Gå til innhold
Fiskersiden

De Tapte Fiskers Dag


ford prefect
 Share

Recommended Posts

Våknet tidlig denne julemorgenen og bestemte meg raskt for at det måtte bli en fisketur. Valget falt på Gamlehaugen i Nordåsen. Utstyrte meg med kaffi, stenger og bra med klær for været var fint, men kjølig. Det falt meg aldri inn at det kanskje var litt vel kaldt for å fiske innerst i Nordåsen denne vinterdagen. Vel av bussen fikk jeg bange anelser om at den globale oppvarmingen ikke helt hadde slått til der jeg skulle fiske...

Følte meg ikke helt velkommen på brygga, men tok en råsjangs på at alle var så mette og trette at de ikke brydde seg om denne frekke friluftskaren som innvaderte strandsonen deres..

70751_s.jpg

De bange anelsene slo til for fjorden var frosset og Krompen had left the building

70747_s.jpg

Heldigvis var det ei stor råke i isen utenfor utløpet av en bekk. Det var langgrunt så fluestanga fikk varme seg i stangtrekket, mens slukstanga ble montert. Så fulgte den gode, gamle "hva har jeg glemt i dag"-seansen der det viste seg at dagens vinner var slukskrinet! Heldigvis lå det en uåpnet, hvit Fry Jig sluk i ytterlomma. På første kastet ser jeg en bølge reise seg bak sluken idet den nærmer seg marbakken ;) Fisken napper såvidt i sluken, men forsvinner..

Denne sluken har en enormt vrikkende gange selv med lav hastighet og viste seg etterhvert å være rett medisin i dag

70750_s.jpg

Lite skjedde den neste timen før denne sultne stakkaren kastet seg over sluken

70749_s.jpg

Uti med seg og ny kopp med kaffi. Etter to slurker ser jeg fisk som er oppe og viser seg i vannskorpa. Fisken har funnet den ene råka i hele fjorden! Veldig varm kaffi ned veldig fort og kastet går i retning vaket. Etter 5-6 tørn på sviva er fisken på. Jubel i huset! Lykken varer i ca. to korte utras og et hopp.. Satana pärkele :lol:

Den påfølgende timen er jeg bortpå 6 fisk, men ingen sitter mer enn noen sekunder... Trebelen er en sylskarp Owner så jeg konkluderer med at fisken er treg og nappete. Muligens er også den vinglende gangen til Fry Jig'en ufordelaktig mtp kroking. Tipper den største fisken var rundt kiloen.

Alt i alt en fin tur med pent vær, mye action og så frisk luft som det kan være tett på motorveien :)

70746_s.jpg

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.