Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske 2009 - Hva forventer vi?


Stinger
 Share

Recommended Posts

Det nærmer seg sesongstart med stormskritt :( og det hadde vært morsomt å høre hva dere andre "forventer av dere selv" i årets sesong. Hvor skal dere og hva skal til for at det blir en vellykket sesong?

Personlig så ser jeg for meg en travel juni på jobb og ikke mange muligheter til fiske, spesielt i de første 2-3 ukene. Imidlertid håper jeg etterhvert på å komme godt igang og oppleve de første kampene. Jeg har tilgang til vald over Gaulfossen, men vil nok ikke bruke mye tid her i tidligukene. Blir isteden en og annen tur til mer stinne "folkevald" i Gaula og Orkla med forhåpentligvis en og annen tur innom Nidelva, Stordalselva og kanskje også Skauga. Får jeg 2-3 laks i juni, hvor en over 6-7 kg og minst en enhåndslaks fluelaks er jeg fornøyd.

Juli er min måned og her ser jeg for meg mye fiske i Gaula. Har ellers også booket noen døgn i Orkla samt at det også trolig blir en tur til Sandøla evt Stjørdalselva men dette avhenger av vannføring. Ut over dette blir det også turer i Skauga, Nidelva og mulighet for 1-2 dager i Namdalseid dersom det renner inn med vann... Fornøyd om jeg får minimum 6-7 laks hvorav jeg håper på en over storlaksgrensen. De fleste bør være enhånds fluelakser.

August er litt delt for min del. Første del blir trolig aktiv, mens siste del er mer uviss også med tanke på travelhet på jobb. Gaula og Skauga blir primærmålene i august, men jeg ser for meg også å prøve litt i Nidelva. Dersom det ikke ble tur til Sandøla i juli blir dette i augsust. Det samme gjelder elvene rundt Namdalseid. I tillegg har jeg tilgang til et lite vald i Forra som jeg nok ikke kommer til å fiske mye på, men en tur eller to blir det nok. Fornøyd om jeg får minimum 5-6 laks hvorav jeg drømmer om en bamse i gytedrakt over personlig bestenotering fra ifjor (ca 11-12 kg). De fleste bør igjen være enhånds fluelakser.

Totalt sett kan jeg ikke forvente å bli fornøyd alle måneder. Dessuten blir det trolig mindre tid til fiske enn jeg håper på, men utgangspunktet er satt. I tillegg er opplevelsen ved elva like viktig som å få fisk, men det er selvsagt en kombinasjon av kameratskap og laksefighter man drømmer om. Årets sesong blir litt annerledes enn tidligere da jeg har tenkt å kjøre tilnærmet fullt løp med enhånds fluestenger, og da blir det kanskje litt mere prøving og feiling enn tidligere. Derimot er følelsen av en stor laks på enhånds fluestang den ultimate fiskeopplevelsen for meg. Ligger litt på etterskudd med treningen men på utstyrssiden er jeg klar (stenger, snører, fluer m.m). Mai blir i fluekastingens tegn.

Gleder meg rått til sesongstart. Treningen har begynt og har satt av penger til desinfisering som ser ut til å bli en stor kostnadspost i år med den planlagte rotasjonen...:)

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventninger for lakseåret 2009:

Juni er Gaulamåneden.

Håper/forventer 4-5 storlakser hvorav alle så nær som en er så pent kroket at de kan utsettes igjen.

En av dem vil jeg gjerne ha på tohåndsen og de nye wobblerfluene mine.

Håper også inderlig det blir tatt noen lakser på Gaulatreffet, gjerne av noen som ikke har fått skikkelig laks før.

Juli:

Etter å ha fått en storlaks til røyking i juni, er det nå bare kosen.

Nattfiske etter sjøørret med enhånds i Skrukkedalsrenna står høyt på lista denne måneden.

Enhåndsfiske i Gaula og diverse småelver.

Forventninger for juli er:

3-4 sjøørreter over 2,5 kg på enhånds flue.

8-10 små/mellomlakser på enhånds flue.

August:

Drivatur står på lista mi.

All eventuell fangst i august er bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bli mer fiske det :) med min gode venn Sølvreven.

så en stor laks på flua , eller`s så er det ikke så nøye bare man koser seg på tur.

blir nok litt fiske etter Harr og Ørret og,

men min beste mnd er August da blir det Gaula med 1 hands stanga. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange turer som mulig og at jeg ihvertfall får 5 storlakser (selvom turen er det viktigste for meg) og da skal minst 1 av disse være på flue.

Nummer to blir å få prøvekjørt flest mulig av wobblerne som har haglet inn i postkassen i vinter :)

Remy - ............. (sensurert :blush: )

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forventninger ang. årets laksefiske er som følger :

At det biter på en laks i ny og ne.

At elva blir fin og innbydende i store deler av sesongen. Pluss at vi får noen fine sommerkvelder, men med skikkelig "tolleknivregn" innimellom som holder elva fin.

