Gå til innhold
Fiskersiden

Alaska


Lho
 Share

Recommended Posts

Ser kanske ut som om jag möjlighet att befinna mig i Anchorage första veckan i augusti. Seff måste man få till lite fiske. Googla lite och fick fram när dom olika laxtyperna var lovliga att fånga. Ser dessutom att 2009 oxå är ett pink år.

Men nu över till mig fråga. Chinook är inte lovlig att fånga, eller rättare sagt slå ihjäl efter 13 juli. Men hur är det med stillahavs lax, är chinooken fortfarande i älven? Den stiger ju mellan tidigt juni till mitt juli. Eller gyter den direkt och sen dör, eller håller den sig kvar i älven så den går att fiska C/R på?

Är ju annars massa annat snadder att fiska på, men det hade varit kult med en knall röd stor chinook på fluga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg var i Alaska, men noen ting endrer seg vel ikke :o

Vet ikke om du planlegger å fiske i Anchorage, eller har tid til å reise rundt. Det er jo faktisk en liten elv som renner ut i selve Anchorage, Ship Creek tror jeg den het. Da vi kom i Juni, var det full fres med King-salmon. En god del fine fisker ble tatt, og jeg mener det gikk sockeye/reds også.

Da vi kom tilbake til byen i begynnelsen av august sto elva full av Chum og Coho. Massevis av fisk.

Og TETT av folk. Gjennomgående profesjonelle rykkefiskere. Underlig nok var det fullt tillatt å rykke laks, men ikke å ta den hvis den var rykket.

Uansett, det er bare den nederste delen av elva som var lov og fiske, og det ble trangt.

Hvis du har mulighet til å reise et par timer er det jo en god del muligheter på Kenai peninsula. Både selve Kenai og andre elver. Om ikke det er top-run for King, burde det være greie muligheter for Coho, chum og steelhead. Hvis jeg ikke husker feil.

Sjekk opp her

http://www.sf.adfg.state.ak.us/statewide/r...ions/scregs.cfm

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg var i Alaska, men noen ting endrer seg vel ikke :o

Vet ikke om du planlegger å fiske i Anchorage, eller har tid til å reise rundt. Det er jo faktisk en liten elv som renner ut i selve Anchorage, Ship Creek tror jeg den het. Da vi kom i Juni, var det full fres med King-salmon. En god del fine fisker ble tatt, og jeg mener det gikk sockeye/reds også.

Da vi kom tilbake til byen i begynnelsen av august sto elva full av Chum og Coho. Massevis av fisk.

Og TETT av folk. Gjennomgående profesjonelle rykkefiskere. Underlig nok var det fullt tillatt å rykke laks, men ikke å ta den hvis den var rykket.

Uansett, det er bare den nederste delen av elva som var lov og fiske, og det ble trangt.

Hvis du har mulighet til å reise et par timer er det jo en god del muligheter på Kenai peninsula. Både selve Kenai og andre elver. Om ikke det er top-run for King, burde det være greie muligheter for Coho, chum og steelhead. Hvis jeg ikke husker feil.

Sjekk opp her

http://www.sf.adfg.state.ak.us/statewide/r...ions/scregs.cfm

Olav

Blir fiske max ett par timmars bilfärd fra Anchorage. Men frågan är fortfarande, finns chinook'n kvar i älven och kan man rikta fiske efter den? Eller tränger "småfisken" bort den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at to timers biltur i Alaska er som 5 minutter ned på Rema i Norge.

Er det bare "King" som gjelder er alternativet å søke norover på en av de større elvene/elvesystemene. Men 1. uken i August er sent!!!

På relativt begrenset fisketid er et brukbart alternativ guidet båtfiske på Gulkana.

Kjøp: http://www.amazon.com/Alaska-River-Guide-C...g/dp/0882404970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at to timers biltur i Alaska er som 5 minutter ned på Rema i Norge.

Er det bare "King" som gjelder er alternativet å søke norover på en av de større elvene/elvesystemene. Men 1. uken i August er sent!!!

På relativt begrenset fisketid er et brukbart alternativ guidet båtfiske på Gulkana.

Kjøp: http://www.amazon.com/Alaska-River-Guide-C...g/dp/0882404970

Nej Chinook er absolut inte det som är huvudmålet. Hade bara vart kul att fånga en. Är väl igrund silver som frister mest, men som sagt en stor röd chinook hade varit fett att se... VI får se vad det blir till, vet ju inte ens om jag får turen dit..

Endret av Lho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.