Gå til innhold
Fiskersiden

SØ i Salten


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

mange turer, INGEN fisk! værken på flue eller sluk. helt svart hav her, skulle tro det var kjemisk rensket for fisk! var å dro opp et garn noen hytteturister har til vane å sett når de er her :unsure: , får håpe det hjelper. de tok det iallefall opp når de dro for å se i det på kvelden :P

Endret av lennartbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dorgetur i nydelig vær :D

Hei alle fiskefrelste skapninger, som ny i forumet prøver jeg meg på en aldri så liten rapport fra en fin dag på sjøen.

Vi var tre kollegaer som dro rett fra jobb etter en knallhard arbeidsuke. Nu skulle vi ladde bateriene med å prøve oss etter sjøøretten. Vi har prøvd før i år, men da har vi vært plaget av hissig sei :) Det var et strålende vær og forhåpningene var store. Den første timen gikk uten at vi kjente noen verdens ting i andre enden av snøret, men vi hadde fremdeles motet med oss ;) Men da det hadde gått fire timer uten at noen verdens ting hadde vært og lukktet på go-bitene vi serverte begynnte tvilen å spre seg i båten.

Samtalene begynnte og handle om helt andre ting enn fiske, og vi vendte båten hjemmover.

Men i fiskens rike snur det fort. Plutselig har en i båten fast fisk, etter litt roping og kaving klarer den og slå seg løs. Skuffelsen var stor, men vi hadde i hvertfall vært borti rette sorten. Stemmningen i båten steg mange hakk, kanskje skulle lykken snu????????

Etter noen få minutter til med dorging napper det i stangen til han som kjører båten...... fast fisk. Etter en kort kamp er den ved siden av båten og vi får håvet den inn. Pen fisk rundt halvkiloet som ville ha blitt satt ut hadde det ikke vært for at krokene satt så godt at vi måtte skjere dem ut.

Vi snudde båten for å dorge over området på nytt igjenn. Og etter kort tid smeller det i stangen min. Fire kraftige hugg påfølgende av et langt utras vitnet om en pen fisk. Vi hadde en lav kveldssol i øynene så det gjordet det umulig å få med seg hva som skjedde bak båten. Etter et nytt utras tvervendte fisken og kom imot båten. Jeg sveivde som bare det for å holde taumen stram, og nu var jeg bra sikker på at det var en sjøørret. Tjue meter bak båten får vi øye på den der den går høyt i vannskorpen, da livner den til igjenn. To korte utras så er den klar for håving. Gleden var stor og pulsen høy når årets første var tryggt i båten. Den var pene 1,7.

p1000471t.jpg

Hadde det ikke vært for at vi nå måtte på land hadde vi sikkert holdt på hele natten. Vi var strålende fornøyd og hadde så smått begynnt å prate om neste tur........... fast fisk :o En i båten holdt på å sveive inn sluken da vi ser en rakett komme etter som et varmesøkende prosjektil. Vannskorpen eksploderer da fisken tar sluken åtte meter bak båten, og raser ut sånn at det hyler i bremsen hans. Det blir en artig kamp med masse roping og til slutt ender fisken i håven. Den var betraktelig mindre enn min..... hele 80 gr. :lol:

p1000472a.jpg

Super avsluttning på en super dag. Neste tur blir snart. Skitt fiske alle sammen :)

Endret av bernhard kk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så flott dag som idag kunne ikke kastes bort så jeg pakket stanga og fiskeutstyret og satte kursen mot et flott SØ-område. I dag måtte det være min tur til å få fisken på land. Kompisene mine knuste meg på dorgeturen vår i går men idag skulle det vise seg at jeg tok grundig hevn :)

Etter en times fisking byttet jeg til sluken som hadde gitt meg en liten smakebit igår. Kastet var perfekt og etter tre små napp i sluken hogg det i stanga. Fisken ga meg en fin fight og pulsen steg betrektelig da jeg så størrelsen på SØèn som hadde latt seg friste til å hugge. Denne måtte jeg bare få på land. Etter litt kjøring manøvrerte jeg den mellom tanga og fikk den i håven :D

Gjett om det var en som jublet da fisken var kommet trygt på land. Jeg fikk fisken på vekta og den stoppet først på 2,3kg ;) En fantastisk opptur etter en del små SØ og mange fiskeløse turer denne våren.

