Gå til innhold
Fiskersiden

flying condom


flying c
 Share

Recommended Posts

Hei, beklager om det allerede finnes en tråd om dette temaet. Jeg fant den hvertfall ikke.

Er det noen her på forumet som har erfaring med spinneren "Flying Condom"? Er ute etter hvilke erfaringer andre har. Dessverre er denne ikke å få tak i her i landet, og må bestilles over internett.

Har hørt så mye rart om denne spinneren, og tenkte at i år skal jeg prøve noe nytt.

"skjønnheten" kan beskues i forskjellige varianter her

http://www.yga.yorks.com/acatalog/Flying__C_s_.html

Marius :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke "gjort det" for meg, men vet den har endel tilhengere i Etne blant annet... hadde heller gått for Elbe-spinneren ;)

:) For de som ikke er fluefiskere er dette en svært mye brukt sak på de britiske øyer og selges stort sett i alle engelske nett butikker for fiske.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få den i hus, på mine trakter frister den iallefall laksen. Så er det opp til fiskeren å berge laksen som biter på den da, der har jeg en jobb å gjøre.

Har prøvd den gule, røde og den hvite/beige, var den hvite laksen ville ha. Brunørreten i elva sa heller ikke nei takk til den flyvende dongen i gult.

Kjøp i begge vektene i alle fargene så har du litt å variere med alt etter strøm og vannføring.

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket for lite med den til å komme med en klar anbefaling, men testingen så langt har vært positiv.

Har fått noen smålakser i Otra med den + noen greie brunørreter (opp til ca. 1,5 kilo) samt kjørt svær brunørret på den - så at den virker er det ingen tvil om. Om den er bedre enn andre spinnere skal jeg ikke si noe om, men jeg kommer i hvert fall til å bruke den en del lakse- og storørretelvene utover i sesongen.

Er du nysgjerrig på den, så test den!Kan jo godt hende du får tilsvarende positive erfaringer :)

Det er spesielt den gule jeg har gode erfaringer med, men har også fått laks på den røde

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flying Condom var, for mange år siden å få kjøp i Norge. Av en eller annen grunn forsvant den fra markedet. Jeg har brukt den ved flere anledninger, og den har fisket bra. Det har blitt noen lakser, sjøørret og torsk på condomen. Problemet har vært at etter noe tids bruk og lagring har jeg opplevet at gummien har tørket inn og sprukket opp. Jeg har da malt opp blykroppen og hengt på litt hår og flash og det har også fungert bra. Den er absolutt ikke vakker, men det er verdt å gjøre noen runder i lakselva med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosca lignende spinner på 32 gram som Elbe-Thor sverger til. Sjekk fangstene i sone 20 åpningsdøgnet. Regner med det denne spinneren som gjorde susen.

Her er bilde:

28710_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11777/28710.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Øverst til venstre: Mepps long salmon kobber 24 gram.

Øverst til høyre: "Elbe-Thor" sølv 32 gram-

Nederst til venstre: Mosca longet kobber 32 gram.

Nedrst til høyre: Mosca longet messing 32 gram.

Ellers er store Flying Condoms også bra til laksefiske.

Prøv desse også. Det er vel få spinnere som tar meir laks her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mepps long salmon har jeg gode erfaringer med, men har til nå foretrukket denne.. på tide med noe nytt ;)

unbranded-mepps-aglia.jpg

:) Ofte er det ikkje kva for spinner ein velger som avgjer om ein får fisken til å ta, men at den vert fiska slik at den kjem ned til laksen og treff den rett i trynet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det sant ja. Nå er jeg ingen ekspert på fiske med spinner ;) Men, det er også ofte den forskjellen mellom spinnerne som kan trigge fisken til hugg om den er treig.. (mener jeg) ;)

:) Sjølv vil eg heller ikkje kalla meg ekspert, men litt erfaring har ein jo gjort seg gjennom eit langt liv som sportsfisker. Mange fisker med spinner som dei fisker med sluk, dette kan i enkelte vassdrag gi fangst. Men om ein ser korleis danskane fisker med spinner i sine åer for så å tillegge seg tilsvarande teknikk i vår elver, med dei justeringer som må til, vil mange fleire få augene opp for spinnerfisket. Det er viktig å fiska med spinneren der fisken er, og avpassa fart og vinkel etter straum og dybde. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.