Gå til innhold
Fiskersiden

Petter smart konstruktsjon


link
 Share

Recommended Posts

Som de fleste veit har jeg en rendende elv bak huset mitt :lol:

har lekt litt med tanken om og ta ut litt strøm av elva til no 12v lys osv og veit det er en del petter smart

karer på forummet her . tengte lage en proppel i stål tredd /sveisa på en aksling som kan løftes opp når det kommer is.

Men så var det resten trenger tips hva jeg trenger ??Eller dere tror jeg trenger for jeg regner ikke med det er noen som har tengt på dette . kommer til og bruke batterier som mellom lagring

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en dynamo som for ladet et batteri... :lol: mølla må da også være av den litt større str men gjerne i alu slik at du ikke trenger voldsomt med vann strøm, for at det skal gå rundt ville et par kulelagere ikke være dumt, hehe resten, har ikke jeg peiling på

Endret av marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rett og slett stikke på en bensinstasjon å hente noen batterier som fremdeles er brukbare?

Med diodebelysning trekker du jo nesten ikke støm, så bytte til et nytt batteri blir jo en sjeldenhet.

Kostnaden blir nesten mindre med et solcellepanel og du slipper å bekymre deg over vannstand og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rett og slett stikke på en bensinstasjon å hente noen batterier som fremdeles er brukbare?

Med diodebelysning trekker du jo nesten ikke støm, så bytte til et nytt batteri blir jo en sjeldenhet.

Kostnaden blir nesten mindre med et solcellepanel og du slipper å bekymre deg over vannstand og is.

he he er ikke kostnadene som er problem . Hadde hvert morro og bygge no der nede som surer og går når jeg først har elva der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt en stor dynamo, lagd "turbin" av en plate med plexiglass eller aluminium feks :) En slags overføringsmekanisme må du jo også lage! Reimdrift er jo ganske kurant :lol:

overføringen må nesten bli reimdrift mellom turbin/mølla og dynamoen... en dynamo ifr en lastebil ville ikke være dumt, det skal da gå videre opp i en stor kondensator som holder en konstant spenning selvom strømmen i vannet går litt ned og samtidig sørge for at ikke der blir over ladet ved en flom,

man kan ta to hydrualiske pinner som fra en bakluke og lage en vippe ordning slik at man kan vippe selve anordning tilbake på vinters tids og i, igjen på våren uten at man må slite seg ihjel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på discovery der to gale menn gjorde noe av det samme. De hadde ikke sterk nok strøming i elven eller bekken, men det de gjorde var å legge 200m med brannslange opp til ett vann, la denne i bekkesporet ned og fikk godt trykk. Dynamoen de brukte bråket som pokker dog og det må man regne med. Man må ha litt fart på sakene om man skal kunne produsere noe særlig med spenning. Å få en lykt til å lyse er vel ikke noe problem, men flere og spesielt lade batterier tror jeg dette blir større og vanskeligere enn du hadde trodd i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal da gå videre opp i en stor kondensator som holder en konstant spenning selvom strømmen i vannet går litt ned og samtidig sørge for at ikke der blir over ladet ved en flom,

Litt usikker på hva du mener her. Det han trenger er vel et overspenningsvern, altså ideelt sett en bakoverspent zenerdiode?

Du kan jo prøve å lage en vanngate som fører vannet høyere, slik at du kan lage et uttak ovenfor en liten tverrstrømsturbin (som sikkert er både dyrt og vanskelig å finne;)

Enkleste er kanskje en enkel firebladet rotor som du sveiser til selv, og som kan vippes opp og ned 90grader. Bladene kan sveises rett på en aksling som driver dynamoen?

Dette må du prøve å få til!B))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOV 2000-11-24 nr 82: Lov om vassdrag og grunnvann (vannressursloven).

§ 63. (straffansvar)

Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

a) iverksetter et tiltak som er konsesjonspliktig etter denne lov uten hjemmel i konsesjon eller uten tillatelse i plan

b ) iverksetter et meldepliktig vassdragstiltak uten å følge reglene i denne lov eller forskrift i medhold av denne lov om meldeplikt;

c) overskrider en konsesjon eller overtrer konsesjonsvilkår eller pålegg fastsatt med hjemmel i denne lov;

d) overtrer bestemmelsene i § 5 tredje ledd, § 10 første ledd (jf. § 44 annet ledd), §§ 11, 16 annet ledd, 37 første ledd, 38 første ledd første punktum, 39, 46 eller 54;

e) overtrer en bestemmelse i forskrifter etter §§ 36, 38 annet ledd bokstav d eller 39 som forskriftene setter straff for.

På samme måte straffes den som forsettlig overtrer bestemmelsen i § 44 annet ledd annet punktum.

Er det voldt fare for betydelig skade på mennesker, miljø eller eiendom, eller det forøvrig foreligger skjerpende omstendigheter, kan overtredelser etter første og annet ledd straffes med fengsel inntil to år, om ikke strengere straffebud får anvendelse. Det samme gjelder hvor overtredelsen har voldt skade på mennesker eller verneverdier i et vernet vassdrag.

B)

Medvirkning straffes på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat pleide å bygge "vasskaller" da vi var små. Dette var enkle innretninger som vi snekret sammen i tre og satte ute i elver og bekker rundtom. De fungerte veldig bra selv om fallet var smått (maksimalt en halvmeter).

Noen ideer:

* Kulelagring er nesten et must, et godt utgangspunkt er kanskje sykkelhjul + gaffel fra et gammel sykkelvrak

* Kjøp et vannrør på noen meter og få litt fall, det øker potensialet for energiuttak betraktelig. Trykket kan tunes ved å strupe røret nederst

* Kraftoverføring til dynamo er sikkert enklest å gjøre med reimdrift, men pass på å få en fornuftig utveksling -- noen dynamoer fungerer ikke under en viss RPM

* Hvis du går for en Pelton-lignende turbin, så lønner det seg ofte med et høyt antall skovler. Det gir en fordel med høyt dreiemoment også hvis vanntilførselen er ujevn (noe den lett blir i småbekker)

* Husk å ta bilder av konstruksjonen hvis du bestemmer deg for å prøve!

Mtp. NVE og konsesjoner tror jeg du kan slappe av (; Men husk å ha en fornuftig minstevassføring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.