Gå til innhold
Fiskersiden

River Dee 2009


Speyer
 Share

Recommended Posts

Hei!

Nå begynner laksenervene mine å ta tak i meg skikkelig,

turen er booket, vi skal fiske på strekkene Aboyne water, og litle woodend er det noen her

som har noen erfaringer på disse strekka?

Skulle gjerne ha hørt noe om flue valg, dybde på strekka etc..

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket woodend flere ganger. Flott vald.

Aboyne har jeg bare gått tur langs så jeg veit ikke så mye om det stedet.

Fluevalg er både enkelt og vanskelig. Kommer veldig an på vannføring og temp. Men de jeg har hatt mest suksess med er Cascade varianter. Små tubefluer også, og gode gamle Bhattakorva modifiserte har gjordt mye bra der for meg.

Når drar du forresten over ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå begynner laksenervene mine å ta tak i meg skikkelig,

turen er booket, vi skal fiske på strekkene Aboyne water, og litle woodend er det noen her

som har noen erfaringer på disse strekka?

Skulle gjerne ha hørt noe om flue valg, dybde på strekka etc..

Mvh

Speyer

Hei,

Jeg har fisket paa andre siden av begge valdene. Aboyne water har en lang og god strekning, spesielt det nederste hoelet som er noksaa dypt. Om ikke jeg tar feil, Little Woodend ligger paa andre siden av Upper Blackhall, som jeg fisket ifjor. Sett fra andre siden, virker den ikke saa spennende, med unntak av hoelet som ligger tvers over hytta paa Upper Blackhall.

De vanlige fluene, Cascade, SunRay, Munroe skulle gjoere jobben. Det viktigste er nok dybden Du fisker paa i denne tiden. Intermediate plus synkende leader blir nok noedvendig vil jeg tro, om ikke synkende snoer!

Igaar, maatte jeg kansellere min tur i samme uke, paa grunn av jobben! Ellers hadde jeg fisket paa andre siden av deg naar Du er paa Little Woodend, og Inchmarlo, som ligger litt nedenfor!!

Skitt fiske! :D

Skitt Fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke jeg tar feil, Little Woodend ligger paa andre siden av Upper Blackhall, som jeg fisket ifjor. Sett fra andre siden, virker den ikke saa spennende, med unntak av hoelet som ligger tvers over hytta paa Upper Blackhall.

Hølen som ligger tverrs over "hytta" er jo der AEHWood satt på steinen sin å fetta inn linene sine til flytelinefiskets herlige gleder. Nok om det.

Nedre delen av valdet er etter min mening og erfaring mer morro og interesant å fiske. Når laksen tar så har man rett og slett mer jag opp og ned i langhølen før laksen gir opp. "potta" ved hytta er bankers men kjedelig fiskemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hølen som ligger tverrs over "hytta" er jo der AEHWood satt på steinen sin å fetta inn linene sine til flytelinefiskets herlige gleder. Nok om det.

Nedre delen av valdet er etter min mening og erfaring mer morro og interesant å fiske. Når laksen tar så har man rett og slett mer jag opp og ned i langhølen før laksen gir opp. "potta" ved hytta er bankers men kjedelig fiskemessig.

hei Goggen,

Er ikke det paa Cairnton (som ligger tvers over Middle Blackhall) hvor AEH Wood "satt på steinen sin å fetta inn linene sine til flytelinefiskets herlige gleder"?? Riktig nok ligger den hoelen som Du referer til tvers over hytta der, men paa neste vald, altsaa Middle Blackhall, ikke Upper Blackhall.

Jeg forklarte i et annet traad, her paa FS, hva som skjedde med meg, mens jeg fisket Middle Blackhall for en del aar tilbake (Lodgen paa valdet kommer faktisk fra Norge og ble kjoept og demontert i Troendelag for aa bli bygget opp igjen i Middle Black Hall!!). Jeg fisket den nedre delen av valdet, som Du referer til, naar en fyr kom paa andre siden og fisket med devon. han kastet paa min linje flere ganger og etter utveksling av noen kraftige ord, sluttet jeg aa fiske der. Ved lunsj tiden, kom det en bil til hytta vaar. det var ghillien fra Cairnton. han hadde blitt forklart hva som hadde skjedd og kom til aa be om unnskyldning og tilby meg aa fiske ettermiddag's oekten paa Cairnton. jeg takket selfoelgellig ja til det og fikk fiske fritt i Wood's fotspor en hel ettermiddag!! jeg fikk ingen fisk men husker ennaa den historien og spesielt den svaert hoeflig og trivelig ghillien! Dette er Skottland paa sitt beste! :D

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket woodend flere ganger. Flott vald.

Aboyne har jeg bare gått tur langs så jeg veit ikke så mye om det stedet.

Fluevalg er både enkelt og vanskelig. Kommer veldig an på vannføring og temp. Men de jeg har hatt mest suksess med er Cascade varianter. Små tubefluer også, og gode gamle Bhattakorva modifiserte har gjordt mye bra der for meg.

Når drar du forresten over ?

Tusen takk for svaret, vi drar den 15 mars...

