Gå til innhold
Fiskersiden

Torsken er borte


Ibiza
 Share

Recommended Posts

Som ivrig hobbyfisker i en årrekke synes jeg det er helt klart at torskebestanden i ytre oslofjord nå nærmest må ha kollapset i år.

Nedgangen fra bare noe få år siden er for meg markant.

Synes dette er skikkelig trist og jeg lurer på hva som er forklaringene. Overfiske, vanntemperatur, mindre tare og tang ?????

Er det flere som har tilsvarende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig hobbyfisker i en årrekke synes jeg det er helt klart at torskebestanden i ytre oslofjord nå nærmest må ha kollapset i år.

Nedgangen fra bare noe få år siden er for meg markant.

Synes dette er skikkelig trist og jeg lurer på hva som er forklaringene. Overfiske, vanntemperatur, mindre tare og tang ?????

Er det flere som har tilsvarende erfaringer?

:) Den samme konklusjonen gjeld for Vestlandet også, fiskere eg har snakka med fortel om radikal nedgang i bestanden. Årsakene er nok fleire og kompliserte, men forskarer må på banen for å få kartlagt årsake og freista å komma med tiltak for å berga kysttorskestamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt mye torsk iår, men har hørt om andre som sier det er lite torsk i fjorden. Har forresten sluppet alle tilbake. ;)

Godt å høre at noen gjør det...Er ikke en fanatiker når det kommer til Catch & Release, men når bestanden er som nå så burde det nesten være et krav... :)

Men det er vel likt over hele fjøla, Torsken i Skagerak er nesten helt borte, merkes godt her sør også, ikke ofte man har torsk i andre enden av snøret, for ikke å si pen torsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk? Hvilken fisk er det? Er så lenge siden jeg har fått en slik på kroken, at jeg knapt klarer og huske hvordan den så ut.Har ikke den et sånn rart sjegg under haka? Litt seriøst .Det er jo ikke noe merkelig i at torsken forsvinner ,når fiskere hiver ut tonnevis med fisk som ikke er i rett størrelse.Rett størrelse = mer penger.Skal en unngå det må torsk og annen fisk prises likt, fra minste fisk til de største. Så vil det bli atraktivt og sende i land all fisken en får......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og ta fiskerene i forsvar så er det ikke dem som bestemmer det.Det er meneskene som kjøper den som har makte..Nytter f.eks ikke å levere 100 tonn med makrell på 599 gram når markede/forbrukerne SKAL ha 600 grams (G6) så enkelt er det:-) så det er bare og stille opp på kjøpesenterne og overbevise kundene:-)

Jeg har tatt yrkesfiskerne i forsvar flere ganger her på FS, men her er jeg ikke enig med deg lurepå. Når det er store prisforskjeller på torsk i de forskjellige vektklasser og det er en begrenset kvote man har på båten så er det desverre slik at mange yrkesfiskere lemper ut igjen den torsken som er liten eller garndød som de har dratt opp i båten for de ønsker å få ut flest mulig kroner pr. oppfisket kvantum. Så ikke skyld på forbrukeren her! Det må nok et annet regelverk/kontrollverk og ikke minst andre holdninger til for at dette skal opphøre. Dette er en form for CR som jeg ihvertfall ikke har sansen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange og sammenhengende grunner til dette. Torskeoppdrett er en relativt ny form for oppdrett og vokser med ca 20-25 prosent hvert år. I og med at det nå finnes godt etablerte kompetansemiljøer for maritim forskning, skulle en tro at oppdrettsnæringen og de statlige kontrollorgan har lært av de katastrofale lakseoppdrettsproblemene, og denne gang legge forskningen i forkant av utviklingen, og ikke i etterkant , som forrige gang. Desverre mangler det politisk vilje til dette, og fristet av rask profitt og nye markedsandeler tar stat og næring stor risiko med å utvide produksjonen før miljøutfordringene er klarlagt. Risikoen for genetisk forurensning er betydelig, da torsk gyter "gjennom" merdene og fritt ut blant villfisken. I tillegg har torsk en annen atferd enn laks, og lettere for å rømme når det først er hull i merden. I 2006 ble det rapportert om 290 000 rømte torsk, som er et svært høyt tall tatt i betraktning det relativt lave produksjonsvolumet. Torskeoppdretten er fortsatt relativt liten, men at den er en årsak allerede nå til betydelig redusert villfiskstamme kan på ingen måte utelukkes.

