. Og de kan jo bli digre!

I tung elv er det fortsatt feederfiske som gjelder, men sats på en enkel stang og quivertip. Mye mark i fôret. Vær forberedt på artige bifangster...

PS Både Glomma og Drammenselva er verdt å prøve for brasme i "tung elv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en innsjø med en stor bestand av småbrasme.

langen,gjersøen,kolbotnvannet eller vannsjø f.eks.Fort gjort å nappe opp 10-20 brasmer eller mer hvis du treffer stimen.

Ta med deg MYE for og sats på å fiske fra kveld til tidlig morgen.Veldig stemningsfullt(-:

Mye kulere å hive seg ned ved Mjøsa, Glomma eller andre steder hvor de litt større dasslokkene vanker. :D

Fort gjort å nappe opp en liten stim der også. He he

Ellers så er jeg helt enig med Lars. Brasme er en flott fisk. Og de kan gi fine fighter når de oppnår en viss størrelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange interessante innspel - takk!

Det vart ein liten tur i Kjellaren i kveld grunna at eg vart pressa til å handle ei gåve til meg sjølv. Resultatet vart ei feederstong frå DAM: Super Natural Picker, kastevekt 10-50g, lengde 3 meter.

Første test vert litt lett kystmeite på Hvaler i jula. Eg ser føre meg at dette er glimrande stenger til dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.