Gå til innhold
Fiskersiden

Oselvo 2009


LeifJ
 Share

Recommended Posts

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde kveldskort i går. Elven var fin, men lite fisk. Fikk en tert på ca kiloet som jeg slapp ut igjen.... var mange som fisket i går, men jeg tror ikke det var så mye fisk å få for de andre heller.... snodige greier. Skulle tro at det skulle vært mye fisk i elven med slik vannføring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De siste årene har jeg ofte hørt det bli sagt at av 34 ordentlige laksevassdrag i Hordaland, er det bare 4 igjen som kan sies å være levedyktige og "robuste", selv om mange sikkert er uenige.

Disse 4 er Etneelva, Daleelva, Loneelva og Oselva. Kanskje skulle det være flere, kanskje har det vært å ta litt hardt i med disse også.

I år har man stengt Dale for laksefiske. Diskutert leenge om Etne skal stenges. Oppfordrer til utsetting av all villfisk i Os.

Loneelva har fanget 16(!) fisk i følge hjemmesidene.

Hmmmmmm

Fristet til å tro at vi må degradere de fire siste elvene, og at jeg nå bor i et fylke uten EN ENESTE levedyktig laksestamme!!

Oslo har bedre laksefiske enn Hordaland!

Fy FA.....!!

Ikke noe moro. Kan ikke med samvittighet ta en eneste blank i fisk i mils omkrets. Jo, regnbue og oppdrettslaks kan jeg jo fange, og fisket er tildels godt også!

I kveld må jeg drikke meg full, tror jeg :lol:

Jeg trenger trøst

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg ofte hørt det bli sagt at av 34 ordentlige laksevassdrag i Hordaland, er det bare 4 igjen som kan sies å være levedyktige og "robuste", selv om mange sikkert er uenige.

Disse 4 er Etneelva, Daleelva, Loneelva og Oselva. Kanskje skulle det være flere, kanskje har det vært å ta litt hardt i med disse også.

I år har man stengt Dale for laksefiske. Diskutert leenge om Etne skal stenges. Oppfordrer til utsetting av all villfisk i Os.

Loneelva har fanget 16(!) fisk i følge hjemmesidene.

Hmmmmmm

Fristet til å tro at vi må degradere de fire siste elvene, og at jeg nå bor i et fylke uten EN ENESTE levedyktig laksestamme!!

Oslo har bedre laksefiske enn Hordaland!

Fy FA.....!!

Ikke noe moro. Kan ikke med samvittighet ta en eneste blank i fisk i mils omkrets. Jo, regnbue og oppdrettslaks kan jeg jo fange, og fisket er tildels godt også!

I kveld må jeg drikke meg full, tror jeg :)

Jeg trenger trøst

Olav

Må bare nevne at laksestammen i Ådlandsvassdraget på Stord var en av de få vassdrag i Hordaland som hadde stigende kurve med antall fangen laks siste årene.

I 2007 ble det famget 114 laks og i tilleg endel sjøuare, som er det desidert beste året i hele vassdraget sitt soge. For så å måtte oppleve at kommunen forgifter hele gytteelven i juni 2008

og alt yngel av minst 2 årsklasser går dukken. Nå er elven stengt til 2014. Trist, trist , trist...... :D

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket i sone 2 i dag tidlig.

Vannstanden var gått kraftig opp og fortsatte med det utover dagen. Fisk var det derimot dårlig med. Det kom opp en og annen tert men ellers var det lite å se.

Napp var det også dårlig med. Hadde en tert på et par tre kilo på etter en halvtimes fiske, men 15-20 sekunder var nok før den la seg pent tilbake i hølen... :-(

Rett før jeg gikk så var der en flott blank tert som gikk bananas nederst i sone 2, så de begynte vel å komme da... typisk.. :-)

Tenker det er gode muligheter for den som har kveldskortet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært slik en flott kveld.

PerH ringte og ville på tur for å kikke på elv. Og hvorfor ikke? Slike kvelder er for fine til å sitte inne.

Vi dro til Os.

Oooooo, for en nydelig elv.

Vannstand og farge luktet av fisk. "Gangelv" slo PerH kategorisk fast.

Vi skyndte oss opp i Kvernhushølen for å få litt action. Der hang det en stakkars småtert som hadde svelget kroken, og hadde måttet bøte med livet. Uflaks.

Ellers var det pinne dødt. Tror ikke fiskeren mistet en eneste makk til småfisken, en gang. I fossen gikk makken rundt og rundt uten å bli antastet i det hele tatt.

Videre oppover elva var det en enslig fisker på hammaren.

Klekkerihølen var tom, på kremrettene var det ingen å se. Ingen fisk heller for den saks skyld. Hadde i det minste ventet å se LeifJ hengende å sleve over brua, men nei...... :)

Har man gitt opp hele elva?

Hadde aldri trodd jeg skulle se en så flott vannføring, og så tomt for fiskere.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sat på Handicapbryggo og "jabba" eg :) Såg forresten litt fisk der nede i kveld, faktisk ein og annan sjøaure og. Ikkje store men ...

Har ikkje gitt opp elvo, men at årets sesong blir katastrofal er klinkande klart. Fortsette utviklinga vi har sett dei siste åra vil både Oselvo og fleire ander elvar på vestlandet vera fisketom innan ganske få år :)

Endret av LeifJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tenkte jeg skulle klippe inn et bilde av "Os-plakaten" Mange plakater henger rundt, men denne syntes jeg var både morsom og alvorlig.

Den vitner om frustrasjonen vi sliter med i et område hvor laksen er stort sett utryddet, Primært av Gyro, sur nedbør og vassdragsutbygging i følge noen.........

89955_s.jpg

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.