Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterferie - Costa Rica og Panama


danielkg
 Share

Recommended Posts

Kom nettopp hjem etter tre uker i Costa Rica og Panama. Det er gode muligheter for å få arter som blant andre dorado, tarpon, marlin og roosterfish i begge disse landene. Men siden turen i all hovedsak var finansiert av Statens lånekasse for utdanning og tips fra Rockefeller, måtte jeg dessverre begrense meg til en eller to turer på båt. Fluestanga var den eneste som fikk plass i ryggsekken, så resten av den tilgjengelige fisketiden planla jeg å tilbringe med mer eller mindre kontrollert veiving fra tilfeldige klipper og strender langs kysten.

Etter noen dager i New York og en natt i San Jose (den tjuvpakkbefengte og særdeles usjarmerende hovedstaden i Costa Rica), gikk turen videre til den lille landsbyen Cahuita på Atlanterhavskysten. Allerede den første kvelden ble jeg regelrett shanghaiet av snorkel-, jungel-, ride-, sommerfugl- og fisketurarrangøren Roberto. Det viste seg at han kunne garantere meg 3-4 tarponer på en 4-timers fisketur to dager etter til den nette sum av $100. Klok av skade etter liknende løfter om fabelaktig fiske i Tunisia for noen år siden var jeg mildt sagt skeptisk, men ønsketenkningen tok overhånd og jeg svelget Robertos agn som en maiskåt mort fra Fetsund.

Dagen etter kom jeg i prat med noen lokale fiskere. Navnet Roberto og løftet om garantert tarponfangst fikk de halvveis tannløse kjeftene deres til å riste i hånlatter. Det samme gjorde flueboksen min som inneholdt clousere, reker, decievere og wolly buggere i alle regnbuens farger. Nå hadde jeg uansett ikke tenkt til å bruke disse fluene til å fiske tarpon, men de var i deres øyne kun velegnet til fisketur med småjenter, noe annet kunne de neppe brukes til.

Da jeg våknet klokka seks den påfølgende dagen, var det endelig klart for tarponfiske. Halv sju møtte jeg Robertos sønn Ramon på kaia. Ramons engelsk viste seg å være like god som min spansk, så kommunikasjonen begrenset seg til ”grande pescado” og ”nice weather” etterfulgt av vekselsvis ”si si” eller ”yes yes”. Synet av fiskeutstyret vi skulle bruke var mer urovekkende: morken monosene med sår i og vindskeive rappalaer med rustne kroker. Jeg hadde dessuten sett for meg at vi kom til å oppsøke områder som elvemunninger og mangrover, men planen til Ramon var å dorge frem og tilbake foran den lokale badestranda i 4 timer. Det gikk som det måtte, ikke et napp, og store deler av båtfiskebudsjettet svidd av på tant og fjas etter bare to dager i Costa Rica.

Ingen napp, men fin utsikt!

74214_s.jpg

Etter Cahuita gikk ferden videre til øygruppen Bocas Del Toro i Panama. Store deler av bebyggelsen her befinner seg på påler over vannet, og det var lassevis av brygger det var fint å fiske fra. Ved siden av hotellet lå det en brygge hvor det hver ettermiddag kom inn en stor stim med noen bonfishliknende fisker for å meske seg med et eller annet på grunna. Vannet var klart, og fra brygga hadde jeg perfekt utsikt over stimen, som svømte frem og tilbake på de samme kvadratmeterne i et par timer. Entusiasmen jeg følte når jeg rigget opp stanga og gjorde meg klar til å fiske ble snart snudd til frustrasjon. Ingen av fiskene var interessert i det jeg hadde å by på, de snudde ikke engang på hodet når den ene lekkerbiskenen etter den andre på forlokkende vis smøg seg forbi dem. Selv om jeg varierte inntrekksmetodene etter alle kunstens regler, og gikk gjennom to fluebokser med saltvannsfluer (og når frustrasjonen virkelig slo rot i meg; en halv med vanlige ørretfluer), var det bare å innse at slaget var tapt.

Resten av tiden i Panama fikk jeg et par fisk hver dag, deriblant noen california needlefish. Dessverre var de fleste på størrelse med en middels norsk abbor.

Som denne

74215_s.jpg

Eller denne

74216_s.jpg

Fart på sakene ble det ikke før vi satte kursen mot Costa Rica igjen, denne gangen til Nicoya-halvøya på Stillehavskysten. Her hadde vi fått tips om et norskt par som drev utleie av hytter og arrangerte fisketurer. Thomas viste seg å være utdannet marinbiolog, og lidenskapelig interessert i sportsfiske. Det var også oppløftende å høre om fangst av åtte doradoer på få timer noen dager i forveien.

