Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance HDS-5


bvihovde
 Share

Recommended Posts

På tide å oppgradere fra den gamle handholdte gps'en uten kart, iallefall nå som Eagle 480DF'en min også krangler. Lurer på å trø til med Lowrance HDS-5 siden jeg da tilsynelatende får en ok kartplotter og et bra lodd til bare litt mye penger. Desverre er det få plasser hvor de har sånt å vise fram her i Haugesund, så er det noen som har en slik og har rukket å teste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både plotter og ekkolodd er flere hakk over forrige generasjons Lowrance

Du kan lese litt om mine og andres første erfaringer på linkene under

HDS @ Forum Norges Trollingforbund Les også siden før den jeg linker til

HDS @ baatplassen

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDS-5 kan leveres med 2 ulike svingere, 83/200kHz oh 50/200kHz. 50/200kHz svingeren vil fungere greit på over 300m i saltvann med sammen HDS, hvor mye dypere den vil fungere gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil min airmar sender som jeg har på lcx 16 ci`n kunne brukes på disse nye? hva skal evt. til?

Vil du mene at det klart lønne seg å oppgradere (brukes kun på sjøen) og hvor kjøpes disse billigst? Noen anbefalinger? Mange ?? her men:)

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingeren du har til din LCX-16 vil fungere for HDS, men temperatursensoren vil ikke virke. Kan selvsagt koble til en annen temperatursensor.

Hvis du er fornøyd med den du har er det jo selvsagt ikke nødvendig å oppgradere, men det er ingen tvil om at HDS er mye bedre på alle punkter. Jeg kjøpte meg LMS-525 i fjor og HDS-5 i år :)

Topp Fritid er billigst på HDS i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ga 6690 inkludert svinger og et Nautipath kart som normalt koster 950kr, slår du den?

Det har jeg ikke sjekket pris på, og hvilken avtale du har med Topp vet jeg ikke, men når jeg sjekket med Høcom, Topp og lokal marina på :

HDS-5

B60

XL9

så var prisene: 13698,- 12999,- og 12865,- med topp på den dyreste, så de er iallefall ikke billigst for den menige mann som sjekker priser pr.mail ;)

Nå endet jeg opp med HDS-5, B60 og Platinum+ til 14070,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen jeg betalte var lik for alle da jeg forhåndsbestilte i starten av januar. Å kjøpe Platinum+ i Norge hvis en ikke får supertilbud er som å kaste penger ut av døra. Sjekk prisene i UK og USA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen jeg betalte var lik for alle da jeg forhåndsbestilte i starten av januar. Å kjøpe Platinum+ i Norge hvis en ikke får supertilbud er som å kaste penger ut av døra. Sjekk prisene i UK og USA ;)

Så da er vi vel enige da om at Topp var billigst i Januar men er ikke billigst nå :)

fikk god pris på Platinum+ ja, fra 12865,- til 14070,- skulle bli 1205,- spenn ekstra det fra XL9 til Plat+

Abbor, forstår jeg det riktig hvis pilen på svingeren skal peke mot kjølen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har ikke fått prøvd HDS'en allverden , men det ser veldig bra ut.

Min svigerfar har også kjøpt seg HDS, det ble HDS-10 på han, og i den forbindelse dukker det opp spørsmål om ekstra skjerm o.s.v.

Regner med at Abbor har peiling på dette også.:D

Hva må til for å koble til ekstra skjerm ?

Hvilke skjermer kan brukes ?

Kan denne skjermen da styres fra HDS'en ?

Kan en ha plotter på en skjerm og ekkolodd på den andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En HDS kan kobles opp mot selvsagt andre HDS, samt 2007 og nyere LCX, Globalmap, LMS samt X510/515 via Ethernet.

Det eneste som trengs er en Lowrance Ethernetkabel med gule konnektorer. Hvis GPS data skal deles må enhetene også kobles sammen via NMEA 2000.

Det som kan utveksles over Ethernet er ekkoloddata, kart kan ikke deles. Jeg har testet å koble opp en LMS-525C mot HDS-5. Jeg kunne da vise og betjene Braodband Sounder ekkoloddmodulen i HDS på LMSen. Med en "gammel" og en ny enhet får en akkurat samme funksjonalitet som med 2 HDS, bruker HDS som plotter og den andre som ekkoloddskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.