Og at det blir mange fine stunder langs elvebredden med gamle bekjente, og særlig at Mao kommer og besøker meg litt oftere :lol: Blir gjerne litt stusselig når han ikke er der.

Når det gjelder laksen så regner jeg med at det vil bli endel fine fighter, og får håpe da at noen av dem er over 10kg. slik at tommeltotten blir rødsvidd igjen :)

Men det hadde jo vært veldig kjekt med en durabel laks tatt på 2-håndsen, som i år skal brukes endel mere når det er storlaks på elva. Og det pleier som regel å gå bra når oransjetubene igjen får gå i sitt rette element, så jeg er egentlig ganske optimistisk på vegne av fremtidige bind i lakseboka :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventingene er som alltid når det gjelder meg, beskjedne; ny pers på laks, helst 18kg, flue fanget som om det skulle vært tvil

Samme her, bare at den behøver ikke å være tatt på flue, men den bør helst være over 19 :)

Neida, i år er målene mine:

Grei laks på reke

Grei laks på mark

Grei laks på søkke+tubeflue

Grei laks på flue (fluestang)

Grei laks på sluk

Grei laks på dupp+flue

Og laks i minst 3 forskjellige elver

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan 2009:( er klarert med kona !)

Gaula og Nidelva vil i hovedsak være åstedet for:

-Fiske ca 25 dager/turer i juni, med håp om en laks i ny og ne..

-Fiske ca 15 dager/turer i juli , med tro og håp om å få en laks på wobbler hvertfall..

-Fiske ca 20 dager/turer i august, hvor jeg ikke må slakke av på slutten (slik som i fjor) og miste den siste forflyttningen av de grove laksene..

Håp 2009

-Få meg en grov laks og noen røykalaks, til mørket setter inn..

-Få et par rabiate på wobbler..

-Ha det trivelig

-Laks fra fire-fem elver (dersom alt går min vei)

Forventer:

-God vannføring i juni :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt planer for en tur hjem til Island på laksefiske i juli, fiskekort og flybillett betalt=) Blir sjukt moro med gutta ved elva. Nu blir laksen på Island ikke like stor som i Norge men ikke å forakte å kjøre på 1-5 kiloser heller. Men i følge fiskekompiser der hjemme så kan en få fisk opptil 10 kilo der vi skal,,

Resten av sesongen blir å farte rundt i diverse elver i Norge. Skal en tur i Namsen som har ikke gitt meg laks pga lite vann de siste gangene jeg har vært der så nå er det på tide? Blir nok å stoppe en tur i Orkla og eventuelt i Gaula men det blir kun hvis forholdene tilsier dette, dvs si at fruen samarbeider=)

Bare må en tur nordover til Finnmark og har satt av en uke for tur ditt, ja fruen er tålmodig med meg må jeg si=) Hvor presist er ikke bestemt, må høre med aktuelle kamerater om reise mål.

Forventer å få en over 10 kg i løpet av sesongen og flere smålaks, stor fornøyd hvis jeg har en laks per fiske dag. CR blir nok praktisert i stor grad, akkurat på dette punktet er ikke fruen særlig forståelsesfull..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bli kjent i noen nye elver

2. Få fisk på og teste ut mange av årets nye fluekreasjoner.

3. Få skikkelig gode bilder av hoppende laks i foss

4. Få skikkelig god bildeserie av laks som tar riffling hitch eller bomber-fluer

5. Laks på tørt (ååååhhhh så visuelt og spennende!)

6. Ny pers

7. At det slenger på en laks med jevne mellomrom og at den første kommer tidlig så man slipper høye skuldre...

8. Avslutte med noen skikkelig bra bilder av gytelaks på gyteplasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir pappa for første gang sist i denne måneden,så er veldig usikker på hva man skal forvente av laksesongen,men en på over 10 er obligatorisk :) bortsett fra det får man vel ta det som det kommer. En storlaks på tørrflue må jeg vel også greie... Håper på nok en flott sesong med masse laks som får gå til gyting til høsten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt for 2009 er å ihvertfall halvere tapsprosenten på laks, ihvertfall på wobbler.

Tapsprosenten min på landkastet wobbler er godt over 50 % og det er fordi laksene er så innmari store j ;)

Ellers er røykalaksen på rundt 6 kg et obligatorisk mål, så får perser og storlaks komme hvis Gud flaksen vil det.

Jeg surner forøvrig fullstendig blir ikke fornøyd hvis jeg ikke berger opptil flere middagsfisker rundt 1-2 kilo, helst på lettspinn og wobbler på 12-15 grader.

For nymfefisket sjøørret er jeg fornøyd hvis jeg passerer 70 cm med god kondis, selv om det frister å knalle til med en godt over 80 cm. :)

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt for 2009 er å ihvertfall halvere tapsprosenten på laks, ihvertfall på wobbler.

