Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første fisketur på Jærstrendene


Karleif
 Share

Recommended Posts

Dagen i dag var satt av til årets første fisketur, men da eg våknet opp til 9 blå grader blei eg straks litt mer usikker. Planen min om å teste dype fjorder i Ryfylke hadde falt i fisk pga. is. Plan B om ei dypvannskai ytterst i byfjorden falt også i grus. Den hadde blitt innegjerdet, og avstengt etter alle kunstens regler siden sist :D

Nå begynner det å minke med fiskeplasser her i distriktet. Dypvannskaien på Mekjarvik, flytebryggene på Grasholmen. Alt er jo låst og lukket.

Heldigvis har eg Jærstrendene. Her låser forhåpentligvis ingen døra. Eneste er att dei vanlige parkeringsplassene mine er lukket med kjetting og hengelås. Eg har vel vært inne på tanken om att det er kjerringa som står bak, men eg klarer ikke helt bestemme meg for hvorfor hun gjør det. Er det A: Fordi hun vil ha meg mer hjemme. Eller B: Fordi hun vil att eg skal parkere lengre fra fiskeplassene sånn att eg får den trimmen eg bør ha? Eg skal jaggu ta det opp med henne en gang eg er full..

Så til dagens fisketur. Eg kom meg omsider ut på stranda etter 1 time og 15 minutters kjøring fra Jæren til Mekjarvik, og så tilbake igjen. Jaggu bra att bensinen er handla på tilbud. Det var sol og strålende vær på stranda, men 3-4 minus gjorde att eg savna lua. Fisket var det så som så med, men eg hadde 2 fisk på hvorav den ene kom seg løs etter bare noen sekunder. Den ene som kom på land blir nok lunch i morgen..

mmsblog_00872_00.jpg

71424_s.jpg

Fiskeåret 2009 erklæres herved for åpnet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ha lykke til i helga da. Det er litt for kaldt i vannet nå til att det blir det helt store livet på Jæren, men en og annen fisk er det jo mulig å lure. Gjerne dei store..

Tviler sterkt på att det blir noen turer på meg i løpet av helgen. Akkuratt i dette øyeblikket intar eg hodepine i væskeform. Det var den lørdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å opprette egen tråd kobler eg meg på tråden til den lokale helten.

Denne kom opp 29.desember på ei av dei vakre strendene. I tillegg til denne vart ein omtrent dobbelt så stor fisk mista, siden det var ein kompis og ikkje eg som fekk fisken så gjorde det ingenting at han mista den store.

Eg fekk ein kraftig forkjølelse :)

Godt 1,5kg vegd på rusta fjærvekt.

71527_s.jpg

Av andre kuriøse ting kan nevnes at det ble funnet en tangatruse og en splitter ny kaffitermos på ei av strendene me fiska på.

Alt som vanlig på Jæren med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.