Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske 2009 - Hva forventer vi?


Stinger
 Share

Recommended Posts

...... og da får vi vel "bekkelv" på 60/70 kubik mye av sesongen :o

Kay

60-70 kubikk er ikke bekkelv Kay, det er faktisk den beste vannføringa på mange vald i Nidelva.

Blir ikke bare forbudt og kakke den, men også og målrettet fiske etter den, men regner med at dette blir vanskelig og kontrolere.

Har vært litt diskusjoner på dette om man skal bortvise eller "straffe" fiskere som evt blir påtruffet i elva i nattensmørke med små nymfer og fluer som man ellers aldri ville brukt til Laksefiske!

Det er jo en "hardkjærne" sø fiskere i elva, så vi får se om "folk" vil respektere forbudet, eller om fiskesuget etter en storørret blir for stort!

Kay

Dette er tull.

"Det er forbudt å fange sjøørret i Gaulavassdraget, Orklavassdraget, Nidelvvassdraget og Skaugavassdraget. Forbudet gjelder i tre år for perioden 2009 - 2011."

Det er ingen hjemmel for å reagere mot folk som fisker med lovlig redskap i Nidelva og får sø. Poenget er at fisken skal ut i elva igjen hvis du får den på.

Du kan ikke, med all respekt, tro at det skal gå an å kontrollere fluene til folk som fisker i skumringa og natta, for å se om disse fisker målrettet etter sø. Ei heller kan man uglese folk som står og sveiper med små fluer på varm litaelv utpå sommerne. Jeg fisker ofte med små,svarte dobbelkrokede fluer med liten vinge etter laks i augustnatta...denne tar bege arter villig til tider. Enkelte andre dager , ofte sammenfallende med at digre vårfluer i Phrygaenidae el. Limnephilidae-familien svermer, hiver søen seg over de større, svarte hårvingene, som andre dager bare tar laks.

Nei, dette går ikke an.

Da får man heller frede spesielle tider på døgnet hvor sjøørreten tar lettest eller noe.

Tofa bør også gå ut og presisere nærmere dette med problematikken rundt stasjonær ørret og sjøørret i Nidelva. Jeg vet det er mange verdensmestere som "lett" ser forskjell på begge formene, men når vi resten ofte ikke greier det, spesilet ut i sesongen, og vitenskapelige undersøkelser konkluderer med at det ikke er mulig med blotte øyet, ja da bør noe kanskje gjøres. Fredning av sø i Nidelva burde det vært presisert å gjelde all ørret, slik at de mange luringene ikke kamfluerer sjøørretene sine som "selbygg" når kakkeiveren tar overhånd. Dessuten kan det fort være at denne stasjonære ørretformen bidrar til en ikke ubetydelig del av den anadrome sjøørretstammen også.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60-70 kubikk vil si at en maskin er i drift i Brattsberg kraftverk.

For de innvidde kalles dette "Hugosteinelv" og er flott vannføring som Rigor sier.

:o

(Sorry! Glemte at dette var en generell tråd om forventninger, og ikke en tråd om vannføring i Nidelva)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mine forventninger for 2009?

Programmet blir omtrent det samme som ifjor:

Frem til slutten av juni, skal jeg proeve aa fange en Fransk laks, helst nygaatt paa flua.

I slutten av juni blir det FS treffet! Blir det mye laksefiske?? vel vel vi faar se, men jeg gleder meg som en unge!

Juli blir det en uke i Gaula fra den 12 med en Fransk gruppe

I begynnelsen av August blir det Skottland og Conon elva.

Har ogsaa faatt et kjempe tilbud om en tur tilbake til Ponoi i slutten av August, men sjefen (les kona) har ikke gitt meg tillatelse ennaa!! Er det vaerdt en skilmisse om det blir nei? tja! kansje ikke etter 40 aar sammen og jeg har allerede vaert i Ponoi flere ganger, saa vi faar se! :)

September, til den 15, blir det igjen jakt etter en Fransk laks.

Og sesongen skal avsluttes som vanlig med en tur til Tweed i slutten av Oktober.

