Gå til innhold
Fiskersiden

Kvina 2009


ole14
 Share

Recommended Posts

Nå nærmer sesongen seg med stormskritt, og endelig kom det en økning i vannføringa som er stor nok til å trekke inn fisk fra sjøen.

Vannføringa er nå perfekt men det observeres lite laks både i elva og i sjøen. Vi skal alikevell ikke ta sorgen på forskudd, de første par dagene vil gi en god indikasjon på hvordan junifisket blir.

Skulle de 2 siste års trend fortsette, kommer ikke innsiget av laks før i månedskifte juli august.

Elva har blitt delt opp i flere soner, (5 totalt) noe som gjør kjøp av fiskekort litt mere komplisert en tidligere år, da det kunn var 2 soner.Men det burde ikke være det store problemet da inndelingen av sonene er rimelig grei(ivertfall for oss som er lokale).

Reglene er stor sett greie, det eneste som er litt speielt i kvina er reglene anngående C&R, i 2 av sonene teller C&R i kvota og i de øvrige sonene er C&R forbudt. Dette pga den høye vanntemperaturen(over 16C) som er i elva under store deler av fiskeseongen.

Kombinert med lav vannføring er da sjansen for at en fisk vill overleve C&R så små at denne regelen ble innført.

Ellers krever GP vald og elveierlaget at ved kjøp av sesongort oss disse to må du akseptre en årskvote for HELE elva på 15 laks og 20SØ, når en av kvotene er fylt må årets fiske oopphøre.

Ved kjøp av døgnkort eller kunn sesongort i kvina laksefiskeriers soner gjelder ikke årsbegrensingen. Da er det en døgnkvote på 2 andronome fisk som gjelder.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Regner med å se deg å kvinalax med deres blanke på åpningen, Ole. Du pleier jo å være livsfarlig på åpningen;)

Ellers håper jeg å kunne ta turen til kvina i år som jeg har sagt i flere år at jeg skal..

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med å se deg å kvinalax med deres blanke på åpningen, Ole. Du pleier jo å være livsfarlig på åpningen;)

Ellers håper jeg å kunne ta turen til kvina i år som jeg har sagt i flere år at jeg skal..

Skitt fiske!

Kvinalax blir nok å finne helt andre plasser en i elva åpningsdøgnet :).

Åpningsdøgnet skal bli spennende også i år vi får håpe på over 15m3 i elva slik at laksen beveger seg litt. Jeg har som sakt hatt griseflaks enkelte ganger på åpningsdøgnet 3 år på rad(05,06,07) med laks 1.juni på flue , blir nok en stund til jeg greier dette.

I fjor ble ikke første laksen tatt før 7juni men det skyldes elendig vannføring måneden før sesongstart. Skal bli spennende å følge de øvrige småelven på sørlandet, audan og lygna. Samtlige har dessverre hatt en litt nedadgående kurve de siste 2 årene, da spesielt Lygna som har vært en stor skuffelse. Selv om Lygna har hatt noen overraskende store lakser i fangstene totalfangsten tatt i betraktning.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais. Flott med en oppdatering nå når fisket nærmer seg. Hvordan er mulighetene tl å kjøpe dagskort til 1. Juni? Det er vel stengt over alt da? Må en kjøpe dagen før eller noe?

For en som ikke kjenner elva i det hele tatt, men er veldig keen på å prøve seg bare for å få gang på utstyret før det braker løs for fullt 15. Juni..hvilken sone vil du anbefale at jeg kjøper kort når dette evt blir min første tur i kvina?

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais. Flott med en oppdatering nå når fisket nærmer seg. Hvordan er mulighetene tl å kjøpe dagskort til 1. Juni? Det er vel stengt over alt da? Må en kjøpe dagen før eller noe?

For en som ikke kjenner elva i det hele tatt, men er veldig keen på å prøve seg bare for å få gang på utstyret før det braker løs for fullt 15. Juni..hvilken sone vil du anbefale at jeg kjøper kort når dette evt blir min første tur i kvina?

Anders.

Kan kjøpe kort på kiosken(Gyda) i sentrum til GP og elveierlaget. øvrige se link http://www.kvinalaksefiskerier.no/

Hvor du skal fiske avhenger av hvilke utstyr du fisker med Flue/mark/sluk? Hvordan liker du å fiske? Alle sonene har sine spesialiteter.

