Gå til innhold
Fiskersiden

Tykkelse Fireline


mortwe
 Share

Recommended Posts

Til dere som bruker Fireline: Hva slags tykkelse bruker dere til vanlig ørretfiske?

Jeg har normalt brukt 0.15, men i går kjøpte jeg en spole Crystal og jeg syntes egentlig den virket litt tykk. Vurderer å bytte den i en spole 0.12, men så er det det med styrken da..

Selv har jeg brukt Fireline i mange år og aldri benyttet fortom av mono. Har aldri hatt problemer med plutselige brudd i sena og føler egentlig ikke at det går ut over fangsten heller. Driver en del dorgefiske i høy fart og da får ikke fisken mye tid til å inspisere agnet...

MEN, uansett: 0.12 eller 0.15. Noen forskjell???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med litt tykkere er at du har litt mer å gå på når det gjelder slitasje mot stener ets. En annen er at skjøteknutene mellom mono og multi blir noe sterkere. Tynn multi har en lei tendens til å skjære over mono-sena hvis en ikke er spesielt nøye ved knyting/stramming.

Vil uanset råde deg til å bruke noen meter monofortom. Mange av oss som troller har merket vesentlig mange tap av fisk ved ren multi. Virker som fisken sitter bedre med noen meter monofortom.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker Fireline: Hva slags tykkelse bruker dere til vanlig ørretfiske?

Jeg har normalt brukt 0.15, men i går kjøpte jeg en spole Crystal og jeg syntes egentlig den virket litt tykk. Vurderer å bytte den i en spole 0.12, men så er det det med styrken da..

Selv har jeg brukt Fireline i mange år og aldri benyttet fortom av mono. Har aldri hatt problemer med plutselige brudd i sena og føler egentlig ikke at det går ut over fangsten heller. Driver en del dorgefiske i høy fart og da får ikke fisken mye tid til å inspisere agnet...

MEN, uansett: 0.12 eller 0.15. Noen forskjell???

Jeg er i startgropa hva fisking gjelder... Men min erfaring med 0.12 fra fjoråret var veldig god.

Sena har enda ikke røket. Hverken når jeg har satt meg fast, eller da ved rimelig stor ørret.

Nå vet jeg ikke hva slags ørreter du kan forvente å få på - men tror nok 0.12 skal holde til

det meste av ferskvannsfiske etter ørret opp mot 3kg(minst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for 0.10 eller 0,12. Fisker selv med fireline flame green 0,12 til ørret. Da pleier jeg å ha et par meter 0,20 mono (trilene) som fortom. Ikke bruk fluorkarbon, Litt av vitsen med fortom er jo at den strekker seg litt, det gjør ikke fluorkarbon noe særlig! Ørreten har lett for å slå seg av hvis alt er stumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i flere år brukt 0,12 Fireline til sjøørret og ørretfiske. Til det letteste fiske 2-7 grams sluker/spinner kunne det vært greit med ennå tynnere multi.

Svaret er uansett at det holder i massevis med 0,12. Bruker alltid monofortom ved fiske med multisene, etter min erfaring holder det med cirka en meter monofortom, bruker da 0,20 eller 0,25 Trilene Maxx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.10 og minimum to stanglengder fluorcarbon til aurefiske i innlandet. Kastelengda endrar seg betydeleg når du skal kaste 4 grams spinnarar om snørediameteren går ned frå 0.15 til 0.10.

Som Svenna skriv, ver nøye med knuten!

mulig jeg hadde veldig flaks.. men mista ikke en eneste ørret i fjor selvom jeg hadde fireline all the way til hurtigkoblingen... dorging og kasting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker Fireline: Hva slags tykkelse bruker dere til vanlig ørretfiske?

Jeg har normalt brukt 0.15, men i går kjøpte jeg en spole Crystal og jeg syntes egentlig den virket litt tykk. Vurderer å bytte den i en spole 0.12, men så er det det med styrken da..

Selv har jeg brukt Fireline i mange år og aldri benyttet fortom av mono. Har aldri hatt problemer med plutselige brudd i sena og føler egentlig ikke at det går ut over fangsten heller. Driver en del dorgefiske i høy fart og da får ikke fisken mye tid til å inspisere agnet...

MEN, uansett: 0.12 eller 0.15. Noen forskjell???

Har brukt Fireline siden den kom på merkedet og aldri hatt problemer når det gjelder ørretfiske. Har kun mistet storlaks og har siden den gang bare brukt mono på laks. Jeg har alltid brukt 0.12 til ørret ettersom 0.15 er litt stivere og det kan bety at du kaster litt lengre med 0.12. Bruker alltid å ta av et par meter før jeg begynner å fiske for å fjerne det som blir slitt, da går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,10 fireline til det lette ørretfiske og 0,12 til det litt tyngre. For mitt vedkommende er det stort sett kasting fra land. Bruker alltid noen meter nylonfortom. Det demper rykka til fisken og gjør at den ikke så lett detter av. (tror jeg). Dessuten er det fint å bytte ut en fortom i stedet for å kutte en meter eller to av firelinen til stadighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare ha en tykkelse multi til normalt ørretfiske ville jeg ha gått for 0.12mm. Også variere fortommen med mono i spennet 0.20-0.30mm.

