Gå til innhold
Fiskersiden

Bottle tubes.


Deetuben
 Share

Recommended Posts

I fjor prøvde jeg ut bottle tubes til mitt laksefiske i Numedalslågen. Faktisk fikk jeg alle mine lakser på disse, 6 stk. Jeg brukte hovedsakelig 12 mm tuber. Det jeg slet med var å få tredd på styreslangen som følger med. I fjor fisket jeg med tuben både "riktig" og "gal" vei, og fikk laks på begge varianter.

Sitter nå og binder opp tuber "riktig" vei, men sliter enormt med å få på plass den styreslangen til kroken som følger med. Noen som har noen gode tips på hvordan lette dette arbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det finnes en rekke varianter av disse, og med litt forskjellig løsning. Om du vet fabrikat eller har ett bilde så legg det ut. Det hender at del tuber har ett problem med å få på styreslange. Problemet med å få de på er det pga at det er for trangt? Eller er det annet som gjør det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det finnes en rekke varianter av disse, og med litt forskjellig løsning. Om du vet fabrikat eller har ett bilde så legg det ut. Det hender at del tuber har ett problem med å få på styreslange. Problemet med å få de på er det pga at det er for trangt? Eller er det annet som gjør det?

slangen som følger med er av den veldig myke typen. Men virker veldig trang. Bruker enormt med tid, krefter og frustrasjon for å få tredd den over.

Har nå søkt litt på et annet forum og hittil funnet et tips som går ut på å utvide slangen med en spiker og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) For å se det slik er det bedre at de er trange enn motsatt. Da vil hylsa konstant dette av. Dette pga en kort forholdsvis stor masse som får en rimelig høy hastiget i den du turner svingen i bukta. Helt enig å ta de i varmt vann. Alternativt om du har en rund spiker med den spisse enden som du har klippet av i boksen. Den enden med spissen! Litt større enn platshylsa. Hoder du denne med leathermannen din og varmer opp med en lighter. Når den er så varm at du så vidt klarer å ta på den dytter du spissen inn i plasthylsa. Og presser forsiktig. det er ofte nok til å åpne den i enden slik at det letter jobben med å sette den på. På mine korte messingtuber som er forsåvidt laget på sammen måte og formål må jeg gjøre det samme. Messingtuber er ofte tykkere enn andre. Men jeg har begynt å sette på hylsene når jeg har laget de slik at de sitter på i boksen. Noen av de binder jeg fast i tuben. Men jeg vil gi ett klart tips. Selv om dette egner seg til mer til vanlige tuber enn Dee og andre konede/dreide. Til de minste tubekroppene vil jeg anbefalle ikke å feste kroken til tuben i det hele tatt, men ha den fritt hengende. Da må kroken ikke være for stor. Det du gjør er å tre en plaststrømpe som dekker litt ned på krokstammen, og som går over knuten. Nå tuben henger inntill kroken er det plaststrømpa som er i kontakt. det fisker tidvis meger bra, kroker godt. Problemet er om du bruker for store kroker så kan kroken henge seg opp i flua/fortom. Så den bør sjekkes jevnt. Normalt hører du en annen lyd i kastet om den har hengt seg opp. Jeg anbefaller å fiske litt med løs trebbel på mindre fluer. Men alltid en hylse over kroken og øye/knuten på kroken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELLER, du kan kjøpe ny slange med større diameter. Eller rett og slett fiske uten slange. Det har jeg gjort uten at ting henger seg veldig opp..

jeg er veldig enig med Erik her. om man ikke fikserer krogen til tuben, undgår man oftere at vingen hægter på kroken. det er i hvertfald den løsning jeg oftes benytter mig av på langvingede fluer på kort tube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle råd og tips. skal helt klart prøve å fiske uten styreslange i sommer. Ved en nærmere saumfaring av tubene mine så fant jeg ut at jeg har tuber både fra Guide Line og Loop. De ser helt like ut, men det var plent umulig å lure Loop slangen over Guide line tubene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg fisker som potbelly nevner en del med kun en tynn silikonslange tredd over krokstamme og knute og fritthengende krok - ellers tror jeg jeg har minst 4 forskjellige tykkelser av styreslange i 4 forskjellige farger så finner alltid noe som passer... Forskjellig farge på styreslangen er sammen med farget limperle i krysset på trippelkroker en fin mulighet til hurtig variere litt på utseendet til tuber med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker litt med Bottle tubes og da spesielt i stryk og kjenner til problemet. Det kan være mye plunder å tre på den forbaska gummislangen. Tipset til Potbelly hørtes veldig smart ut og det skal jeg prøve til sommeren.

Og så er det særs viktig å bruke innertuben. Når disse ståltubene kom på markedet for et par år siden fulgte det ikke med innerslanger og jeg mistet flere fisker pga slitasje på fortommen over knuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor prøvde jeg ut bottle tubes til mitt laksefiske i Numedalslågen. Faktisk fikk jeg alle mine lakser på disse, 6 stk. Jeg brukte hovedsakelig 12 mm tuber. Det jeg slet med var å få tredd på styreslangen som følger med. I fjor fisket jeg med tuben både "riktig" og "gal" vei, og fikk laks på begge varianter.

Sitter nå og binder opp tuber "riktig" vei, men sliter enormt med å få på plass den styreslangen til kroken som følger med. Noen som har noen gode tips på hvordan lette dette arbeidet?

Fisker litt med Bottle tubes og da spesielt i stryk og kjenner til problemet. Det kan være mye plunder å tre på den forbaska gummislangen. Tipset til Potbelly hørtes veldig smart ut og det skal jeg prøve til sommeren.

Og så er det særs viktig å bruke innertuben. Når disse ståltubene kom på markedet for et par år siden fulgte det ikke med innerslanger og jeg mistet flere fisker pga slitasje på fortommen over knuten.

Er det styreslangen eller innertuben du har problem med? Jeg bruker selvfølgelig innertube på bottletubes, mörrumtuber og US tubes. Derimot bruker jeg veldig sjelden å feste kroken i styreslangen. Velger heller da den trange styreslangen i kombinasjon av løsthengende krok. Kroken er da bundet i en løkke, og knuten til løkken er inne i den trange styreslangen. Imidlertid har enkelte av disse forholdsvis grov styreslange, jeg bruker ikke den. Det finns et utall av måter å takle opp disse fluene, et stalltips er løsthengende krok med Rappala løkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.