Tips: beveg deg mye, liten vist i å stå og donke i sentrum hele dagen. Minstevannføring(under 10M3) finn på noe mer fornuftig, ikke vits å bruke for mye tid i elva da.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker først of fremst slukfiske nå tidlig i sesongen... Finnes det soner som er så store at det går an å bevege seg skikkelig? Jeg må inrømme at jeg har ikke vært å sette elva noe særlig. Bare den delen som er nær sentrum.

ville satset på Egenes, http://www.kvina-laksefiske.com/ sitt kort, hvis det har gått fisk på elva står den der 1.juni der har du flere hølre som egner seg for slukfiske. Fra hengebrua og nedover, du ser det på kartet på hjemmesiden deres.Men ikke ha for store forhåpninger kvina er langt fra noen tidligelv for å si det mildt noe som du får bekreftet ved å studere tidlige års fangststatistikk.

Mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du ole om jeg er i elva eller på fødestua 1 juni det får tiden vise :)

Får håpe det kommer rikelig med regn tirsdag og onsdag slik at vannføringa holder seg til over neste helg.Yr varsler pent og varmt i pinsehelga,men de langtidsvarslene er ikke alltid til å stole på,uansett skal jeg nok lure ett par i løpet av sesongen,men juni laksen kan være vrien å få i kvina på flue om ikke vi får noen fine flommer i løpet av måneden.. SKITT FISKE ALLE SAMMEN,MVH KVINALAX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) I går kom årets viktigste fangst inn i denne verden,3590 gr og 50 cm lang.

Jeg tjuvstartet sesongen med den absolutt flotteste fangsten man kan gjøre på denne jord,så de laksene som venter meg nå vil bare bli en stor nedtur i forhold til det som skjedde i går ;)

Men det blir deilig å kjenne laksetaket igjen selv om værmeldingen for åpnings fiske ser rimelig helsvart ut her i sør.Fikk høre om nok en lakseobservasjon i går så det skal da være noen "store lossa"i elva allerede.

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt noen tok ansvar å laget en egen for 2009. :)

Jeg gremmes av å finne ut at elva nå deles på 3 og kvinalaksefiskerier igjen deler seg i 3.

Om jeg har forstår dette riktig blir kostnadene for årskort i år:

Kvinalaksefiskerier:

Uren, Slimestad, Ytre Egeland kr. 700,-

Åmot (Kvina) kr. 700,-

Åmot, Øvre Egeland (Litlåna) kr. 500,-

Kvina Elveierlag:

Sesongkort: kr. 600,-

Gullestad/Presgarden:

Sessong: kr. 750,-

Totalt: 3250,-

Sessong 2008 kostet hele elva 1500,- og leverte dertil dårlig fangst over hele fjøla(min mening).

Yrende morsomt! Blir vel å skaffe Prestegård kort og dupp og bo fast i "svingen".. eller.. er det der man kan fiske med prestegård-kort? Er vanskelig å vite med soner fordelt på hvilken side av elva man er og om man er på oversiden av den steinen og ikke.

Ut over dette gleder jeg meg til ny sessong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt noen tok ansvar å laget en egen for 2009. :)

Jeg gremmes av å finne ut at elva nå deles på 3 og kvinalaksefiskerier igjen deler seg i 3.

Om jeg har forstår dette riktig blir kostnadene for årskort i år:

Kvinalaksefiskerier:

Uren, Slimestad, Ytre Egeland kr. 700,-

Åmot (Kvina) kr. 700,-

Åmot, Øvre Egeland (Litlåna) kr. 500,-

Kvina Elveierlag:

Sesongkort: kr. 600,-

Gullestad/Presgarden:

Sessong: kr. 750,-

Totalt: 3250,-

Sessong 2008 kostet hele elva 1500,- og leverte dertil dårlig fangst over hele fjøla(min mening).

Yrende morsomt! Blir vel å skaffe Prestegård kort og dupp og bo fast i "svingen".. eller.. er det der man kan fiske med prestegård-kort? Er vanskelig å vite med soner fordelt på hvilken side av elva man er og om man er på oversiden av den steinen og ikke.