Fisket en liten stund til og mistet en på rundt halvkiloet. Var en del aktivitet idag og observerte en flott SØ som gikk frem og tilbake og smasket i seg kveldsmat. Den skal tas neste gang :lol:

Dagens fangst blir nydelig 17.mai middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har unna gjort ca 25 timer med dorgin stortsett strekkningen saltstraumen mjønes.Har ikke fått sø enda,sett litte fisk var ikke forrig uke.Den fisken som er sett står enda helt oppe i landet.som bi-fangst er årets første kveite kommet i båten.Blir nok flere turer denne uka.Ut fra det jeg hvet er det tatt noe sø ,men kveite er det flere som har fått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

stoppa tidligt og dorge på strekkningen saltsraumen ,mjønes i år en av de siste helgene jeg var der var under dorge konkurannsen.tre fisk da ingen og skryte av1.6kg,2kg og 2.6kg etter det var det litt ferie .Når ferien var over var skuffelsen stor da det hviste seg at det meste av fisk var trukket lengre inn i fjorde det ble sagt at strekkningen fauske -saldal var serdeles bra i år .Vi har vært en del i beiaren med variabelt hell fått noen lakser .Vi har dorget en del sør og nord for bodø med variabelt resultat.Fikk to fine sjøørreter 4kg og 6.5 kg på ei litta uke .Det står tildel mye fisk enda i sjøen og det skulle nok være muligheter for flere fine fisker.Opplever sjøørreten som litte int. de siste ukene tror det kan ha noe med vanntempen og gjøre ,det tildels høye tempraturer i havet her oppe i år.Har opplevd fjorder med opptil 18.5 gr.i vannet.Hvet ikke om andre har opplevd så høye temp. i vannet som i år?det skulle nok være mulig og få noen fine fisker til i år ønsker alle her i salte skittfiske morrsomt om flere har tilbake meldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Var en tur på fredagskvelden for å teste den nye 5# stanga mi på en av de velkjente plassene. Etter å ha peiva med den noen timer og bare fått en liten sei på land fant jeg ut at det var på tide å flytte på meg.

Når jeg kom ned til sjøen på den nye plassen så jeg at det var en del aktivitet i vannskorpa men de var litt for langt ut for flua og jeg hadde ikke noe plass bak meg til lange kast (hadde ikke klart å kasta så langt selv med plass siden jeg er nybegynner med flua). Uansett jeg gikk opp i bilen og henta slukstanga.

På tredje kastet gikk det på en fin fisk men den oppførte seg rart, ville bare ned mot bunn og kom ikke opp sånn som ørretet vanligvis gjør. Da jeg fikk den inn til land etter en kjedelig fight viste det seg at det var en hannørret på ca. 3kg med stor gytekrok og fortsatt litt gytefarge på kroppen så denne karen kunne ikke ha vært lenge i sjøen. Kroken satt løst så han fikk gå etter at jeg hadde pumpa litt liv i den.

På det neste kastet fikk jeg en liten rund ørret på ca.7 hekto som gjerne ville bli med meg hjem til steikepanna. Etter dette var jeg i 2 fisker til som ikke satt men alt i alt var det jo bra utelling for noen timer i fjæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter en lang og kald vinter er nå sesongen god i gang,fangster i salte har vært meget bra :) .Mange har fått stooore og tildels mange fine sjøørreter :thumbsup::thumbsup: .

Starta litt senere i år en tidligere år velvithen om at våren her nord er kald :coldb: .Første helga var dorgekonkurransen som gikk første helga i juni og vilken helg det ble for mange.Vi var så heldige og få 5sjøørreter i båten 5.2 ble størrste og 2 på 5.1 ,4.6 og 2.9 ikke dårligt :) .Ikonkurransen hold det nok ikke til helt toppplass,men det gjore ikke så mye.Vi frøs like mye som de andre åren og alt var etter bare velstand.Kompis båten tok også 5sjøørreter ,men de slo oss på vekta i år som i fjord .Vi tar revansje til neste år.etter denne helga har det blitt gjort unna ca 50 timer med dårlig utbytte mistet en del.Mistet en meget stoor grov han fisk på siste turen etter en lang kamp :growl: .Det vi år har lagt merke til er at ørreten står tildel lang ute og den er stor noe som ikke gjør meg noe.Blir dorget med store wobblere .Hvis nå kald været og det forbaska regnet gir segbli det nok ny tur til helga.Hvis noen lurer på hvor stor vinner fisken var på dorge kunkurransen var den 10blank og den var ikke feit :hailfs: 2og 3 tro jeg var 9.25 og 9.15kg grove ørreter med andre ord.Håper flere skriver inn om fiske i salten utover sommeren :bbq: .skitt fiske til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

ohoy!! her var det ikke mange fangster gitt! er vist bare jeg som får fisk :)

228434_2008424694697_1366098763_2336789_6698179_n.jpg

1 og 1,3 tatt på flue. største var stappfull av tobis, minste var stappfull av reker!

Neida du er ikke den eneste som har fått fisk. Tidlig i april fikk vi fire fine sjøørreter på ei helg. Fra 1,2kg - 3,3kg. Bilder kan komme senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.