Men du vil nok komme i situasjoner hvor du gjerne skulle hatt en spole med både tynnere og tykkere (kraftigere) multi. I et lite tjern i marka kan 0.12multi være skikkelig "overkill", mens i stor stri elv etter stor ørret vil 0.15-0.20 være mer passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt plaget av støy ved innsveiving ved bruk av fireline..byttet derfor tilbake til mono,og er fornøyd med det:) Brukte 0,12 mm crystal,og hadde ingen store problemer med slitasje. Mistet en sluk i ny og ne ,som vanlig..brukte heller ingen mono fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono har sine fordeler og multi har sine - hvert til sitt bruk, så man bør jo ha spoler med begge deler, og bytte til det som er mest gustig i den fiskesituasjonen man er i akkurat da. Driver man variert fiske og likevel velger å ha kun en type snøre ødelegger man for seg selv.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono har sine fordeler og multi har sine - hvert til sitt bruk, så man bør jo ha spoler med begge deler, og bytte til det som er mest gustig i den fiskesituasjonen man er i akkurat da. Driver man variert fiske og likevel velger å ha kun en type snøre ødelegger man for seg selv.

Når bør man IKKE bruke multi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harving og annet kortdistansefiske. Fiske i bekker og mindre elver for eksempel. Da har mono fortrinn framfor multi med at:

Du får glede av elastiteten i snøret i stedet for at du plages av det

Monoen tåler slitasje bedre

Du slipper skjøteknute på snøret

I kuldegrader slipper du at snøret fryser

På kortdistanse får du ikke gleden av fordelene med multi, bare ulempene

I større grunne steinete elver - men med stor fisk - kan det også være en fordel å bruke mono mtp slitasjestyrken i tilfellet det blir tøff kjøring av fisken

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg også erfart.

På harving for en del år tilbake eksperimenterte jeg med å bruke multi med fortom/ multi uten fortom og ren mono til dette fisket.

Antallet hugg så ut til å være likt på alle 3 varientene, men antallet fisk som slukte marken var ekstemt mye lavere i de tilfellene jeg hadde multi helt fram til markkroken. Men bruker man fortom på multien går det jo fint an å bruke til harving.

Likevel fortrekker jeg å bytte over til mono når mørket senker seg og sluken/wobbleren/spinneren byttes ut med marktugga - og det er jo som nevnt over - på så kort distanse får du ikke så stor glede av multiens fordeler, mens du får glede/nytte av monoens fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd de tynneste tykkelsen?? Finnes det ikke helt ned mot 0,04? Hvis bruddstyrken holder 4-5 kilo burde jo det holde i massevis i de fleste tilfeller. Vi bruker jo mono med den bruddstyrken. Jeg fisker for det meste SØ og får vel stort sett fisk under kiloen.

Men jeg tittet litt nærmere på en 0,06 mm sene, det så fryktelig tynt ut! Endte opp med å kjøpe 0,12 og er fornøyd med den. Hadde dog vært moro å høre erfaringer til folk som har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd de tynneste tykkelsen?? Finnes det ikke helt ned mot 0,04? Hvis bruddstyrken holder 4-5 kilo burde jo det holde i massevis i de fleste tilfeller. Vi bruker jo mono med den bruddstyrken. Jeg fisker for det meste SØ og får vel stort sett fisk under kiloen.

Men jeg tittet litt nærmere på en 0,06 mm sene, det så fryktelig tynt ut! Endte opp med å kjøpe 0,12 og er fornøyd med den. Hadde dog vært moro å høre erfaringer til folk som har prøvd.

Jeg fant akkurat ut at jeg bruker Fireline Crystal 0,10, og har aldri røket denne hverken i knute eller selve sena. Nå har den ikke opplevd fisker av enorm størrelse, men den har dog holdt bra mtp steiner osv.

Syns den også er veldig god å fiske med.. (kaste, sveive, osv..) Bruker Shimano 750-snelle og 3-15g stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det noen som har prøvd de tynneste tykkelsen?? Finnes det ikke helt ned mot 0,04? Hvis bruddstyrken holder 4-5 kilo burde jo det holde i massevis i de fleste tilfeller. Vi bruker jo mono med den bruddstyrken. Jeg fisker for det meste SØ og får vel stort sett fisk under kiloen.

Men jeg tittet litt nærmere på en 0,06 mm sene, det så fryktelig tynt ut! Endte opp med å kjøpe 0,12 og er fornøyd med den. Hadde dog vært moro å høre erfaringer til folk som har prøvd.

Jeg bruker for det aller meste 0,07 mm, altså ikke helt blant de tynneste, og på den har jeg fått en gjedde som veide 2,9 kg, dette var uten fortom og fisken hadde også slukt wobbleren godt sånn at sena lå midt imellom sagtaggene i kjeften på den. Er dog usikker på om det var nettopp det som reddet sena, eller om jeg kan bruke det som argument for multifilamentsenas kvalitet. Fisken kom nå uansett på land den ;)

Mitt fiske består oftest av små skogstjern, et eller annet fjellvann, og også litt i elv. Har i tillegg en stang med 0,12 mm sene til de litt grovere jobbene, men jeg må innrømme at den er sjelden i bruk annet enn til låns til eventuelle kompiser som er med på fiskingen. Enkelte ganger føler jeg at tynnere sene kunne vært bra, men jeg fortsetter nok med 0,07 mm en stund til. Er blitt godt vant til den og den lager aldri krøll på sena heller, selv etter timevis med spinnerfiske så er snøreopplegget perfekt og kastene blir presise og fine :)

--

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.