Gå til innhold
Fiskersiden

Fisk på Fornebu 27.02.05


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av svenna

Hei Caddis. Fin fisk. Pleier å stå med vann til kness på spissen du har bilde av. Du begyner å få teken på SØ i vinter. Dette er stikk motsat av det som står i bøkene, lavvann og nordavind. Gusjelov kan ikke fisken lese ...

Ikke helt riktig det du skriver Svenna[ :) ]. Her har du et lite utdrag fra artikkelen til Remy ang. vinterfiske. Og da tenker jeg spesielt på dette med lavvann.[ :D ]

Kan se ut som redaktøren kan noe[8D]

vinteren er dagen kort, og begynner man i 09:00 tiden når dagen gryr og fisker til 15/16-tiden og kanskje en time inn i mørket har man det beste utgangspunktet. På vinteren er det lavvannfiske som gjelder. Jeg har til tider fått fisk på høyvann, med det er sjeldent. 1 – 2 timer før det går til lavvann til det er komplett fjære er bra tider å fiske på, men den beste tiden er likevel lavvann. Ved lavvann kommer fisken inn på grunner og langgrunne viker fra dypere vann i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Ved lavvann kommer fisken inn på grunner og langgrunne viker fra dypere vann i umiddelbar nærhet.

Hvorfor det? Stemmer sikker når du sier det, men hvorfor skal fisken vente til det er lavvann med å svømme inn i de samme buktene som de kan svømme inn i på høyvann, og til og med ha mer vann over seg? Er byttedyrene mer aktive da, eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Ved lavvann kommer fisken inn på grunner og langgrunne viker fra dypere vann i umiddelbar nærhet.

Hvorfor det? Stemmer sikker når du sier det, men hvorfor skal fisken vente til det er lavvann med å svømme inn i de samme buktene som de kan svømme inn i på høyvann, og til og med ha mer vann over seg? Er byttedyrene mer aktive da, eller noe slikt?

Hvis du leser art om "vinterfiske etter sjøørrer" så finner du svarene der. Dette er Remy's erfaring og ikke fasiten, vil jeg tro.

Grunnen til at den kommer inn på grunne steder er fordi det er der den finner byttedyrene sine og at saltinnholdet i vannet er lavere ved lavvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Ved lavvann kommer fisken inn på grunner og langgrunne viker fra dypere vann i umiddelbar nærhet.

Hvorfor det? Stemmer sikker når du sier det, men hvorfor skal fisken vente til det er lavvann med å svømme inn i de samme buktene som de kan svømme inn i på høyvann, og til og med ha mer vann over seg? Er byttedyrene mer aktive da, eller noe slikt?

Hvis du leser art om "vinterfiske etter sjøørrer" så finner du svarene der. Dette er Remy's erfaring og ikke fasiten, vil jeg tro.

Grunnen til at den kommer inn på grunne steder er fordi det er der den finner byttedyrene sine og at saltinnholdet i vannet er lavere ved lavvann.

Hei!

Når dere snakker om lavt vann, menes det fjære, eller snakker dere

om lavt vann i sin alminnelighet(vannstanden kan som sagt være temmelig lav selv om det er flo-noe som kan være foråsaket av vedvarende nordavind over flere dager-spesielt i Oslofjorden)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare ut i fra en personlig tenknig, så vil jeg tro at dette gjelder både ved lavvann og lavt vann.

Hvis man tenker tilsig fra ferskvann. Ved flo og mye vann vil tilsiget naturligvis være mye minder, etter som det blir presse tilbake igjen i elvene/bekkene.

Men derimot med lavt vann/lavvann vil tilsiget være større.

Om svaret er så enkelt vet jeg ikke

Men kan være at Remy vet mer om hvorfor, jeg følger bare hva de store skriver[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Mange interessante "salt"-teorier her....

Jeg påstår at dere er på "bærtur" her.

- I oslofjorden pøses det ikke på med ferskvann fra elver akkurat.

- Å si at saltnivået synker når vann trekkes ut av trange fjorder er interessant, men kan umulig være rett. Kanskje i spesielle tilfeller/ spesielle fjorder. Men ikke generelt.

Hvis tilfellet er at det i viker blir mindre salt vann ved lavvann, så tror jeg det er et lokalt fenomen.

Har dere sjekket hva som veier mest? Ferskvann eller saltvann? Har dere reflektert over hvordan dere kan være på en stillehavsøy, ei øy som består av sand/ korall, som har et høyeste punkt 0.5 m.o.h og der kan grave et hull i bakken midt innne på øya og der finne ferskvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du kanskje med deg at de sterkeste strømmene oppstår i dypere vannlag, ferskvann flyter på toppen, men dette vet du vel. Og når vann da trekkes ut begynner det i midten med raskest hastighet og noe saktere på toppen!

Kom gjerne med dine teorier, er meget villig til å høre (ang sø og vinter). Kan vel sette en knapp på at du mener høyvann er best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av rug

Hehe. Mange interessante "salt"-teorier her....

Jeg påstår at dere er på "bærtur" her.

- I oslofjorden pøses det ikke på med ferskvann fra elver akkurat.

- Å si at saltnivået synker når vann trekkes ut av trange fjorder er interessant, men kan umulig være rett. Kanskje i spesielle tilfeller/ spesielle fjorder. Men ikke generelt.

Hvis tilfellet er at det i viker blir mindre salt vann ved lavvann, så tror jeg det er et lokalt fenomen.

Har dere sjekket hva som veier mest? Ferskvann eller saltvann? Har dere reflektert over hvordan dere kan være på en stillehavsøy, ei øy som består av sand/ korall, som har et høyeste punkt 0.5 m.o.h og der kan grave et hull i bakken midt innne på øya og der finne ferskvann?

Bærtur eller ikke, fisk får man ved lavvann i hverfall[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

Jeg ser aldri på tidevannstabellen når jeg fisker. Jeg drar på tur, og så vurderer jeg forholdene der og da.

Ad bevegelsen i vannet ved strømninger så har du helt rett i dette Remy. Vannets viskositet er årsaken. Fenomenet blir enda tydeligere dersom man studerer andre typer væske enn vann. Men du fikk ikke til å begynne med med deg det viktigste, nemlig det faktum at ferskvannet "flyter" i øverste vannsjikt...... Det er veldig relevant. Grunnvannet er ditto viktig.

Uansett, realiteten er at vannet enkelte steder blir mindre salt ved lavvann, og det påvirker fisket.

Ad mitt fiske om vinteren, så er det meget begrenset. Og da er torsk ofte hovedmålet. Den er nemlig best å spise om vinteren.....SØen er best å spisen når den har fått feitet seg opp litt. Og jeg spiser all fisken jeg fisker.

Forøvrig Remy, jeg fisker svært sjeldent målrettet etter en art. Jeg fisker for å kose meg ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.