Gå til innhold
Fiskersiden

Prosjekt Back to basics


Dan
 Share

Recommended Posts

Varning: for mye useriøse utsagn, svammel og dålig norsk svorsk :hailfs:

Om folk flest er som meg så har hobbyer har ju en tendens at ta litt av med tanke på tid, penger osv. Självklart är det ju ikke dumt att ha nye, hele og pene greier til det man brinner for! Og jag bestillte nettop litt nye fisketing online :) Men.. når man må ha Aero Warped holographic Fosil wood with high precision corrosion resistant duragears and nano coated matrix drag gears with whipped cream og whatnot som alla brosjyrer skryter av kan man ju fundere på hvordan folk overlevde før i tiden med primitivt utstyr.. Dette er noe man kan fundere på medan man sitter insnødd här i bergen, tenkte jag..

Nå skall det bli noen fiske-turer low-tech, low-budget fisketurer i min fars fotspår anno 1960 ved sjøen på jakt efter torsken.

Steg 1:

Hade pappas gamle ABU 444 snelle liggende, men efter nesten ett halft sekel var den ikke akkurat i tipp-top stand. Ting gnisslade og sveiven gick runt treigt. Så bestämde meg for att plukke i sär den for en vask og smörjning.

abu444.jpg

Efter at ha fått kjeft av dama for at jag brukt en ny tandborste for at skrubbe ren delarna og litt fikkling på stuegulvet for att få ihop snellen uten noen deler til overs føltes det som en ny snelle.. eller en ny snelle fra mitten av forrige århundrede i alle fall :)

abu444-2.jpg

For at få realisert planerne trenger jag finne meg en stang, og som sansynligvis kommer bli del to, lage meg en sluk eller to.

To be continued...

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kårdestengene var mer vanlig i krigsårene til et stykke ut på 50-tallet. Da begynte glassfiber å vinne terreng til de igjen ble mer avløst av kullfiber på 80-tallet. Forøvrig lagde jo Hørgård noen stenger med navn "Splittglass" (haspel) og "Spinnglass" (multi). Dette var stenger der bunndelen var av splicane mens toppdelen var av glassfiber. Forøvrig var kårdestengene korte stenger av stål stort sett beregnet på multisneller, og vil derfor matche ei haspelsnelle temmelig dårlig. Greenhart vil nok ryke ganske kjapt. Der var det omtyrent datostempling på stengene, da treverket ble sprøtt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.