Gå til innhold
Fiskersiden

Bruk av ruser på gyteområdene til gjedda?


93viggen
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om det er forbudt å sette ruser på gyteområdene til gjedda? Rusene er ikke merket. (Har blitt fortalt at dette da kan være forbudt)

Fisker mye i Glomma på Årnes, og hver vår settes det opp ruser på en av de beste gyteplassene i området. 2 år siden satt det en gjedde på ca 8 kilo i den, den ene gangen jeg sjekka. :) Tragisk spør du meg! Nå er rusene tilbake igjen og må innrømme jeg gjerne skulle hatt dem fjernet, men vet ikke om dette er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er forbudt å sette ruser på gyteområdene til gjedda? Rusene er ikke merket. (Har blitt fortalt at dette da kan være forbudt)

Fisker mye i Glomma på Årnes, og hver vår settes det opp ruser på en av de beste gyteplassene i området. 2 år siden satt det en gjedde på ca 8 kilo i den, den ene gangen jeg sjekka. :) Tragisk spør du meg! Nå er rusene tilbake igjen og må innrømme jeg gjerne skulle hatt dem fjernet, men vet ikke om dette er mulig.

Bare å fjerne dem det.

Kastes lett i nærmeste container.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror grunneier er kommunen så ikke veldig lett å få gode svar der tenker jeg...

En kompis av meg som mener han har lest i lokalavisa at fisken kakkes og brukes til dyrefor, må si jeg blir mektig irritert når jeg ser dette. :blush: Men aner ikke om jeg kan få gjort noe med det?!

Gjedda, og ikke minst storgjedda har hatt en veldig tilbakegang i området de siste årene, og dette gjør det jo absolutt ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samt at man må huske på at glomma og alle andre elver og vann i norge skal være tilgjengelig for alle mann, så, sålenge at rusen ligger i vannet ser jeg ikke nogen grunn til og snakke med en grunn eier :S men vil mene som ThorEH at samme regler gjelder som i sjøen??!! i hvert fald er det verdt og overveie en litten natt-tur :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) En skal være klar over at det sjeldent praktiseres å merke ruser etc i ferskvann. Det er mange som setter eks abborruser, men få som merker disse. Det er normalt ikke noe oppsyn på hvitfisk vann etc som bryr seg med dette. Så tradisjonstro er det nok litt forskjell på dette og sjøen. Også i lover og regler. Mye av dette er gjort i mange år av lokale folk her og der. Det er det samme som det praktiseres å skyte gjedde i leketiden. Ikke alle som er like glad i denne fisken en del steder. Men hva dere føler er riktig å gjøre får være opp til dere selv, men tror bestemt ikke at det er ulovlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rusene lovlig satt lar man dem i fred, er de ikke kontakter man SNO/politi.

Skal man ta seg til rette med alt man ikke liker blir det fort utrivelig.

= sant :)

Men om de ikke er merket ???

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

= sant ;)

Men om de ikke er merket ???

Er rusene lovlig satt lar man dem i fred, er de ikke kontakter man SNO/politi.

Skal man ta seg til rette med alt man ikke liker blir det fort utrivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt grunneier. Hvor mange ganger må jeg si det? Om det er kommunen som eier dette spiller ingen rolle. De har kanskje gitt disp av ulike årsaker.

skal sende en mail til kommunen jeg og hører åssen reglerne er.. kanskje nogen av gutta i njff veit hvilke regler som gjelder :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.