Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre på Shimano Exage 4000 RB snelle


Hootie
 Share

Recommended Posts

Eg kjøpte meg ei 5delt Beastmasterstang og Shimano Exage 4000 RB snelle hos Baardsen rett før påske til å fiske i sjø fra land. Fekk prøvt denne eit par ganger i påsken, og er rett og slett storfornøyd! Rett og slett genialt å kunne dele stanga i 5 og legge den i den medfølgende boksen :D

Men så kom eg over eit problem... Eit par ganger mens eg sveivde inn så kastet den firelinen nedenfor spolen. Dette førte til at det blei knute på tråden ein av gangene eg skulle kaste ut. Ein knute eg absolutt ikkje klarte å knytte opp, så eg kuttet firelinen og knytta snurren på pånytt. No er snøret så kort at eg kommer inn på bunnsenen når eg kaster ut.

Kva som kan vær grunnen til at snella ikkje snører firelinen skjikkelig inn? Kan det vær at det ligger for mykje bunnsene under linen? Eller er det rett og slett eg som ikkje har vore våken nok ved innsveiving? Det var han på baardsen som la snøret på, så eg rekner egentlig med at det er som det skal. Eg brukte ein 40g sluk visst det har noke betydning.

No må eg uansett kjøpe meg ny fireline. Kor tykk bør denne vær til vanlig fiske fra land? Eller er det bedre med sene? Har to spoler, så eg kan jo spole fireline på den eine og sene på den andre. Kva er best å fiske med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte meg ei 5delt Beastmasterstang og Shimano Exage 4000 RB snelle hos Baardsen rett før påske til å fiske i sjø fra land. Fekk prøvt denne eit par ganger i påsken, og er rett og slett storfornøyd! Rett og slett genialt å kunne dele stanga i 5 og legge den i den medfølgende boksen :wacko:

Men så kom eg over eit problem... Eit par ganger mens eg sveivde inn så kastet den firelinen nedenfor spolen. Dette førte til at det blei knute på tråden ein av gangene eg skulle kaste ut. Ein knute eg absolutt ikkje klarte å knytte opp, så eg kuttet firelinen og knytta snurren på pånytt. No er snøret så kort at eg kommer inn på bunnsenen når eg kaster ut.

Kva som kan vær grunnen til at snella ikkje snører firelinen skjikkelig inn? Kan det vær at det ligger for mykje bunnsene under linen? Eller er det rett og slett eg som ikkje har vore våken nok ved innsveiving? Det var han på baardsen som la snøret på, så eg rekner egentlig med at det er som det skal. Eg brukte ein 40g sluk visst det har noke betydning.

No må eg uansett kjøpe meg ny fireline. Kor tykk bør denne vær til vanlig fiske fra land? Eller er det bedre med sene? Har to spoler, så eg kan jo spole fireline på den eine og sene på den andre. Kva er best å fiske med?

jeg har hatt samme problemet med fireline på haspel snellene mine men etter at jeg gikk over til power pro har jeg ikke hatt det problemet... veit ikke om det kan være fordi at power pro er "rundere" enn fireline eller hva det er

Endret av østfoldgutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig han som la på firelinen,la på for mye. Fireline er uansett en ganske så stiv braid, så den har lett for å "hoppe" av spolen hvis snøret blir slakt. Ville heller gått for power pro eller spiderwire, de er runde og myke.

Hvis du skal kjøpe nytt multifilament, synes jeg bør du gå for 0,15mm.

Jeg ville hatt PP 0,15mm på den ene spolen, og 0,30-0,35 mono av god kvalitet på den andre.

Jeg synes det er det er best a bruke litt småtjuk mono når man skal kaste sluker opp mot 40g. Braiden "skjærer" seg litt inn i fingeren hvis du kliner til i kastet. Men til dorging burde du bruke braid siden den ikke strekker seg og fordi den skjærer vannet bedre enn mono. IKKE bruk mono til dorging!

Håper dette var til hjelp! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stramer alltid snøret mellom fingrene når jeg starter innsveivingen. Da unngår jeg trøbbel med Firelinesnøret.

Siden snøret er så stivt legger det seg sjelden rett uten at det er strammt.

Gjør det samme... liker ikke å bruke fireline som er tjukkere enn 0,15. blir for stivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.