Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske bunnefjorden 3.januar


MC85
 Share

Recommended Posts

Dro en tur i dag til Nebba i bunnefjorden. Jeg ankom isen ca halv elleve, da hadde eholte og et par andre vært der en drøy halvtime allerede.

Isen var litt tvilsom der vi var. ca 4cm stålis med et par cm slush oppå. Tydelig at vannet er endel saltere her enn lenger inn.

Bettet var brukbart, endel fisk kom på isen. Dette er hva fire mann dro opp i dag

- Torsk (endel rundt kiloen, opp til 1,5) + et beist på nærmere 5kg (!!)

- Hvitting (En håndfull fisk, bra stekestørrelse)

- Sjøørret ( 700g tror jeg den var)

- Rødknurr

- Sei (første gang jeg har fått sei i bunnefjorden)

Det nappet til tider voldsomt på balansen, tror jeg mistet 5 brukbare hvittinger som ikke ville sitte. Hadde også på noe grovt på sildesluk, kan ha vært en torsk i 4-5kgs klassen.

Vi så ikke folk lenger ut, isen er nok ganske tynn utover mot iskanten, som var en snau km lenger ut.

Noen flere som har vært utpå i dag? Så en haug med folk lenger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet ganske tidlig og gikk lengst mulig ut for å komme oss unna skøyteløpere og andre kjipe folk. Her ute var det ikke mange på isen.Vi fisket stort sett med balanse og dagen startet med at jeg dro 4 torsk på 7-800g på rappen samtidig som også ErikH fikk en på samme størrelse. Vi fant nok en sildestim for de fleste av torskene gulpet opp småsild. Alle sammen svømmer videre for å fete seg opp til neste vinter.

Noen hull senere traff vi på en god hvittingstim på ca 40m dyp. Tok lang tid å lande dem, så stimen forsvant etter at jeg hadde tatt 4 og kompisen 3. Jeg prøvde meg derfor lenger inn for å se om det stod noen flere torsk. Det gjorde det. Først smalt det på en på rundt kiloen som gikk uti igjen. Deretter mista jeg noe større før en torsk på rundt halvannen bokstavelig talk fikk øye på balansen min og jeg valgte derfor å avlive den.

Etter mer smånapping av fisk som ikke ville sitte forsøkte jeg tre hull lenger inn. Her var det ikke noe liv helt til jeg var på vei til å sveive opp for å finne en ny plass. Halvveis opp ble snøre slakt.... PANG der ble det liv! Jeg merket at fisken pilte frem og tilbake fra den ene siden til den andre siden av hullet. Opp kommer en sjøørret ca 700g som også hadde fått øye på balansen. Jeg vet ikke om ørret med ett øye klarer seg så jeg valgte å ta liv av den. Fisken var blank men litt mørk og hadde skader på halen som tyder på sopp, men den var likevel feit og lignet ikke på en støing.

Etter dette måtte jeg satt ut et par stenger med ansjos og nappvarsler som vi delte på. Det pep3 ganger men ingen ville ta med seg annen enn agnfisken, kun ren krok igjen. ErikH var ganske nærme den siste gangen nappvarsleren ga lyd fra seg. Jeg stod ganske langt unna, så jeg tenkte han godt kunne sjekke om det var fisk. Null reaksjon fra den kanten bortsett fra noen fakter, så jeg gikk bort for å undersøke selv. Det viste seg at Erik hadde noe stort på kroken og forståelig nok ville berge sin egen fangst. Stikka slo nesten salto! Opp kom det etter noen lange minutter et udyr som som fylte pilkehullet.

Bilder kommer nok senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble som sagt en grei dag på isen, en god del fisk og ikke for kaldt.

eholte og sø:

imgp1766.jpg

Rødknurren til MC85:

imgp1793.jpg

Største torsken min, 5,1kg:

imgp1809.jpg

Fikk 3 mindre også, største av de på 1,6. Tror jeg var eneste som ikke fikk hvitting, men 5kg torsk er ikke dumt det heller :)

Noen flere bilder i mitt Picasa album.

Endret av ErikH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

permagnar: Vi fisket ved Nebba. Der var isen drøye 5 cm. Inne ved nesset ligger den nærmere 15 tror jeg!

Bunker: Denne var rød i kroppen og hadde blå kant på "vingene". De fleste knurr jeg får pleier å være gråbrune, derfor tror jeg dette var en rødknurr. Skal dog nevnes at jeg ikke er ekspert på denne ufisken selv.

EDIT: Har nå googlet litt rundt rødknurr og kan konstatere at det var dette jeg fikk :)

Endret av MC85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

permagnar: Vi fisket ved Nebba. Der var isen drøye 5 cm. Inne ved nesset ligger den nærmere 15 tror jeg!

Bunker: Denne var rød i kroppen og hadde blå kant på "vingene". De fleste knurr jeg får pleier å være gråbrune, derfor tror jeg dette var en rødknurr. Skal dog nevnes at jeg ikke er ekspert på denne ufisken selv.