Ut over dette gleder jeg meg til ny sessong...

Svingen er prestegården sitt kort ja.Grensene kan du studere på de forskjellige hjemmesidene til de 3 forskjellige valdene.Er enig at alt var greiere før,men er alltid endel plasser enn aldri fisker selv om man har kort for hele elva,må bare prioritere hvor man helst vil fiske.

Ja prisen har økt,men det er ikke avskrekkende,du får 30 km med elv om du regner begge sider og fiske i 115 dager ca.Fisker enn uke i Gaula med overnatting og da kan du dobble prisen,ingen fangst garanti der heller,sesongkort i kvina burde normalt gi litt fangst om man kan fiske på vannøkningene som det pleier og bli noen få av i løpet av sommeren.Men tror vi nå ser ett pristak som vil bli værende i elva endel år om ikke det skulle bli laksebonanza de neste årene,noe som jeg tviler på,uansett skitt fiske,mvh kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingen er prestegården sitt kort ja.Grensene kan du studere på de forskjellige hjemmesidene til de 3 forskjellige valdene.Er enig at alt var greiere før,men er alltid endel plasser enn aldri fisker selv om man har kort for hele elva,må bare prioritere hvor man helst vil fiske.

Ja prisen har økt,men det er ikke avskrekkende,du får 30 km med elv om du regner begge sider og fiske i 115 dager ca.Fisker enn uke i Gaula med overnatting og da kan du dobble prisen,ingen fangst garanti der heller,sesongkort i kvina burde normalt gi litt fangst om man kan fiske på vannøkningene som det pleier og bli noen få av i løpet av sommeren.Men tror vi nå ser ett pristak som vil bli værende i elva endel år om ikke det skulle bli laksebonanza de neste årene,noe som jeg tviler på,uansett skitt fiske,mvh kvinalax

Tror ikke du bør prøve å samenlignde Gaula med Kvina. Den er i en egen liga. Jeg er ikke så opphengt i pris. Har fiska i flere elver og i flere vald som koster 10 ganger så mye bare for 5 dager, men da det kom et fiskelag til og delte opp elva atter en gang og klasker til med 3 forskjellige årskort da stusser jeg. Prestegården og Elveeierlaget har 1 sessong kort hver. Kvinalaksefiskerier har 3!!!! kort. Og denne lille utbryter-foreningen med tilhørende kort øker prisen for hele elva med over 50%!

Hadde de strekka som nå er i dette laget levert godt med fangst er det jo greit, men med statistikken de 2 siste årene så er det jo helt hårreisende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du bør prøve å samenlignde Gaula med Kvina. Den er i en egen liga. Jeg er ikke så opphengt i pris. Har fiska i flere elver og i flere vald som koster 10 ganger så mye bare for 5 dager, men da det kom et fiskelag til og delte opp elva atter en gang og klasker til med 3 forskjellige årskort da stusser jeg. Prestegården og Elveeierlaget har 1 sessong kort hver. Kvinalaksefiskerier har 3!!!! kort. Og denne lille utbryter-foreningen med tilhørende kort øker prisen for hele elva med over 50%!

Hadde de strekka som nå er i dette laget levert godt med fangst er det jo greit, men med statistikken de 2 siste årene så er det jo helt hårreisende!

sammenligner ikke Gaula og Kvina på noen måte,mitt synspunkt er bare det at like over 3000kr er ingen upris for 30 km elv 115 dager uansett om vi selfølgelig vil ha alt billigest mulig.

Enig at det er dumt at det ikke bare er ett kort lenger,men elveigerene har vel loven på sin side om å selge fiskekort for sine egne fiskerier/vald.Det er vel ikke mange elver igjen her i landet du kan få hele elva på ett kort,sånn er utviklingen blitt.Men det er vel også noen uenigheter i elveigerlaget som har resultert i dette har jeg hørt noen rykter om,kjedelig men sånn er det nå bare.