Du kan lese mer om miljøutfordringene ved torskeoppdrett HER

Endret av Pørjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig hobbyfisker i en årrekke synes jeg det er helt klart at torskebestanden i ytre oslofjord nå nærmest må ha kollapset i år.

Nedgangen fra bare noe få år siden er for meg markant.

Synes dette er skikkelig trist og jeg lurer på hva som er forklaringene. Overfiske, vanntemperatur, mindre tare og tang ?????

Er det flere som har tilsvarende erfaringer?

Ikke vært der sjøl ennå, men mottatt rapporter fra Drøbak.

Har vist vært bra torske fiske der, med svært pen størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og ta fiskerene i forsvar så er det ikke dem som bestemmer det.Det er meneskene som kjøper den som har makte..Nytter f.eks ikke å levere 100 tonn med makrell på 599 gram når markede/forbrukerne SKAL ha 600 grams (G6) så enkelt er det:-) så det er bare og stille opp på kjøpesenterne og overbevise kundene:-)

Mitt innlegg er ikke rettet mot fiskerne, men systemet som lager ulik pris på samme fisk.

Det er den eneste faktoren som forårsaker dumping av det fiske slaget du fisker etter..

Klarer fiskerne og ta opp X antal tonn på kortest mulig tid =størst gevinst til fiskeren.

Er det forskjell på pris kan det lønne seg og sortere ut den som gir dårligst pris.

Att en går over andelen for bifangst er noe annet som forårsaker dumping av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment som helt klart spiller inn er det harde overfiske på industrifisk i Nordsjøen. Spesielt tobis som har vært en viktig næringskilde for torsken. Husker tilbake til 80 og starten på 90-tallet da jeg på Vestlandet mange ganger opplevde godt fiske etter torsk som beitet på tobis. Nå er tobisen borte, fisket opp i Nordsjøen for å brukes i produksjonen av laksefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her ved ålesundskysten er det så å si tomt for torsk også. stygge og små og full i kveis.

har fått 3-4 store på rundt 7-8 kilo siden jeg flyttet hit i juli og alle har endt opp som kattemat etter at det bare rant ut med mark av kjøttet etter de havnet på fileteringsfjøla....

så fra nå av.. ser jeg det er kystorsk så blir det catch and release uansett hvor stort.. kvalme greier.

( det samme gjelder alt av brosme også desverre.. kastet vel over 40 kilo med fine brosmer på havet sist etter at vi fant de proppfull i kveis..

er vi ikke heldige som har en fiskeriminister som aldri har rørt ei fiskestang og har null "snøring" på noe av det som skjer med kysten vår....

og mens jeg er så godt igang med min "rant"... helga pedersen! opphev forbud mot fiske av nise før all bunnfisk blir full i denne jævla kveisen!

venter spent på skreien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere jo også huske at torsken er inne på grunna for å gyte vinterstid.

Småtorsken som ikke er kjønnsmoden holder seg ikke så nære land nå.

Så det gode torskefisket som er nå vil gradvis avta utover mot midten av februar måned.

I ungdomen tilbrakte jeg sommerferiene langs kysten i Vestfold.

En kort tur ut i skjærgården med svenskepilk ga flere flotte koketorsker.

Albueskjell var det mye av langs svabergene,sukkertare i sjøen og de eneste fuglene vi så var ender og diverse måke arter. Sel og sånn derre svart fugl var det sjelden man så.

Nå er det snart flere av de svarte fuglene enn måker og sel ser man nesten daglig.

Sjø ørreten har hatt 3 meget gode år for gyting.Hav abboren har etablert seg også.

Dette er 2 grupper med predatorer som ikke bedriver c&r på torskeyngelen for å si det sånn

Presset på småtorsken er større og gjemmestedene færre.

I fjor fikk lysfiskerene gode sildefangster. Var vel noen tonn som råtnet i merdene pga prisen fiskerene fikk var for lav. Sto vel noen artikler i grenlands avisa om den saken.

I Oslofjorden hadde de i 2008 det beste sildefisket på flere tiår.

Jeg vil anta at 2009 også blir ett bra år for sildefiskerene,men så kommer de til å sutre over dårlige fangster i flere tiår fremover igjen.

Så summasummarum:

Det vil neppe bli mere kyst torsk i tiden som kommer.

