Gå til innhold
Fiskersiden

EKKOLODD ferskvannsfiske!!


anderskristian
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen! :)

Jeg er ny inne på forumet her, så ha meg unnskyldt hvis jeg ikke legger ut denne "tråden" på rett sted eller lignende nå.

Jeg har kjøpe meg fiskebåt for sommeren, en pioner 13 fot med 9,9 suzuki, og har også lyst til å invistere i et ekkolodd.

Jeg har ikke spesielt god peiling på hverken båt eller ekkolodd, eller forøvrig elektronikk generelt, og det er nettopp derfor jeg legger ut denne tråden slik at dere kyndige muligens kan hindre at jeg kjøper katta i sekken, og videre at jeg kjøper noe som passer til mitt bruk!!

Skal kun fiske i ferskvann. All fisk er av interesse, men det vanligste er jo abbor, gjedde, brasme og slikt. Det blir en del dorging, og en del meitefiske. Sjøer som storsjøen i odalen i hedmark, og elven vorma, glomma, øyeren vil bli benyttet oftere enn mye annet.

Pris spiller en rolle for meg, og har ikke tenkt å bruke mer enn opp mot 1500 kr på et slikt ekkolodd, så råd innenfor denne rekkevidde hadde vært knallers :)

Hadde vært fint å sett dybde, vanntemp, evt terreng og selvfølgelig fisken. Det er garantert mange fler funksjoner enn de jeg her nevner og som jeg ikke kjenner til, men så lenge de egner seg for mitt fiske er det bare positivt om dere legger de frem:) Fargeskjerm går jeg ut ifra at ikke inngår i den prisen jeg har satt meg på!?

Har titta litt rundt, er utrolig mye forskjellig, men også mye forskjellig funksjoner på de samme merkene av lodd. "Sidesvinger etc etc", dette forstår jeg meget lite av, men etter hva jeg har forstått avhenger dette av hvordan båt man har, og dette har jeg altså oppgitt ovenfor :D

Videre vil jeg at ekkoloddet kan festes enkelt og greit på båten, men går ut ifra at dette er vanlig. Stor skjerm er ingen ulempe.

Håper på (rask) tilbakemelding, og vil sette stor pris på all hjelp dere kan gi meg i forkant av et slikt kjøp.

På forhånd , takk. MVH Anders :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ferskvannsfiske og med et budsjett på 1500kr, er Eagle Cuda 300 eller Cuda 245DS det riktige valget for deg, Cuda 245DS har både 83 og 200kHz og vil gi deg et bredere dekningsområde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ferskvannsfiske og med et budsjett på 1500kr, er Eagle Cuda 300 eller Cuda 245DS det riktige valget for deg, Cuda 245DS har både 83 og 200kHz og vil gi deg et bredere dekningsområde..

Takker for raskt svar!

Hva mener du med bredere dekningsområde?

Det jeg fikk ut av spesifikasjonene på loddene du oppga, er at sistnevnte

dekker dypere enn 180m som cuda 300 gjør. Og videre at det siste bruker "to stråler".

Går ut ifra at det du sier om kHz har noe med raskere oppdatering på skjermen å gjøre?

Er det egentlig mulig å se forskjellige str på fisken på et ekkolodd? Og klarer loddet fint

å skille fisk fra alger etc som er i vannet? Ser flere her inne har pratet om å skru av funksjonen

som heter Fish ID, hva sier du til dette?

"Svinger" og slikt trenger ikke velges for de loddene du nevnte?? Bare kjøpe fra nett f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålevinkelen på Lowrance sin 83/200kHz svinger er ca 20 grader for 200kHz og ca 60 grader for 83kHz. Det er samme svinger som brukes på begge disse loddene, men bare 245DS bruker den også på 83kHz.

Fish ID er en leketøysfunksjon som tegner en fisk i stedet for å vise ekkoet som retuneres (fiskebuene). Med Fish ID er det umulig å vite om det er fisk eller støy en ser. Noen nyere ekkolodd kan vise både virkelig ekko og fiskesymboler, men ser ikke noe annet bruk for denne funksjonen enn å holde opp motet hvis en har med småbarn på fisketur.

Når du blir kjent med ekkoloddet vil du ikke ha problemer med å skille støy, partikler i vann og fisk av forskjellige størrelser.

kHz er frekvensen på utsendt signal. 245Ds rekker dypere enn 300 siden lavere frekvenser blir mindre dempet. 300 bør nå ned til minst 200m i klart ferskvann.

Eagleloddene selges komplett med svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.