Mye aa se frem til og mange aa hilse paa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir forvirret av å lese om forbudet mot å fiske sjøørret på sidene hos fylkesmannen. En plass så står det at for gaulavassdraget så vil det være tillat med en døgnkvote på 1 sjørret og en sessongkvote på 5 sjøørret

Mens på en annen side står det at det er totalforbud mot å fiske sjøørret i gaulavassdraget i perioden 09-11.

Antar det er det siste som gjelder selv om det første står under fiskeregler 08-11

Forskriften sier bare at det er forbud mot å fange sjøørret, mens det i høringen var foreslått forbud mot fiske etter sjøørret. Hadde vært interesant å vist den juridiske forskjellen på disse to definisjonene.

Men jeg ville deffinert fange som at jeg tar den opp og kakker den i hodet, mens å fiske etter er forsøk på å få sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Nordland fylke som vanlig,blir 4-5 turer for fiske i Vefsna,Drevja,Røssåga Beiarn og Saltdalselva,kanskje innom Namsen (Seem) på vei nedover fra nord.Skal prøve å perse sjøørret på flua i år,samt få meg en røykelaks.Trøndelag skipper jeg greit forbi,er ikke så happy for utviklingen i de sørlige elvene i fylket(var hyggeligere miljø ved breddene før(8-10 år siden)synes nå jeg...les:kaksefiske..Blir vel en plikttur til Surna for tradisjonens skyld,samt tidlig Septembertur for sø i Skjolden innerst i Sognefjorden.Med andre ord;j..... mye å glede seg til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2009 blir et rolig lakseår for min del. Noen småturer blir det og en 10 dagers lakseferie :)

Har vell noen forhåpninger:

- Å lande fisk nokk til å tilberede seg noen ferske laksemåltider samt 2-3 laks til røking.

- lande alle på flue

- gruse min egen fluepers(10kg)

- å treffe gamle kjente langs elvebredden

- å kunne ta seg mer tid ved bålet

- kunne konstatere at det generelt blir et godt sø/lakseår rundtomkring

-utvikle fluekastingen(ingen ting er mer tilfredstillende en at kastingen"sitter")

Ha et godt lakse år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Blir forvirret av å lese om forbudet mot å fiske sjøørret på sidene hos fylkesmannen. En plass så står det at for gaulavassdraget så vil det være tillat med en døgnkvote på 1 sjørret og en sessongkvote på 5 sjøørret

Mens på en annen side står det at det er totalforbud mot å fiske sjøørret i gaulavassdraget i perioden 09-11.

Antar det er det siste som gjelder selv om det første står under fiskeregler 08-11

Forskriften sier bare at det er forbud mot å fange sjøørret, mens det i høringen var foreslått forbud mot fiske etter sjøørret. Hadde vært interesant å vist den juridiske forskjellen på disse to definisjonene.

Men jeg ville deffinert fange som at jeg tar den opp og kakker den i hodet, mens å fiske etter er forsøk på å få sjøørret.

Tror ikke man skal gjøre dette vanskeligere enn det er. Man har ikke lov til å slå ihjel sjøørrett som kan overleve en gjenutsetting. Hvem i all verden kan lese fiskerens hjerte og nyrer og avgjøre at vedkommende fisket målbevist etter SØ. Største laksen jeg var borti på flue i fjor tok på en 12 mallard & clarret.

Skulle jeg en mørk time i elva få på en fin SØ på min enhånds blir jeg hoppende glad. Men jeg kommer til å sette den ut igjen, som jeg gjorde i fjor.

Forøvrig mener jeg det er tull å frede SØ i elv men ikke i sjø. Men nå er vedtaket gjort og da forholder man seg selvsagt til det.

Mine målsetninger:

Stoor laks uavhengig av redskap.

Grei laks på tohånds

Masse laks på enhånds

Stor SØ på enhånds tatt om natten.

Fin SØ og laksetur til ei koselig elv sør i Nordland fylke.

Fin elv og fine turer. At kona blir med i elva, sånn at jeg kan ta meg en dram (sjåfør, men hun fisker også).

mvh

bda

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.