Må legge til at det var mye ørret yngel som strøk med i sommer pga lav vannføring langs Vestfold og agder kysten`s småbekker. En liten positiv statestikk i småtorskens favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og mens jeg er så godt igang med min "rant"... helga pedersen! opphev forbud mot fiske av nise før all bunnfisk blir full i denne jævla kveisen!

venter spent på skreien....

Kan du forklare hvorfor det er nisene sin feil at torsken er full av kveis? Og dessuten, niser er marine pattedyr og skal vel ikke fiskes eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hvorfor det er nisene sin feil at torsken er full av kveis? Og dessuten, niser er marine pattedyr og skal vel ikke fiskes eller?

Niser og kobbe (sel) er hovedvert for parasitten. Torsken er mellomvert.

Det er jakt på kobbe, men ikke på nise - den er fredet. Oter er også fredet - uvisst av hvilken grunn, men nok et eksempel på misforstått forvaltning. Her i nord-norge er tareskogen nedbeitet langs store deler av kysten og jeg tror dette er en av grunnen til at kysttorsken forsvinner. Oteren er fredet og tallrik, denne tar steinbit som igjen beiter på kråkebolle. De siste årene er det blitt mindre og mindre steintit og i en periode var det enorme mengder med kråkebolle som beitet ned tareskogen. Nå er kråkebollene borte, tareskogen er borte, steinbiten er borte og kysttorsken er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niser og kobbe (sel) er hovedvert for parasitten. Torsken er mellomvert.

Det er jakt på kobbe, men ikke på nise - den er fredet. Oter er også fredet - uvisst av hvilken grunn, men nok et eksempel på misforstått forvaltning. Her i nord-norge er tareskogen nedbeitet langs store deler av kysten og jeg tror dette er en av grunnen til at kysttorsken forsvinner. Oteren er fredet og tallrik, denne tar steinbit som igjen beiter på kråkebolle. De siste årene er det blitt mindre og mindre steintit og i en periode var det enorme mengder med kråkebolle som beitet ned tareskogen. Nå er kråkebollene borte, tareskogen er borte, steinbiten er borte og kysttorsken er borte.

Nisen er fredet fordi det ikke er spesielt mye nise og en skal ta vare på det biologiske mangfoldet. Ingen vet hvorfor tareskogen blir borte, men det er nok mange årsaker selv om fiskere liker å skylde på selen (og nå oteren) som tar steinbiten etc. Snålt at du ikke nevner at mennesker fisker både torsk og steinbit? Og det i enorme mengder.

Her i sør tror en at tareskogen forsvinner fordi det blir stadig mer nedslamming og forurensing i havet, og det skyldes ikke nisene ihvertfall, men selv ikke forskerne er sikre på hvorofr dette skjer. Kråkebollene forsvinner også, og dette er jo bra for tareskogen. Nå spiser ikke hverken sel eller oter mye kråkeboller, så i følge din logikk, må det bety at det er mye steinbit, noe det ikke er.

I 1998 skrev jeg en artikkel om tobis (sil). Året før ble det fisket ca. 800 000 tonn av denne lille fisken eller ca 20 milliarder enkeltindivider. Hvis en hadde tatt alle disse fiskene og lagt dem etter hverandre langs ekvator, ville de gått 60 ganger rundt jordkloden! Torsk spiser tobis, eller ihvertfall spiste tobis når det enda fantes en stor bestand av denne fisken.

Det som er helt typisk for de fleste yrkesfiskere og også mye av norsk fiskeriforvaltningen, er at en prøver å finne årsaker til kolaps blant fiskestammer, hos alle andre enn seg selv. Det er lett å skylde på sel og nise og jeg vet ikke hva, så slipper en å ta noe ansvar selv.

Det er riktig at sel er mellomvert for kveis. Siden du er så opptatt av sel, oter, torsk og tareskog, synest jeg du skal lese boken Kystsel - Havert og steinkobbe av forskerne Gunnar Henriksen og Nils Røv. Der står det om et prosjekt på øya Vega. På 70-tallet forsvant torsken, flyndrene, steinbiten etc. og de fiskene som var igjen var fulle av kveis. Konklusjonen som ble trukket var at dette skyltes bestanden av havert og kobbe i området av nettopp de årsakene som du nevner. Situasjonen ble betegnet som en økologisk katastrofe og det ble satt igang et program for å fjerne selen. i 1976-79 ble 2/3 deler av bestanden skutt nettopp fordi en ønsket å studere effekten på kveisinfeksjon i fisk. I 1998 var bestanden svært liten og en registrerte kun 14 unger på kasteplassene. Hva førte så dette til? Jo, fiskerne klager fremdeles på lite fisk, lite tareskog og kveis i fisken og ingen, hverken havfoskningen eller Vega kommune, har klart å påvise effekt av dette omfattende uttaket av havert og kobbe. Ved ensidig fokusering på kystselen som sundebukk, har man mistet evnen til å betrakte problemene fra en videre synsvinkel. Tilfellet Vega har derfor blitt en tragisk historie om moderne mytedannelse. Tiden burde nå være inne for et mer nyansert syn (siste del av dette avsnittet er hentet fra boka).