EDIT: Har nå googlet litt rundt rødknurr og kan konstatere at det var dette jeg fikk :)

Bare så ikke blåkanten på bildet, så derfor jeg lurte. Kult med rødknurr her i bunnefjorden forresten. Fin fjord jeg bruker for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en tur på isen på fredag der, mye ambasadebiler og ett par hadde over 26 stenger fordelt på seg :lol:

Ble bare hvittinger, sandflyndre og lyr. Får litt bismak av bunnefjorden, er jo helt ville tillstander der :o

Ja det kan bli i overkant mange ståsnører. Det er faktisk ikke lov. Men prøv å forklar dem det de har vel "diplomatisk imunitet" :):blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en tur på isen på fredag der, mye ambasadebiler og ett par hadde over 26 stenger fordelt på seg :blush:

Ble bare hvittinger, sandflyndre og lyr. Får litt bismak av bunnefjorden, er jo helt ville tillstander der :glare:

Den polske ambassade da regner jeg med? hehe..

Lyr har jeg aldri fått der inne. Størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan bli i overkant mange ståsnører. Det er faktisk ikke lov. Men prøv å forklar dem det de har vel "diplomatisk imunitet" :lol:;)

Litt problem å komme til og fiske når det er ståsnører overalt, allikevel ser jeg et paradoks ved at det er lov å sette line på 300 angler (100 på søndager). Ved å borre et antall hull og føre et tau bortover et par hundre meter skulle det ikke være problem å få satt lina. Da har du 300 angler satt ut under isen på en lovlig måte - tror jeg. I lys av dette er 20 ståsnører ikke så mye.

For ordens skyld, jeg har ikke bedrivet slikt linefiske og har ikke planer om å begynne med det heller. Jeg får vanligvis bra med torsk og hvitting på 2 (maksimum 3) stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Svenna var der på lørdag og fikk helt greit med fisk - men desverre ingen store eksemplarer eller morsomme arter.

Men hvittingen var på hugget:

040120091809QZQSQ8gjvEU1lh7VIN.jpg?47

Jeg fikk 53 stk, mens Svenna ikke gadd å telle sine :lol:

040120091810dRn9sptEM3ExM2wWp3.jpg?84

I tillegg til hvittingene fikk jeg 2 torsk, 1 sypike og 2 lyr rundt kiloet:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

permagnar: Vi fisket ved Nebba. Der var isen drøye 5 cm. Inne ved nesset ligger den nærmere 15 tror jeg!

Bunker: Denne var rød i kroppen og hadde blå kant på "vingene". De fleste knurr jeg får pleier å være gråbrune, derfor tror jeg dette var en rødknurr. Skal dog nevnes at jeg ikke er ekspert på denne ufisken selv.

EDIT: Har nå googlet litt rundt rødknurr og kan konstatere at det var dette jeg fikk ;)

ufisk? åja, det var vel hvittingen du mente! eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenna og jeg dro utpå i dag vi også :)

Det begynte bra ved at jeg tråkket igjennom isen på mitt første steg utpå :P

Note to self er at is rundt en steinrøys er noget porøs :D

Det løste seg kjapt ved at jeg løp opp til bilen, fikk på en tørr ullsokk og dro en plastpose utenpå denne som isolasjon mot den kalde canadaboot'en.

Ellers fikk vi vel en 50-60 hvitting eller noe slikt, Svenna dro også et par torsk og en sei på 1.2kg.

Vi hadde besøk av to karer som fikk noen reker av meg som "nødhjelp". Et par timer senere kom de tilbake for å takke for rekene, og de la igjen noe fisk som de ikke ville ha: To rødknurr på 630 og 710gram -> KIS: hørte du dette?

Den største rødknurren var 41cm lang.

71656_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28494/71656.jpg

"Pulken" og hjemmemekket ismeitestang

71657_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28494/71657.jpg

Stor og større rødknurr

71658_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28494/71658.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenna og jeg dro utpå i dag vi også :)

Det begynte bra ved at jeg tråkket igjennom isen på mitt første steg utpå :P

Note to self er at is rundt en steinrøys er noget porøs :D

Det løste seg kjapt ved at jeg løp opp til bilen, fikk på en tørr ullsokk og dro en plastpose utenpå denne som isolasjon mot den kalde canadaboot'en.

Ellers fikk vi vel en 50-60 hvitting eller noe slikt, Svenna dro også et par torsk og en sei på 1.2kg.

Vi hadde besøk av to karer som fikk noen reker av meg som "nødhjelp". Et par timer senere kom de tilbake for å takke for rekene, og de la igjen noe fisk som de ikke ville ha: To rødknurr på 630 og 710gram -> KIS: hørte du dette?

Den største rødknurren var 41cm lang.

71656_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28494/71656.jpg

"Pulken" og hjemmemekket ismeitestang

71657_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28494/71657.jpg

Stor og større rødknurr

71658_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28494/71658.jpg

hvor fisket dere? Ved kjærnes eller nebba?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.