Mvh

Speyer

Hei,

Jeg har fisket paa andre siden av begge valdene. Aboyne water har en lang og god strekning, spesielt det nederste hoelet som er noksaa dypt. Om ikke jeg tar feil, Little Woodend ligger paa andre siden av Upper Blackhall, som jeg fisket ifjor. Sett fra andre siden, virker den ikke saa spennende, med unntak av hoelet som ligger tvers over hytta paa Upper Blackhall.

De vanlige fluene, Cascade, SunRay, Munroe skulle gjoere jobben. Det viktigste er nok dybden Du fisker paa i denne tiden. Intermediate plus synkende leader blir nok noedvendig vil jeg tro, om ikke synkende snoer!

Igaar, maatte jeg kansellere min tur i samme uke, paa grunn av jobben! Ellers hadde jeg fisket paa andre siden av deg naar Du er paa Little Woodend, og Inchmarlo, som ligger litt nedenfor!!

Skitt fiske! :D

Skitt Fiske!

Det var jo synd! har lest en god del om dine turer til frankrike, Dee og ikke minst Rio Grande.

det hadde hvert kjekkt å fått snakket med en som fisker på spennende plasser rundt om i verden.

Mvh

Speyer

hei Goggen,

Er ikke det paa Cairnton (som ligger tvers over Middle Blackhall) hvor AEH Wood "satt på steinen sin å fetta inn linene sine til flytelinefiskets herlige gleder"?? Riktig nok ligger den hoelen som Du referer til tvers over hytta der, men paa neste vald, altsaa Middle Blackhall, ikke Upper Blackhall.

Jeg forklarte i et annet traad, her paa FS, hva som skjedde med meg, mens jeg fisket Middle Blackhall for en del aar tilbake (Lodgen paa valdet kommer faktisk fra Norge og ble kjoept og demontert i Troendelag for aa bli bygget opp igjen i Middle Black Hall!!). Jeg fisket den nedre delen av valdet, som Du referer til, naar en fyr kom paa andre siden og fisket med devon. han kastet paa min linje flere ganger og etter utveksling av noen kraftige ord, sluttet jeg aa fiske der. Ved lunsj tiden, kom det en bil til hytta vaar. det var ghillien fra Cairnton. han hadde blitt forklart hva som hadde skjedd og kom til aa be om unnskyldning og tilby meg aa fiske ettermiddag's oekten paa Cairnton. jeg takket selfoelgellig ja til det og fikk fiske fritt i Wood's fotspor en hel ettermiddag!! jeg fikk ingen fisk men husker ennaa den historien og spesielt den svaert hoeflig og trivelig ghillien! Dette er Skottland paa sitt beste! :D

Må si at de ghilliene vi har hvert i kontakt med er noe av de mest trivelige menneskene jeg har snakket med, fulle av informasjon og alltid behjelpelige..

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

De vanlige fluene, Cascade, SunRay, Munroe skulle gjoere jobben. Det viktigste er nok dybden Du fisker paa i denne tiden. Intermediate plus synkende leader blir nok noedvendig vil jeg tro, om ikke synkende snoer!

Igaar, maatte jeg kansellere min tur i samme uke, paa grunn av jobben! Ellers hadde jeg fisket paa andre siden av deg naar Du er paa Little Woodend, og Inchmarlo, som ligger litt nedenfor!!

Skitt fiske! :D

Skitt Fiske!

Hej Gamlingen,

Vad anbefaller du för störrelse på fluerne om vi pratar normala dubbelkrokade, f.eks Munro?

Mvh

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Gamlingen,

Vad anbefaller du för störrelse på fluerne om vi pratar normala dubbelkrokade, f.eks Munro?

Mvh

Ola

Hei Ola,

Stoerrelse 6 er det meste passende naa, jeg ser fra en Engelske hjemmeside at de gjoer det bra med smaa kopper tuber eller coneheads for tiden!

SKITT FISKE!! :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå begynner laksenervene mine å ta tak i meg skikkelig,

turen er booket, vi skal fiske på strekkene Aboyne water, og litle woodend er det noen her

som har noen erfaringer på disse strekka?

Skulle gjerne ha hørt noe om flue valg, dybde på strekka etc..

Mvh

Speyer

Heisan

Jeg kjenner ikke de to valdene, men jeg kan fortelle deg hva jeg fikk fisk på i forrige uke på Lower Dess. En springer tok på en lett dresset Munro Killer #10 og synk 2/3, den neste vårlaksen tok på flytesnøre og en blå/grønn/svart metalltube på 3 cm, en kelt falt for flytesnøre og en Ally's Cascade #8, mens den siste kelten gikk på et synkesnøre og en Munro Killer plastikktube med svart cone. Broderen fikk en kelt med flytesnøre og gul og brun metalltube.

Med andre ord litt av hvert. Tror sikkert vanlige teorier funker best. F.eks. mindre fluer til roligere vann. Variasjon er sikkert også en vinner hvis du orker å bytte snører eller rigge flere stenger.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Woodend....mjaa det heter vel Lower Woodend, men kan være enig i at valdet er lite.

