Gå til innhold
Fiskersiden

båtmotor mileage?


shikam
 Share

Recommended Posts

hva er mileage for et 10 hk båtmotor ved en 10 ft gummibåt? 1 liter = 10 kilometer? 1 liter = 5 kilometer? 1 liter = 15 kilometer

Du kommer langt på en 15 liters tank iallefall. Den motoren trenger ikke full gass for å få en gummibåt opp i plan med en person, heller ikke to personer. Jeg tipper at med litt bølger og full gass, så blir turen rimelig ubehagelig. Jeg har samme kombinasjon i garasjen, og langtur er uansett uaktuelt. Husk å snu hjemover før tanken er halvtom. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det har mye å si på type og størrelse på båten. Pluss at man kjører som regel ikke med full gass. 12 liter var noe som stod i Yamaha manualen for endel år tilbake. Tipper du bruker ca halvparten eller enda mindre på en 10 fots gummibåt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det har mye å si på type og størrelse på båten. Pluss at man kjører som regel ikke med full gass. 12 liter var noe som stod i Yamaha manualen for endel år tilbake. Tipper du bruker ca halvparten eller enda mindre på en 10 fots gummibåt :)

Yamaha 9,9 av nyere årgang(2-takt) bruker vel knappe 9 liter på full gass, men bruker ikke en dråpe ved marsjfart(i forhold av fullt gasspådrag). Men omkring 10-12 liter ved de eldre årgangene er sannsynlig. Men man kjører sjeldent med full gass, ikke har det noe å særlig å si for farta heller, man reduserer drivstofforbruket med 30-50% ved å slå av rundt om 1000 omdreininger. Da mister man bare noen få knop, men sparer noe enormt i bensin... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tommelfingerregel som jeg har brukt:

Moderne 2- og 4taktere bruker 0,3-0,35 liter i timen per hestekraft ved full gass. Litt slingringsmonn må påregnes (feks, lett/tung båt, skrogform etc), men det er sjelden man bommer mye med dette regnestykket.

Men som alle vet kjører man sjelden på full gass hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tommelfingerregel som jeg har brukt:

Moderne 2- og 4taktere bruker 0,3-0,35 liter i timen per hestekraft ved full gass. Litt slingringsmonn må påregnes (feks, lett/tung båt, skrogform etc), men det er sjelden man bommer mye med dette regnestykket.

Men som alle vet kjører man sjelden på full gass hele tiden. :)

hvor mye liter motorolje trenger hvis jeg kjører fra gandsfjord til frafjord? 20 liter eller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye liter motorolje trenger hvis jeg kjører fra gandsfjord til frafjord? 20 liter eller mer?

Jeg vet ikke hvor langt du skal kjøre, men prøver på en liten veiledning uansett. Som Team Kaos nevner, har du en noe spesiell motor hvis du bruker så mye olje. Spørsmålet er egentlig hva slags motor du har? Kan kanskje være greit å sortere noen begreper:

2-taktsmotorer

Dersom du har en motor hvor du blander olje i bensinen, vil du bruke en viss prosentandel av olje i forhold til hvor mye bensin du forventer å bruke. Dersom motoren din skal ha 1% olje i bensinen (dette står i bruksanvisningen), og tanken din er på 20L, skal du altså ha oppi 2 desiliter olje i bensintanken din. Ha oppi oljen før du fyller bensin, men husk å beregne hvor mye bensin du skal ha oppi først. (Hvis tanken ikke er helt tom.)

Dersom du har en motor hvor oljen helles på en egen tank (under "motorkåpen"), fyller du bare på olje ved behov. Du kan grovt beregne at en slik motor vil bruke 0,5-2% olje i forhold til bensinen. Dersom du har fylt opp oljetanken, kan du med andre ord kjøre langt før du må fylle. Dersom motoren bruker mer olje enn dette, er det noe galt med den.

4-taktsmotorer

Her skal du aldri fylle olje i bensinen, og heller ikke etterfylle noen tank i motoren underveis. Motoroljen bør byttes en eller to ganger i året (du skal bruke motoren mye for at det er nødvendig å bytte to ganger), og mengden vil variere fra motor til motor.

Men 20 liter olje er minst 10 ganger mer enn du trenger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorolje?????Har du en lastebilmotor i båten?Det er vel ingen båtmotorer som har et slikt forbruk på olje.Da ville jeg seriøst tenkt på å bytte motor.

det står et feil! beklager! mente jeg "BENSIN til BÅTMOTOR". Derfor jeg vil gjerna få vite om hvor mye "BENSIN" trenger hvis jeg kjører fra gandsfjord til frafjord

hvor mye liter motorolje trenger hvis jeg kjører fra gandsfjord til frafjord? 20 liter eller mer?

BEKLAGER! jeg mener BENSIN TIL BÅTMOTOR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/4 fart så tipper jeg du bruker max 5-6l i timen

Støttes, og litt avhengig av hvor i fjorden du starter, og hvor du stopper, skulle et kjapt eksempel tilsi at du skal 20 km, med 15 knops fart (=28 km/t) bør du ha med deg ca 6L bensin. For å være på den sikre siden kan du ta med 10 liter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.