For ordens skyl så må jeg bare si at jeg kjenner Gunnar Henriksen, og han er ikke noen fanatsik naturverner, men en fyr som liker og jakte både på elg og sel. Han er, slik jeg kjenner ham, opptatt av fornuftig forvaltning bygget på vitenskaplige fakta og ikke gamle myter.

I Byfjorden her i Stavanger gyter torsken. Fjorden er ikke ber enn noen hundre meter bred der torsken gyter. I 2006 da jeg var ute og fisket lå det 10 sjarker pg satte garn der. Jeg kjørte opp lenka til den ene sjarken og denne var 900 meter lang. Da jeg kom inn i båthavna, sto det en hobbyfisker der og bannet fordi torsken var borte, og han fortalte meg hvorfor. Han hadde nemlig sett EN sel da han var ute og fisket!

Jeg tror bare vi må stikke fingeren i jorda og innse at ingen andre skapninger er i stand til å utrydde fiskebestander i samme tempo som vi mennesker. Men, så lenge fiskeriforvaltningen styres av folk som har økonomiske interesser i å tømme havet så fort som mulig, må det gå galt.

Klart at niser og sel og oter spiser fisk, men det har de alltid gjort. Og så lenge mennesket har ødelagt den naturlige balangsen mellom artene, må nok enkelte bestander reguleres, men da utifra vitenskaplige fakta og bærekraftige bestander. Men, å skyte på oter og sel og niser fordi gamle myter gir dem skylden for alt galt som skjer med fiskebestandene, er helt absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Virker som det står dårlig til mange steder. Allikevel synes jeg det faktisk er brukbart med torsk i indre oslofjord. Ikke den største fisken, men den fins i store antall! Er dette pga. det begrensede yrkesfisket rundt hovedstaden?

Torsken jeg har fått i år på isen i bunnefjorden har vært av utmerket kvalitet. Feit og fin torsk med hvitt, fint kjøtt. Fikk også en torsk som må ha kommet fra havet, den lignet faktisk på skrei.

Skal også sies at jeg slipper ut mesteparten av torsken jeg fanger. Får litt dårlig samvittighet når torsken er såpass truet...

Synes Ricky Gervais sa det greit i et av sine standup show:

"Give a man a fish, and he`ll eat for a day. Give a man a fishing rod, and HE`LL GO FUC**** MENTAL!" :).

Overbeskatning av havets ressurser har vært et økende problem hele dette århundret.. Er jo heller ingen land som tør å sette fornuftige kvoter. Nei, her dreier det seg om å dra opp alt man klarer før moroa er over. I tillegg vil jo alltid banditter fra øst, sør og vest drive med tjuvfiske i norske farvann.

Er klar over at mange fortsatt har fiske som levebrød, at det gir arbeidsplasser etc., men man skyter seg vel i foten om man tror havet er utømmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nisen er fredet fordi det ikke er spesielt mye nise og en skal ta vare på det biologiske mangfoldet. Ingen vet hvorfor tareskogen blir borte, men det er nok mange årsaker selv om fiskere liker å skylde på selen (og nå oteren) som tar steinbiten etc. Snålt at du ikke nevner at mennesker fisker både torsk og steinbit? Og det i enorme mengder.

Jeg skal ikke uttale meg om hvor mye nise det er på vestlandet. Her i nord-norge er nisa et nesten daglig syn og kan observeres i enorme flokker på hundrevis av dyr.

Jeg presiserer også at jeg har uttalt at jeg tror at nedbeitinga av tareskog kan være en av årsakene til at kysttorsken blir borte. Overfiske er ganske sikkert en annen. Oppdrettsanlegg lokalisert på gyteplassene til torsken en tredje. Og ingen vet hva oljenæringas seismikkskyting langs kysten medfører for kysttorsken.