Uansett får vi bare håpe på regn og at vi får lurt noen bamser uansett hvilket og hvilke vald vi fisker på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett får vi bare håpe på regn og at vi får lurt noen bamser uansett hvilket og hvilke vald vi fisker på :D

Ja nå vil vi ha masse regn. Jeg ligger i konflikt med resten av familien nå. Jeg vil ha regn mens de vil ha sol B)

I fjor høst drev de med graving lenger opp i Kvina mot Knaben. Elva ble da brun og fæl. Er det arbeidet ferdig eller fortsetter de i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå vil vi ha masse regn. Jeg ligger i konflikt med resten av familien nå. Jeg vil ha regn mens de vil ha sol B)

I fjor høst drev de med graving lenger opp i Kvina mot Knaben. Elva ble da brun og fæl. Er det arbeidet ferdig eller fortsetter de i år?

Det var vel krypsiv oppover elva de fjernet,tror ikke det er noe slikt arbeid nå.Men bygginga av den nye broa over kvina i sentrum begynner vel iløpet av sesongen så da blir det vel litt graving der vil jeg tro.

Ser dårlig ut med regn i pinsen og utover,begynn på regndansen alle mann morgen og kveld..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere at med tanke på elvestrekk så er ikke prisen uffen. kvina laksefiskeri er nå dyrerer på årskortbasis enn fluevald i lågen(larvik). Og lågen leverer varene får å si det slik.

Hadde utbryter folka satt 1 kort for sessongen hadde jeg ikke reagert men å tyne det ut til 3 kort. Litneåna har jo fått eget sessongkort. Dette er direkte melking, spesielt da ingen av foreningen velger å kjøre ukeskort. Kun dagskort og sessongkort. Sånt er bare dumt med tanke på turistfiske. 4 dager fiske, 4* dagskort og du driter deg ut om du velger å fiske en dag til.

Jeg gledet meg til hele elva denne sessongen men nå spørs det hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser grådigheten og faenskapet overalt om dagen, folk er ikke romantiske, de er ikke pasjonerte, det er simpelthen blitt en kamp å få fiska.

Som sagt kom dere på sjøen å fisk sjøørret, ikke er den preget av elva og gyting. Den er kanonfeit og tallrik for øyeblikket. Fått en hel haug.

GRATIS OGSÅ!!

Sø fisker jeg de 9 mnd'r ellers i året. 120 dager er satt av til laks og da i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel krypsiv oppover elva de fjernet,tror ikke det er noe slikt arbeid nå.Men bygginga av den nye broa over kvina i sentrum begynner vel iløpet av sesongen så da blir det vel litt graving der vil jeg tro.

Ser dårlig ut med regn i pinsen og utover,begynn på regndansen alle mann morgen og kveld..... :lol:

Ja krypsivet tok de oppe ved Rafossen. Men et stykke oppafor Lindland bro gravde de ved elvebredden og i elva. Nedafor så ble vannet veldig brunt, helt ned til sentrum. Det er det arbeidet jeg lurer på om de er ferdige med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja krypsivet tok de oppe ved Rafossen. Men et stykke oppafor Lindland bro gravde de ved elvebredden og i elva. Nedafor så ble vannet veldig brunt, helt ned til sentrum. Det er det arbeidet jeg lurer på om de er ferdige med.

De gangene jeg har vært å kastetrenet i vår har elva vært klar ihvertfall,var over 30 kbms den ene gangen,burde merket visst det var gravearbeid i stor skala.

Regner bra nå,la oss håpe på en vannøkning nå før sommervarmen kommer til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prisen har nå nådd en grense for hva som er akseptabelt hvis en ser elva som en helhet. Elva kan ikke lengre karakteriseres som billig ivertfall, kombinert med en den elendige vannføringen som er i 90% av sesongen er den ikke å betrakte som noen turistmagnet . Elva er nok først og fremst en lokalelv, bor en slik som meg en 5 minutters spasertur fra elva er den helt topp.Man kan ta en liten tur ned og slenge litt med fluestanga, en sjelden gang har en flaks og det blir fangst ellers går mye av sesongen med til å håpe på et kraftig regnskyll slik at vi får forhold til å fiske med flue. Fydda så spennende de er da når en vet at en kunn har 4- 5timer å gjøre en fangst på, se laksen komme inn i hølen og iblant få full klaff, da er ikke elva så dårlig lengre.