Selv synes jeg dette er ett suverent sted å fiske. "Hut pool" er nydelig, og fra Woodend siden er denne hølen fiskbar helt ned til brekket. Selv på 1 fot vannføring er det mulig å fiske hele hølen med godt drag fra LW siden. Toppen av hølen kan være noe vanskeligere å fiske fra på Blackhall siden. Står laks ganske tett innpå bredden til Blackhall siden, i toppen/styket. Så det er litt kjedelig når motfiske vader der. Men okay, det må en bare finne seg i. Enn har jo tross alt innersvingen å fiske på. Uansett...kan ikke si annet enn at det er den mest perfekte høl jeg noen gang har fisket.

Etter hut pool kommer corner pool. Denne fiskes finest fra blackhall siden. Vi ble fortalt at det er en gentlemans agreement mellom Corner Pool og Hut Pool. Dette fungerte ikke når vi var der sist, men det skal visst være slik at LW har hut pool om kvelden og Blackhall har corner pool.

Etter dette kommer det noen småhøler, men også en gullfin høl etter pumpehuset. Denne hølen er dyp og holder mye laks. Vannvittig fin innstrøm fra LW siden, og ett perfekt drag. ååååååh!!!

Drar selv bort Dee i begynnelsen av april, og ser storleis frem til å fiske LW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Woodend....mjaa det heter vel Lower Woodend, men kan være enig i at valdet er lite.

Selv synes jeg dette er ett suverent sted å fiske. "Hut pool" er nydelig, og fra Woodend siden er denne hølen fiskbar helt ned til brekket. Selv på 1 fot vannføring er det mulig å fiske hele hølen med godt drag fra LW siden. Toppen av hølen kan være noe vanskeligere å fiske fra på Blackhall siden. Står laks ganske tett innpå bredden til Blackhall siden, i toppen/styket. Så det er litt kjedelig når motfiske vader der. Men okay, det må en bare finne seg i. Enn har jo tross alt innersvingen å fiske på. Uansett...kan ikke si annet enn at det er den mest perfekte høl jeg noen gang har fisket.

Etter hut pool kommer corner pool. Denne fiskes finest fra blackhall siden. Vi ble fortalt at det er en gentlemans agreement mellom Corner Pool og Hut Pool. Dette fungerte ikke når vi var der sist, men det skal visst være slik at LW har hut pool om kvelden og Blackhall har corner pool.

Etter dette kommer det noen småhøler, men også en gullfin høl etter pumpehuset. Denne hølen er dyp og holder mye laks. Vannvittig fin innstrøm fra LW siden, og ett perfekt drag. ååååååh!!!

Drar selv bort Dee i begynnelsen av april, og ser storleis frem til å fiske LW.

Hei

jeg ser at "Rovfisk" skal vaere paa LW i April!! Jeg kommer nok paa andre siden og kaste stein!!!! :lol:

Enig med Deg, hoelet etter Pumpehuset fra Upper Blackhall fisker ikke bra paa grunn av motstroemen, men den burde fiske utrolig bra fra LW's side!

Ellers Takk for en ganske god DVD!!!! Gleder meg allerede til "Rett Sted, Rett Tid" del 3!

SKITT FISKE!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg ser at "Rovfisk" skal vaere paa LW i April!! Jeg kommer nok paa andre siden og kaste stein!!!! :)

Enig med Deg, hoelet etter Pumpehuset fra Upper Blackhall fisker ikke bra paa grunn av motstroemen, men den burde fiske utrolig bra fra LW's side!

Ellers Takk for en ganske god DVD!!!! Gleder meg allerede til "Rett Sted, Rett Tid" del 3!

SKITT FISKE!!! :)

Her er noen nydelige bilder fra Lower Woodend, tatt litt tidligere iaar:

http://www.salmonfishingforum.com/forums/s...read.php?t=8117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er noen nydelige bilder fra Lower Woodend, tatt litt tidligere iaar:

http://www.salmonfishingforum.com/forums/s...read.php?t=8117

Tilbake til Norge nå etter en FANTASTISK tur til Scotland, rapport kommer i løpet av helga..

men som året før ingen springer bare 2 stk kelt å en liten sjøaure på oss.

men strekkene været var bare fantastisk..

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjoer jeg ogsaa! :blink:

Alltid artig aa lese rapporter fra Dee!

Speyer, ikke for aa vaere frekk eller provoserende, men jeg ser at Woodend fikk en fisk igaar, dagen etter dere hadde sluttet! :lol:

Det er vel laksefiske paa sitt beste! Alltid bedre foer eller etter man har vaert der!!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjoer jeg ogsaa! ;)

Alltid artig aa lese rapporter fra Dee!

Speyer, ikke for aa vaere frekk eller provoserende, men jeg ser at Woodend fikk en fisk igaar, dagen etter dere hadde sluttet! ;)

Det er vel laksefiske paa sitt beste! Alltid bedre foer eller etter man har vaert der!!!! :lol:

Hehe! glemte kameraet i bilen til en av fiske kompisene, så får kameraet i kveld. så skal se hva vi får til i kveld..

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.