Her i sør tror en at tareskogen forsvinner fordi det blir stadig mer nedslamming og forurensing i havet, og det skyldes ikke nisene ihvertfall, men selv ikke forskerne er sikre på hvorofr dette skjer. Kråkebollene forsvinner også, og dette er jo bra for tareskogen. Nå spiser ikke hverken sel eller oter mye kråkeboller, så i følge din logikk, må det bety at det er mye steinbit, noe det ikke er.

Min logikk tilsier at når kråkebollene har spist opp tareskogen blir den fri for mat og da blir det mindre kråkeboller.

I 1998 skrev jeg en artikkel om tobis (sil). Året før ble det fisket ca. 800 000 tonn av denne lille fisken eller ca 20 milliarder enkeltindivider. Hvis en hadde tatt alle disse fiskene og lagt dem etter hverandre langs ekvator, ville de gått 60 ganger rundt jordkloden! Torsk spiser tobis, eller ihvertfall spiste tobis når det enda fantes en stor bestand av denne fisken.

Helt enig at overfiske av tobis er et stort problem. Tobis brukes til produksjon av for til oppdrettsnæringa og jeg har hørt at det går med 3-4kg tobis for å framstille ett kg laksefor.

Det som er posistivt er at det går framover med sild- og loddebestanden. Disse bestandene begynner å bli svært livskraftig og dette medfører at skreien har nok mat. Og selv om kysttorsken er truet tyder alt på at bestanden av skrei er svært stor og livskraftig.

Jeg tror bare vi må stikke fingeren i jorda og innse at ingen andre skapninger er i stand til å utrydde fiskebestander i samme tempo som vi mennesker. Men, så lenge fiskeriforvaltningen styres av folk som har økonomiske interesser i å tømme havet så fort som mulig, må det gå galt.Jeg skulle gjerne diskutert fiskeripolitkk, men det kan bli omfattende. I grove trekk er jeg enig i at fiskeriforvaltningen styres for mye av kapitalen - og da spesielt fiskebåtrederne, dvs trål og ringnotflåten som driver en svært kapital- og ressurskrevende fiske som gir stor gevinst på få hender. I motsetning til kystsjarkflåten som driver ressursvennlig og bærekraftig.

Klart at niser og sel og oter spiser fisk, men det har de alltid gjort. Og så lenge mennesket har ødelagt den naturlige balangsen mellom artene, må nok enkelte bestander reguleres, men da utifra vitenskaplige fakta og bærekraftige bestander. Men, å skyte på oter og sel og niser fordi gamle myter gir dem skylden for alt galt som skjer med fiskebestandene, er helt absurd.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nisen er fredet fordi det ikke er spesielt mye nise og en skal ta vare på det biologiske mangfoldet. Ingen vet hvorfor tareskogen blir borte, men det er nok mange årsaker selv om fiskere liker å skylde på selen (og nå oteren) som tar steinbiten etc. Snålt at du ikke nevner at mennesker fisker både torsk og steinbit? Og det i enorme mengder.

Her i sør tror en at tareskogen forsvinner fordi det blir stadig mer nedslamming og forurensing i havet, og det skyldes ikke nisene ihvertfall, men selv ikke forskerne er sikre på hvorofr dette skjer. Kråkebollene forsvinner også, og dette er jo bra for tareskogen. Nå spiser ikke hverken sel eller oter mye kråkeboller, så i følge din logikk, må det bety at det er mye steinbit, noe det ikke er.

I 1998 skrev jeg en artikkel om tobis (sil). Året før ble det fisket ca. 800 000 tonn av denne lille fisken eller ca 20 milliarder enkeltindivider. Hvis en hadde tatt alle disse fiskene og lagt dem etter hverandre langs ekvator, ville de gått 60 ganger rundt jordkloden! Torsk spiser tobis, eller ihvertfall spiste tobis når det enda fantes en stor bestand av denne fisken.

Det som er helt typisk for de fleste yrkesfiskere og også mye av norsk fiskeriforvaltningen, er at en prøver å finne årsaker til kolaps blant fiskestammer, hos alle andre enn seg selv. Det er lett å skylde på sel og nise og jeg vet ikke hva, så slipper en å ta noe ansvar selv.

