Gå til innhold
Fiskersiden

Vadestav


abbor
 Share

Recommended Posts

Skal til Gotland på sjøørretfiske, har blitt anbfalt å kjøpe vadestav. Kan sikker være kjekt å ha hvis bølgene blir store.

Har funnet Scierra på skittfiske til 449, Vision til 559 hos Baardsen, Guideline til 399 hos Komplettfiske.

Hvilke av disse er bra, eller er det andre i samme prisklasse som anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Gotland på sjøørretfiske, har blitt anbfalt å kjøpe vadestav. Kan sikker være kjekt å ha hvis bølgene blir store.

Har funnet Scierra på skittfiske til 449, Vision til 559 hos Baardsen, Guideline til 399 hos Komplettfiske.

Hvilke av disse er bra, eller er det andre i samme prisklasse som anbefales?

Jeg har ikke noen tips angående vadestaver og hva som er bra, men det er nok noe du bør bruke uansett på Gotland selv om det er store bølger eller ikke. Det er noen vanvittige undervannstrømmer og plutselige dybder/sprekker der. Om det er noe i forbindelse med de Raukene som er der eller ikke aner jeg ikke, men noe er det :unsure:

Var ved Åminne i fjor sommer, men hadde alger i begge ender så jeg fikk ikke fiska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne før nå... Ikke at jeg vet hvilken jeg har, er ingen merker på den lengre, men jeg ville anbefalt en med strikk i og taske slik at man bare kan ta tak i håndtaket og trekke den ut av tasken og vips så slår den seg sammen selv... Ble innkjøpt til tur til Bornholm og der fikk jeg full valuta ut av den - ved vading på grønskebelagt rullestein er det en klar fordel med et ekstra "bein". Om jeg har den i beltet bak på ryggen merker jeg den ikke og den er ikke i veien og alltid tilgjengelig. Har blitt fast tilbehør på laksefiske - da man aldri vet når man plutselig må rase nedover på ukjent farvann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle modellene jeg har sett på er av den sammenleggbare typen med strikk og taske. Antall deler og matriale varierer.

Vision vadestav @ Baardsen

Spørs nok om jeg bør følge ditt eksempel og å begynne å bruke vadestav i elva også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo sjekke og det ser ut til at min ligner meget på denne: http://www.guidelineflyfish.com/AF-2007/gu...08/vadestav.jpg

I hvertfall har jeg korkhåndtak (som forøvrig har delt seg i tre og flytter seg opp og ned og følgelig er limt like mange ganger ca...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at det var vanlig med korkhåndtak tidligere, men at de fleste har gått over til skistavhåndtak. Også Simms som sikkert lager de beste vadestavene har skistavhåndtak, men med en pris på ca 1400 er den uaktuell for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et par varianter med skistavhåndtak da jeg handlet også - foruten utfoldings"mekanismen" var det at den skulle ta minst mulig plass og være minst mulig i veien et mål i seg selv for meg... Så får jeg heller lime noen ganger til evt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

:) Vadestav er kjekt å ha, og om en ikke har med seg er det ikke få ganger en fersk bjerk eller rogne stokk har blitt kappet og brukt som stav. Særlig eks i Finnmark der det er preg av mere villmarksfiske. Det er ikke bare å finne en bru 2 mil opp i en elv....Litt av utfordringene med moderne vadestaver er at de er for lette i tuppen. Enkelte elver har en helt j..... bunn med store steiner, og mørk farge i elv og bunnvegitasjon slik at en ikke ser noe som helst føre en snubler og tar en liten forfriskende dukkert. I eks Emån og mange andre steder så har en denne hengende i belte klar til bruk. Hvis tuppen er så lett at den flyter opp av strømmen så ødelegger den litt av fiske. I hvertfal fluefiske. Skyteline etc henger seg opp. Så avhengig av fabrikat er det i hvertfall en klar fordel at nedre del på staven har en viss tyngde slik at den henger på skrått ned mot bunn i litt strøm. En del gamle vadestaver hadde blyinnlegg de nederste cm. Men jeg har sett folk som har fikset dette selv ved å legge inn vekt i nedre rør del. I sterk strøm er det mye lettere å styre staven langs bunne uten at strømmen drar den av med litt vekt. I en del vansklige elver bruker en vadestaven som en blind bruker sin stokk. En kjenner seg for føre en beveger seg til neste utgansgpunkt for kast. Heldigvis ikke så mange steder det er slik, men de finnes.

Og så hender det seg at skytelina har gravd seg ned under en stein. Både i elva og sjø. Har du en vadestav så slipper du å bruke fiskestanga eller armene. Vadestav er bra å ha, i hvertfall med seg på fisketur selv om en ikke har behov for å bruke den alltid. Undervurdert hjelp til selvhjelp på flere områder. Og ikek minst er det mye sikkerhet i dette. En vil vade mye tryggere og være mindre nærvøs der det er litt ekkelt.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.