Gå til innhold
Fiskersiden

Ny fluestang til laksefiske


mortwe
 Share

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en ny tohpnds fluestang til laksefiske. I dag har jeg en 15,1 fots 10-11 og en 13 fots 8-9. Skal bytte ut den kraftigste idet jeg synes den er litt tung. Den er 15 år gammel så det har nok skjedd en del ting på stangfronten siden da også. Vurderer en 14-15 fots stang i klasse 9-10. Fisker i Stjørdalselva.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål i grunn, og egentlig burde du prøvd litt forskjellig før du kjøper. Utfordringen er at du må finne en stang som passer deg, din kasteteknikk samt også tar hensyn til hvordan du skal fiske (synkeline, spey, overhode etc). Det har skjedd mye de siste årene på utstyrsfronten, og det går mer og mer over i raske progressive stenger godt tilpasset klumpsystemet.

Den stangen jeg vil anbefale på det aller varmeste er 14 fot G. Loomis Stinger GLX i kl 9 -10. Dersom du har planer om å gå mye med synkesnører ville jeg imidlertid gått opp til samme stang i 15 fot og klasse 10 - 11. En negativ ting er selvfølgelig prisen på ca 7 tusen for stangen. Imidlertid har jeg i vinter sett opptil 50 % rabatt på iallefall 15 foteren, så du bør iallefall ha en mulighet til å finne de til under 4-5 tusen. Dersom du skal lytte til dette rådet må du være forberedt på at dette er raske stenger tilpasset klumpssytemene og moderne kasteteknikk (spey - og snake varianter m.m). Selvsagt går det med overhodekast, rulleteknikk og dobbeltspey også, men til slik teknikk er det trolig mye enklere med mindre raske stenger. Det aller aller beste snøret til disse stengene er etter min mening streamdip snøret fra Guideline. (Flytende bakdel og en relativt hurtigsynkende fremdel (synk 5)). Selv varierer jeg hele tiden på snørene, men jeg vil tro dette er det snøret jeg går klart mest med - svært effektivt da det kommer ned til fisken samt svært enkelt å fiske med.

Lykke til

Skal kjøpe meg en ny tohpnds fluestang til laksefiske. I dag har jeg en 15,1 fots 10-11 og en 13 fots 8-9. Skal bytte ut den kraftigste idet jeg synes den er litt tung. Den er 15 år gammel så det har nok skjedd en del ting på stangfronten siden da også. Vurderer en 14-15 fots stang i klasse 9-10. Fisker i Stjørdalselva.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ber om forslag til kjøp av stenger, blir det som å kaste bensin på bålet. Alle vil nok synes at den stangtypen de selv benytter er den beste. Derfor vil du helt sikkert ende opp med en haug av forslag. Hvilken type stang du kommer til å velge, vil nok avhenge av din egen kasteteknikk og ferdighet. Hvorvidt du skal benytte overhodekast eller speykast. Du har jo allerede en tohånds stang, så du har åpenbart noe erfaring med denne typen fluestenger. Jeg vil foreslå at du ta kontakt med en forretning der du kan få prøvet ut forskjellige stenger, for på denne måten og finne en stang som passer deg og din teknikk. Det er nå en gang slik at ikke alle har den samme kastemåten. Noen, slik som jeg, har en forholdsvis aggresiv kastemåte, mens andre foretrekker å ta det mer rolig.

Nå er det også slik at det opp gjennom årene er blitt noen stenger som har blitt litt "motemerker". Men det er vel ikke sikkert at disse nødvendig vis passer deg. Også har det jo litt med pris og gjøre. Jeg skal vokte meg vel for å anbefale det ene merket opp mot et annet. Jeg har selv flere stenger av flere merker. Også noen av de som allerede er anbefalt. Et stangmerke som ikke akkurat stikker seg ut her på berget er stenger fra Snowbee, som faktisk er bra stenger. En av disse stengene bærer navnet Snowbee XSP spey. Den får du i flere lengder og snøreklasser. For mitt vedkommende har denne stangen i 15 fot blitt en klar ener. Den ligger på ca. kr. 5000,- og kom svært godt ut i test.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_< Jeg har ett forslag til deg, og det går litt på tverrs av stinger, selv om jeg er helt enig i at det han sier er bra utstyr. Skal du opp på de summene er det mye jeg ville ha testet først. Sage, Burkenheimer mm.