Det er riktig at sel er mellomvert for kveis. Siden du er så opptatt av sel, oter, torsk og tareskog, synest jeg du skal lese boken Kystsel - Havert og steinkobbe av forskerne Gunnar Henriksen og Nils Røv. Der står det om et prosjekt på øya Vega. På 70-tallet forsvant torsken, flyndrene, steinbiten etc. og de fiskene som var igjen var fulle av kveis. Konklusjonen som ble trukket var at dette skyltes bestanden av havert og kobbe i området av nettopp de årsakene som du nevner. Situasjonen ble betegnet som en økologisk katastrofe og det ble satt igang et program for å fjerne selen. i 1976-79 ble 2/3 deler av bestanden skutt nettopp fordi en ønsket å studere effekten på kveisinfeksjon i fisk. I 1998 var bestanden svært liten og en registrerte kun 14 unger på kasteplassene. Hva førte så dette til? Jo, fiskerne klager fremdeles på lite fisk, lite tareskog og kveis i fisken og ingen, hverken havfoskningen eller Vega kommune, har klart å påvise effekt av dette omfattende uttaket av havert og kobbe. Ved ensidig fokusering på kystselen som sundebukk, har man mistet evnen til å betrakte problemene fra en videre synsvinkel. Tilfellet Vega har derfor blitt en tragisk historie om moderne mytedannelse. Tiden burde nå være inne for et mer nyansert syn (siste del av dette avsnittet er hentet fra boka).

For ordens skyl så må jeg bare si at jeg kjenner Gunnar Henriksen, og han er ikke noen fanatsik naturverner, men en fyr som liker og jakte både på elg og sel. Han er, slik jeg kjenner ham, opptatt av fornuftig forvaltning bygget på vitenskaplige fakta og ikke gamle myter.

I Byfjorden her i Stavanger gyter torsken. Fjorden er ikke ber enn noen hundre meter bred der torsken gyter. I 2006 da jeg var ute og fisket lå det 10 sjarker pg satte garn der. Jeg kjørte opp lenka til den ene sjarken og denne var 900 meter lang. Da jeg kom inn i båthavna, sto det en hobbyfisker der og bannet fordi torsken var borte, og han fortalte meg hvorfor. Han hadde nemlig sett EN sel da han var ute og fisket!

Jeg tror bare vi må stikke fingeren i jorda og innse at ingen andre skapninger er i stand til å utrydde fiskebestander i samme tempo som vi mennesker. Men, så lenge fiskeriforvaltningen styres av folk som har økonomiske interesser i å tømme havet så fort som mulig, må det gå galt.

Klart at niser og sel og oter spiser fisk, men det har de alltid gjort. Og så lenge mennesket har ødelagt den naturlige balangsen mellom artene, må nok enkelte bestander reguleres, men da utifra vitenskaplige fakta og bærekraftige bestander. Men, å skyte på oter og sel og niser fordi gamle myter gir dem skylden for alt galt som skjer med fiskebestandene, er helt absurd.

hehehe stoppet å lese etter første setning der du skriver at det er så lite nise, gikk fort opp for meg at du har ingen aning om hva du snakker om.

i min barndom husker jeg hvor spennende det var da nisen(merk: 1 stk) dukket opp i nærheten av båten.. skjedde vel kanskje 2-3 ganger på en måned.

sist fisketur hadde vi en stim på 30-40 niser som sirklet rundt båten..... slike stimer ser jeg hele tia utenfor mørekysten og man skal være passe redusert oppi lokket for å ikke fatte at nise bør fiskes igjen.

smaker jo himmelsk også :) jeg har som regel med meg kastenota iallefall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe stoppet å lese etter første setning der du skriver at det er så lite nise, gikk fort opp for meg at du har ingen aning om hva du snakker om.

i min barndom husker jeg hvor spennende det var da nisen(merk: 1 stk) dukket opp i nærheten av båten.. skjedde vel kanskje 2-3 ganger på en måned.

sist fisketur hadde vi en stim på 30-40 niser som sirklet rundt båten..... slike stimer ser jeg hele tia utenfor mørekysten og man skal være passe redusert oppi lokket for å ikke fatte at nise bør fiskes igjen.

smaker jo himmelsk også :) jeg har som regel med meg kastenota iallefall :D

He, he du er nå litt søt også :D

Kanskje det er samme flokken du ser hele tiden da?

Jeg skrev ikke at det var lite nise, jeg skrev at det ikke var spesielt mye nise, så du kan ikke ha lest første setningen heller.

Om en flokk på 40 niser er mye nise kan du overlate til forvaltningen og forskere å avgjøre, så kan du heller konsentrere deg om kastenota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.