Tapsprosenten min på landkastet wobbler er godt over 50 % og det er fordi laksene er så innmari store j ;)

Ellers er røykalaksen på rundt 6 kg et obligatorisk mål, så får perser og storlaks komme hvis Gud flaksen vil det.

Jeg surner forøvrig fullstendig blir ikke fornøyd hvis jeg ikke berger opptil flere middagsfisker rundt 1-2 kilo, helst på lettspinn og wobbler på 12-15 grader.

For nymfefisket sjøørret er jeg fornøyd hvis jeg passerer 70 cm med god kondis, selv om det frister å knalle til med en godt over 80 cm. :)

;):D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare flue, men enhånds flue... ;) Er greit å være stor i kjeften på forhånd, så får jeg se hvordan helsa blir etter dag ut og inn med kasting med #9`er og #8`er stenger og j... tunge synkesnører :)

Blåser egentlig i redskap jeg også, men håper storfisken tar på flue, for det er det jeg kommer til å bruke i år - hehehehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser egentlig i redskap jeg også, men håper storfisken tar på flue, for det er det jeg kommer til å bruke i år - hehehehe....

:) Og eg skal fiska med det som eg har mest tru på til ei kvar tid, å låsa seg til ei spesifikk fiskeform er ikkje heilt i mi gata. Det vert fiske med mark, floge, sluk, spinner osv, alt etter kva eg har trua på der og då. ;) Kanskje til og med ein wobbler ........ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar de ikke flue får de heller gå opp å gyte ;-) Dessuten kan den taes på flue hele sesongen, det må bare varieres litt med fluetyper, snører osv... I år er målet å lære mer om hva som funker og når, det gjør jeg neppe ved å bruke tid på noe særlig annet.... Har vel fått på det meste av lovlig redskap med unntak av wobler tidligere. Kanskje mest fordi vi har rodd flue i stedenfor de gangene det har vært aktuelt... I år er altså planen å forsøke å knekke noen flere koder på fluefronten. Problemet med laksefiske er at når man først knekker en kode, så kan det hende det bare er for den dagen - hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg som en storlaks til møte med elven!

Nå har det seg slik at jeg venter en "smålaks" i begynnelsen av juli. Derfor har jeg besluttet å migrere til trøndelagen og tidlig junifiske i år....siste sjans.

Øverøyen i Orkla er stedet der VI skal gjøre det. Fire fiskekompiser som fyller førti år i år.

En jubileumstur! En hel uke med gutta og LAKSEN! Kan det bli bedre?

EN laks pr person er målet. Vi er ikke bortskjemte. Fluelaksperser på 1kg, 1,5kg,0kg og 7kg.

PerU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir Gaula første uka i Juni. Forhåpninger om et par laks og noen "følinger" i løpet av uka.

Litt trøstefiske i Drammenselva mot slutten av måneden før turen går til Finnmark i begynnelsen av Juli. Her er det 2 dager i "Verdens beste lakseelv" (Alta)

Forventningene til Alta er enorme etter at vi har hatt stor suksess de fire siste årene med gevinst på utenbygdstrekningen.

Å finne en "urørt perle" blant de mange andre Finnmarkselvene, er en drøm som vi vil forsøke å realisere resten av den uka. Enhåndsfiske etter små- og mellomlaks langt fra allfarvei er perfekt !

August blir sjøørret i Lierelva og 4 døgn i Korsbrekkelva på Møre.

September er "etterslukking" av laksefeberen i Drammenselva før vinteren igjen tar oss.

SKITT FISKE !

Endret av Laksegutt1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stk feit,blank og lusat Nidelvlaks på over ti og et par mellomlaks til jul er jeg nøyd.

I Nidelva har vi en fiskeklubb og folk med bevegelses hemninger (Fossekallen fiskeklubb), og de har 12 døgn i Leirfossen og på Kroppan (for de som er kjent) Her fungerer jeg/vi som roere for disse, så jeg må vel også håpe at jeg får rod på noen fine lakser her også.

Var nede på Kroppan og hadde vår "puss" i dag, drømme elv! 170/180kubik med vann, bare så synd at når vi kommer til juni stenger kraftverket kranene og da får vi vel "bekkelv" på 60/70 kubik mye av sesongen :lol:

Kay

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå er det vel forbudt og jakte sø i Nidelva i 3år framover. Blir ikke bare forbudt og kakke den, men også og målrettet fiske etter den, men regner med at dette blir vanskelig og kontrolere.

Har vært litt diskusjoner på dette om man skal bortvise eller "straffe" fiskere som evt blir påtruffet i elva i nattensmørke med små nymfer og fluer som man ellers aldri ville brukt til Laksefiske!

Det er jo en "hardkjærne" sø fiskere i elva, så vi får se om "folk" vil respektere forbudet, eller om fiskesuget etter en storørret blir for stort!

Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.