Etter å ha blitt vekt av brøleaper i 5-tiden, satte vi kursen mot noen bra fiskeplasser en time etter. Planen var først å fiske dorado, deretter roosterfish. På veien fisket vi også med oss noen bonitoer som skulle brukes til agnfisk. Dorgingen etter doradoen foregikk med alt fra fire til seks stenger; to med lokkeagn, to med bonito og to med noen gedigne fluer. Utstyret var av en ganske annen beskaffenhet enn det Ramon hadde disket opp med i Cahuita. Hemmeligheten var å speide etter drivved eller annet rask i sjøen. Under den slags befant det seg ofte små byttefisk, og da var det kanskje doradoer i nærheten. Etter noen timer uten noe annet enn noen få hugg på agnfisken, byttet vi fokus til roosterfish. Nå skulle det dorges i et område med ganske kraftig strøm, og jeg var førstemann ut til å holde stanga. Etter noen minutter smalt det, og snøret føk ut av snella. Jeg ga fisken tid til å ta agnet skikkelig, før jeg strammet bremsen og møtte en vegg av motstand i andre enden av snøret.

74217_s.jpg

Etter å ha jobbet med den i et kvarters tid, begynte fisken å bli mer medgjørlig. Sakte men sikkert fikk jeg den nærmere og nærmere båten, og til syne kom en roosterfish!

74218_s.jpg

Jeg hadde den inntil båten flere ganger, men hver gang raste den ut igjen.

Her tar den seg en tur under båten (dårlig bilde, har kopiert det fra en videofil)

74219_s.jpg

Til slutt var fisken såpass sliten at det var på tide å ta den opp. Thomas tok tak i fortommen for å dra den inntil båten, men da foretar fisken noen voldsomme krumspring og sliter seg løs... Vekten ble anslått til rundt 30 kg.

Her tar drømmefisken farvel

74220_s.jpg

Resten av turen ble det ikke tid til så mye fisking, men Costa Rica har et utrolig rikt dyreliv som er forholdsvis lett å få observert på nært hold. Legger ved noen bilder av det, samt noen fiskebilder fra en snorkletur ved Quepos.

74221_s.jpg

74222_s.jpg

Boxfish

74223_s.jpg

Parrot Fish

74224_s.jpg

Ctenosaurus

74225_s.jpg

Brøleape

74228_s.jpg

Leafcutter Ants

74229_s.jpg

Pelikan

74230_s.jpg

Dovendyr

74231_s.jpg

Cappuchinape

74232_s.jpg

Eremittkreps

74233_s.jpg

Endret av danielkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den roostern så schvær ut! synd den glapp. Flotte bilder uansett :)

Spennende rapport. Skal til Costa Rica i tre uker i juli i år, så jeg tar gjerne imot noen tips ;)

Vi skal bo ved "Golfo De Nocoya" i nærheten av Puntarenas.

Hvor holdt den norske marinbiologen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg får lagt ut en redigert versjon på youfish :) Har en på youtube, men det er en del pjatt og ustødig kameraføring der.

Thomas holder til på andre siden av bukta for Puntarenas, i Bahia Rica, like ved Paquera. Det er en times fergetur fra Puntarenas til Paquera. Siden du er i området burde du også ta en tur sørover, til Quepos. Stedet er base for flere fisketurarrangører, og folk i byen er over gjennomsnittlig interessert i fisking. Alt fra kelnere på stranda til gamle damer på bussen lyste opp og begynte å bable i vei på spansk om stor fisk både her og der når de fikk øye på fluestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger rooster ja. De fiskene er bare dødskule. Fiske med popper i overflata er neppe det kjedeligste man kan gjøre. Ellers fine bilder av redaktører og moderatorer på bilde 12, 13, 16 og 17! B)

Forøvrig regnes fisken som landet når man har tak i fortommen i Big Game-verdenen!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Costa Rica er genialt! Ikke særlig dyrt heller. Hadde samme erfaring som deg, fiske fra land var ikke alltid like enkelt. Var på stillehavssiden (Nicoya), og bølgene der var en utfordring for landbasert fiske. Fra båt var det helt rått. Fikk dog ingen roosterfish, men så dem jage i overflata. Utrolig kule fisker. Grattis med kjempe-rooster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.