Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt objektiv, nye bilder...


Perca
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg tatt de første bildene med mitt nye objektiv. Selvfølgelig så var været skikkelig bedritent. Det var snø, det var yr og det var regn og selvfølgelig så var det svært dårlig lys. Men det var jo greit å få testet objektivet i dårlig lys og jeg synes helt klart at objektivet besto første testen. Jeg brukte konsekvent autofokus i dag for å sjekke ut hvordan det funka og så brukte jeg også konsekvent "husmorinnstillingen" på kameraet, altså auto...

76721_s.jpg

Første bildet med mitt nye objektiv og dette skal forestille en bever...

76723_s.jpg

Sangsvane...

76724_s.jpg

Enda en sangsvane...

76725_s.jpg

En hunnfugl av kvinand.

76726_s.jpg

En hannfugl av kvinand.

76727_s.jpg

En fossekall, Norges nasjonalfugl.

76728_s.jpg

Og til slutt en blåmeis.

I morgen så skal jeg ta samme runden og da skal jeg bruke manuell fokusering og samtidig overstyre både blenderåpning og lukkertid så får vi se hvordan resultatene blir. Hvis det forsatt er noen som lurer på hva slags objektiv jeg har anskaffet meg så kan jeg forklare at det er et Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinender er ikke helt enkle å ha med å gjøre - de sitter ikke mye stille gitt... Utfordringen med noen av disse fuglene er å klare å bevare tegningene i fjærdrakten både i det lyse og det mørke. Sothøne er heller ikke helt enkelt med det hvite nebbet og sorte fjær. Har noen av dem i arkivet her og enkelte presentert på denne siden som er under utprøving: http://espenorud.no/index.php?option=com_w...apper&Itemid=15

Ser ikke bildene godt nok på skjermen i sola her til å kommentere ytterligere, men det ser ut til at de blir brukandes skapre - imidlertid ser man ikke dette skikkelig før i 1:1. Utfordringene ligger som nevnt i eksponeringer som beholder detaljene til tross for store kontraster....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Audun, skarpheten kunne vært bedre, men jeg tok disse bildene i dag morges mellom kl 07.30 og 08.30 og det var sjeldent mørkt i dag! Hadde det ikke vært for at jeg hadde kjøpt dette objektivet i går og bare måtte prøve det i dag så hadde jeg ikke tatt denne fototuren i det heletatt.

Jeg har ikke brukt stativ på noen av bildene og alle bildene er tatt med objektivet innstilt på 400mm. Det er en betydelig bedre skarphet i dette objektivet enn i mitt gamle objektiv. Det jeg kan se ut fra de bildene som jeg har tatt i dag er at skarpheten ikke sitter der jeg vil ha den. Det skal bli artig å prøve med forhåndsvalgt blender og manuell justering av skarpheten. Oz sa jo også at det var bedre å velge et objektiv med f/2.8 og det er jeg jo enig i, men da er vi i en prisklasse for objektiver som ligger langt over hva min lommebok synes er fornuftig.

Ser ikke bildene på grunn av sola Espen..? :) Makan!!! Du behøver ikke å mobbe oss Søringan nå! Dere har hatt sola over horisonten i et drøyt kvarter og så begynner dere å gi oss slike ufine stikk! ;) Neida, bare kødder jeg. Men nå skulle det vel være tiden for å fotografere Stellers and, praktærfugl og snøspurv hos dere? De to førstnevnte forsvinner vel når som helst nå mens snøspurven blir det bare fler og fler av en tid framover. Snøspurven er også en utfordring å få tatt gode bilder av. Det er lett å få utbrent detaljene i fjørdrakta i denne fuggel`n også av samme grunn som kvinendene og sothønene.

Jeg skal forsøke å få tatt et bilde ta`n Fritjof etterhvert, men han er ikke akkurat "søt" lenger. Han har blitt en voksen gutt nå og attpåtil så røyter`n! Og på toppen av dette så har han fått det for seg at det er hans oppgave å passe på huset, Fruen og meg, noe han virkelig legger sjela si i! Du skulle se da Jehovas Vitner kom opp til huset i et forsøk på å omvende Fruen og meg... :) De måtte ha en bønnestopp og be til høyere makter etter at hedningen Fritjof hadde kjeppjaget dem ut av eiendommen hans. Egentlig litt synd at dette ikke er festet på video...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pjokken blitt så skarp at jeg ikke kommer til trappa uten en fysisk diskusjon? Mye tenner i en sånn lodott, men jeg er god til å diskutere. :)

Han har ennå ikke smakt på gjestene, men helt ærlig så er jeg ikke trygg på hva han er villig til. Det ser unektelig noe skummelt ut når bikjfaen vrenger overleppa, knurrer og bjeffer, men når gjestene er kommet innafor dørene og han skjønner at det er venner av oss så kan gjestene gjøre hva de vil med han. Da kryper han gjærne opp i fanget ditt og legger seg godt til rette helt til det blir for varmt for han. Da er han rett og slett en skikkelig kosegris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.