Å fiske i en elv som kvina har sin sjarm, en må kjenne pulsen på den for å få uttelling. Dette er nok ikke en elv jeg anbefaler noen å planlegge fiskeferien til, der er Kvina altfor ustabil og hardt rammet av regulering. Men det er en fantastisk elv når en bor rett ved siden av den og har mulighten til å fiske under de gode forholdene som iblant oppstår i en flommelv.

Når jeg sitter ved Gaulas bredder i juni og ser storlaksen fare forbi er det alltid greit å tenke på at en har en elv som kvina i bakhånd, før eller senere treffer jeg forholdene og lander en laks eller to.

:)

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prisen har nå nådd en grense for hva som er akseptabelt hvis en ser elva som en helhet. (...)

mvh

Ole

Nei, som helhet syns jeg det går over stokk å stein. Litneåna som har 5 gode fiskedager i året grunnet lav vannføring har eget sessongkort!! (?)... Får håpe de lærer noe i løpet av sessongen...

Jaja, vi har vel fått sagt nok om det.

Plager vettet av meg at pinsen starter med gode vannforhold i elva. I år klarer ikke jeg være med på laksestarten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som helhet syns jeg det går over stokk å stein. Litneåna som har 5 gode fiskedager i året grunnet lav vannføring har eget sessongkort!! (?)... Får håpe de lærer noe i løpet av sessongen...

Jaja, vi har vel fått sagt nok om det.

Plager vettet av meg at pinsen starter med gode vannforhold i elva. I år klarer ikke jeg være med på laksestarten. ;)

Når jeg snakker om aksebtabel pris så er det ut i fra at jeg bor nær elva da har en helt andre muligheter til å nyttiggjøre seg de forskjellige forholdene som oppstår l løpet av sesongen.Et lite regnskyll kan være nokk til å trigge fisken selv på minstevannføring og varm sommerelv, men det gjelder å være på rett plass til rett tid.

Måten å fiske på har endret seg radikalt i kvina, tidligere kunne en tilbringe en sesong i svingen å få mellom 10-20 laks bare med å fiske med flue/dupp.Dette går ikke lengre, nå må en virkelig fiske etter laksen å kjenne elva for å få uttelling.

Antall fiskere har også mangedoblet seg noe som en ikke ser igjen på fangststatistikken som har vært nedadgående de siste 2 år.

Når jeg snakker med de som fisket kvina før reguleringen, så sier de at måten laksen oppfører seg på nå sammsvarer med slik det var før laksen forsvant fra elva. Den går fort på elva og blir ikke samlet opp i sentrum.

Jeg endret fisketaktikk i fjor etter et skremmende dårlig sesong i 07, kunn 4 laks på 150 timers fiske(under gode forhold). Nå beveger jeg meg mye mer for å finne laksen det var en suksess, spørs om det virker i år da :) .

Det som er forskjellen fra tidligere år er i grove trekk: Sentrum er ikke lenger en bankers plass, Mega hølen har vært elendig i lange perioder, når en tar i betraktning hvor mye denne fiskes har det kansje vært den dårligste plassen i hele elva, svingengen har vært brukbart men en er helt avhengig at det går laks på elva.

Ser en på fangstene er de mere jevnt fordelt over hele elva og littleåna har kommet seg betraktelig (mange pene fangster der i forhold til tidligere år(markfiske)) Jeg synes denne utviklingen er spennende det tvinger oss fiskere til å tenke nytt og endre taktikk. Slvfølgelig kan det endre seg tilbake til slik de var i starten etter kalkingen men jeg tror ikke det.

Som jeg har skrevet tidliger de to siste gytetellingene har resultatet vært svært bra,så bestenden er ivertfall ikke redusert, selv om det har blitt mye mere komplisert å få fangst nå en tidligere. En må også huske på at innsiget har kommet mye sener de siste 2 årene, en god del av fisken gikk ikke på elva før etter sesongslutt, slik at vi har hatt betydelig mindre fisk å fiske på.

Uansett det skal bli spennende og se hvordan det går, svaret får vi i spetember.

Min spådomm er ca 1-1.5tonn hvis vi er heldig med vannføringen. Junifisket kommer til å bli dårlig lite laks observert på sjøen.

Lite mellomlaks(elendig med smålaks08),litt storlaks og forhåpentligvis mere sveler en de siste 2 årene.

Den som fisker får se.

Mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.