Men ett forslag som går mer i den andre retningen er å kjøpe Redington(Nordisk Fiskeut.). Da kan du kjøpe 2-3 stenger for prisen av en sage eller loomis. Samt bedre garantier. (30 årsgaranti uansett skade)

Flere halvproffe laksefiskere jeg kjenner har kuttet ut de aller dyreste merkene, og kan ha 2-3 stenger ferdig rigget til pris av en. Kvaliteten er god, kaster meget godt, og har meget bra garantier. Espen Ø har vel noen slike og kan sikkert si noe om disse stengene også. Redington er eiet av Sage. Service ved skader er meget bra. Men ikke minst du har råd til en reserve stang med samme klasse. Eller du kan rigge en med to forskjellige liner. Dette er fornuftig å bra! Men det er jo ikke alltid vi er det i praksis?!

Redington fungerer meget bar og ser bra ut, og ikke misnt de kaster bra; sjekk det ut føre du bestemmer deg! to typer DHRF er kjapp to hånds, RS spey er mere medium rask. Begge er bra. Jeg har kun prøvd en av Spey serien, og det var en lett fin stang. De nadre har jeg prøvd mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Like greit å bruke litt tid på det. Fristende å gå for en fet Loomis stang og man får jo noen greie tilbud på stengene innimellom, men så er det jo merker som Guideline som Agdars i Trondheim kjører en del fine tilbud på. En del rimeligere disse uten at jeg har noen erfaring med fluestengene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kaste eller skal du fiske? For å sette det litt på spissen.

Hvilke egenskaper er du ute etter? Ei stang som kaster godt og langt, eller ei som er god å kjøre fisk på?

Disse egenskapene går etter min mening ikke særlig godt overens. I de aller fleste nyere stenger er det kasteegenskapene som er prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm....Slutter meg helt og fullt til det som Rogna prøvde å formidle litt ovenfor her, stanga bør passe til person og teknikk. Kan være fristende å trekke en parallell til det å skyte med hagle : Enten du velger en billig Star Baikal eller en dyr Beretta så blir resultatet like sørgelig om børsa ikke passer deg.

Skal du kaste eller skal du fiske? For å sette det litt på spissen.

Hvilke egenskaper er du ute etter? Ei stang som kaster godt og langt, eller ei som er god å kjøre fisk på?

Disse egenskapene går etter min mening ikke særlig godt overens. I de aller fleste nyere stenger er det kasteegenskapene som er prioritert.

Dette blir fort en høna-og-egget diskusjon, NM ;) Du får vel temmelig begrenset glede av "ei stang som er god å kjøre fisk på" dersom du ikke greier å kaste med denne ? :) Jeg vet iallefall hva jeg ville satt øverst på lista av disse to egenskapene....

Forøvrig er jeg ikke helt enig i at gode kasteegenskaper og egnethet ift kjøring av fisk er motstridene egenskaper. Tvert i mot synes jeg det lages utrolig mye bra av stenger for tiden, og det skal vi som forbrukere være svært glade for.

Bottom line "mortwe" : Bruk nettverk/kompiser og demoer på butikker etc, prøv mest mulig (helst i vann) før du bestemmer deg. Ser du fisker i Stj.elva, og dersom du også bor i nærheten der så arrangeres det rett som det er treningskvelder for fluekasting i Lånke-hallen, altså en ypperlig mulighet til å få prøvd ut det meste av forskjellige stenger !

Lykke til, håper du finner noe som faller i smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er ikke lett, du kan snakke med mange fiskere å få mange svar,

det beste er nok å prøve en del stenger å kjenne på dem med snøre,

hvis du er i nærheten av hamar så er det en stor villmarks messe neste helg og der kommer det mange med fiske saker og der kan du prøve det er ganske smart det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet dersom du bor i området er å dra på Villamarksmessa på Melhus neste helg. Flere forhandlere som er representert der, og det bør være en mulighet til å få prøvd endel utstyr fra iallefall Guideline (Granbo), Zpey, Loop & Loomis (Sakshaug)...

Hmmmm....Slutter meg helt og fullt til det som Rogna prøvde å formidle litt ovenfor her, stanga bør passe til person og teknikk. Kan være fristende å trekke en parallell til det å skyte med hagle : Enten du velger en billig Star Baikal eller en dyr Beretta så blir resultatet like sørgelig om børsa ikke passer deg.

Dette blir fort en høna-og-egget diskusjon, NM ;) Du får vel temmelig begrenset glede av "ei stang som er god å kjøre fisk på" dersom du ikke greier å kaste med denne ? :) Jeg vet iallefall hva jeg ville satt øverst på lista av disse to egenskapene....

Forøvrig er jeg ikke helt enig i at gode kasteegenskaper og egnethet ift kjøring av fisk er motstridene egenskaper. Tvert i mot synes jeg det lages utrolig mye bra av stenger for tiden, og det skal vi som forbrukere være svært glade for.

Bottom line "mortwe" : Bruk nettverk/kompiser og demoer på butikker etc, prøv mest mulig (helst i vann) før du bestemmer deg. Ser du fisker i Stj.elva, og dersom du også bor i nærheten der så arrangeres det rett som det er treningskvelder for fluekasting i Lånke-hallen, altså en ypperlig mulighet til å få prøvd ut det meste av forskjellige stenger !

Lykke til, håper du finner noe som faller i smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Viktig å bruke litt tid på det samt prøve forskjellige stenger.

Men er det noen som har noe erfaring med Scierras HMS serie? Ser at Skittfiske har et kampanjetilbud på 14,3 fotern denne uken. Kjøpte et billig Scierra sett i klasse 8-9 i fjor og må si jeg ble overrasket over hvor god den var. Fin og kaste med og utmerket å kjøre laks på. Ett vesentlig minus var det dog. Korken var elendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både enig og uenig i dette. Moderne stenger er helt klart bygd med tanke på kasteegenskaper da det jo også er prestisje knyttet til kastelengder og presisjon blant annet i casting sammenheng. En ideell "kjøre-fisk-stang" er derimot kanskje ikke en toppaksjonsstang. Men for min del prioriteres iallefall kasteegenskaper pga en god stang tilpasset min kastestil på en effektiv og best mulig måte gjør at jeg i) kaster lengre hvor jeg har behov for det ii) håndterer synkesnører mest mulig rasjonellt iii) bruker minst mulig energi i å få de kastene (lengde og presisjon) jeg ønsker iv) nyter kastingen i seg selv som en del av fiskeopplevelsen for det er for min del iallefall det 90 % av fisketiden går med på desverre...

Kastemaskin = huggmaskin... (mulig "misteandelen" er større, men det er jo hugget som er den beste opplevelsen) :)

Skal du kaste eller skal du fiske? For å sette det litt på spissen.

Hvilke egenskaper er du ute etter? Ei stang som kaster godt og langt, eller ei som er god å kjøre fisk på?

Disse egenskapene går etter min mening ikke særlig godt overens. I de aller fleste nyere stenger er det kasteegenskapene som er prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg syntes ikke du skal være bekymret for å kjøpe en stang i dag som ikke er en ok fiskstang og kaste stang. De aller fleste stenger i dag er velfungerende til begge deler. Det finnes noen få unntak og da snakker vi om 14-14,5 fotere i klasse 11-12. Samt gamle to håndsstenger i kullfiber. Det er ikke noe å kjøre små laks på. Men gjør som noen nevnte her. Ta og test noen stenger om du har mulighet. Og jeg syntes ikke du skal henge deg for mye opp i noen merker. Det er testet masse stenger de siste årene. Det finner du i alt om fiske, trout and salmon, jakt og fiske mm. Og det er ofte de samme merkene som går i gjen, men noen rimligere alt. skiller seg ut med både meget bra pris og kasteegenskaper. Jeg mener at garantier er en viktig del på om du velger en dyr stang, og der er desverre mange kjente merkevarer alt for dårlige. Personlig har jeg flere merker og ingen av disse er dårlige stenger hverken fiske eller kastemessig, men de krever litt forskjellig stil og tempo, men det fikser man etter hvert som en har fått erfaring. Det enste som er helt sikkert er at en veldig kjapp stang krever mer av kasteren på timing for å få uttelling. Og en veldig toppkjapp stang er ikke så god til div spey og underhåndskast.

Dette da det er vanskelig å få stanga med å jobbe med i prossesen, og få den spent opp. Jeg ville sett litt på noen av de testene som har vært i eks Alt om fiske, det er ofte 3 pers som har testet stenger. De har litt forskjellig preferanse på hva de liker i henhold til teknikk. Så kan du evnt se hva du føler passer best for din stil. Og deretter se om du kan få prøvet noen av disse. De aller fleste stenger i dag er laget av fiskere, og ikke bare kastere. I hvertfall er det fiskere som forteller i all hovedsak hvordan de vil ha stengene.

Det gjør at eks både den ene og det andre merke nevnt over er ok stenger til å fiske og kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Viktig å bruke litt tid på det samt prøve forskjellige stenger.

Men er det noen som har noe erfaring med Scierras HMS serie? Ser at Skittfiske har et kampanjetilbud på 14,3 fotern denne uken. Kjøpte et billig Scierra sett i klasse 8-9 i fjor og må si jeg ble overrasket over hvor god den var. Fin og kaste med og utmerket å kjøre laks på. Ett vesentlig minus var det dog. Korken var elendig!

har fisket med den ja, helt ok stang det

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.