Gå til innhold
Fiskersiden

Kvina 2009


ole14
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har det regnet meget bra i kveld,får håpe vi kan få en økning oppmot 50 kbms ihvertfall,da hadde det nok kommet opp noen storlaks fra sjøen.Kjenner på kroppen at det nærmer seg styggfort nå :)

Var på dugnad i mega hølen i dag, de som hadde vært der hele dagen hadde ikke sett en eneste laks.

De kommer garantert opp litt fisk på denne økningen vannstanden har vært bra til å være i slutten av mai, synd at ikke skjedde 3 dager senere da hadde vi hatt forhold på åpningen med det været som er meldt nå er elva nok nede på 10kbms åpningsdøgnet. Mitt stalltips er at årets første laks blir tatt i svingen på sluk eller fluedupp.Blir svært skuffet og skremt hvis det nå ikke tas laks på åpningsdøgnet.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, jeg skal nedover. Skal ta på meg den oppgaven å få laks på åpningsdagen :P

Ja du tømte jo elva forrige sesong :lol: .

Neida fra spøk til alvor det er nok en mulighet for at det kommer laks på land men vanskelig på flue, elva går rett ned etter en vannøk på denne tiden.

Varmen som er meldt hjelper heller ikke. Men på morgenen 1 juni så regner jeg med at det er landet en laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rapportert om noe Laks på åpningsdagen??

Vet om en på 4,1kg tatt i litleåna,samt en sjøaure på over kiloen i kvina.Jeg har ikke vært ute siden halv 8 så det kan være flere på land.kan gått ha blitt tatt noe i øvre deler men der har jeg ikke vært så det er usikkert.Lite vann og 25 grader i skyggen så sjangsene er små vil jeg si,men sluk og mark i hølene er det beste nå vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en på 4,1kg tatt i litleåna,samt en sjøaure på over kiloen i kvina.Jeg har ikke vært ute siden halv 8 så det kan være flere på land.kan gått ha blitt tatt noe i øvre deler men der har jeg ikke vært så det er usikkert.Lite vann og 25 grader i skyggen så sjangsene er små vil jeg si,men sluk og mark i hølene er det beste nå vil jeg tro.

Vi var 2 som fiska fra 7 i dag i Sandhølen og Svarthølen. Fikk ikke noe. Bare masse frisk luft :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan er vannkvaliteten i Kvina om dagen? Ser på sidene til Kvina Laksefiske at det er en del forurensning....

Og hvordan vil det gå med fiske når de skal lage en vei mitt i elva som skal være der under hele sessongen?

;) Vei midt i elva?? Dette vil vel hemme oppgangen av Laks kraftig??. Selv om de ikke stenger utløpet helt så blir det jo mye støy og bråk. Hva med å ta denne jobben i vinterhalvåret??

Er det mulig å få refundert årskortet tro??? :)

Nesten som å selge årskort til badeland det. Med en liten detalj som at det ikke er vann i bassengene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Vei midt i elva?? Dette vil vel hemme oppgangen av Laks kraftig??. Selv om de ikke stenger utløpet helt så blir det jo mye støy og bråk. Hva med å ta denne jobben i vinterhalvåret??

Er det mulig å få refundert årskortet tro??? :)

Nesten som å selge årskort til badeland det. Med en liten detalj som at det ikke er vann i bassengene. :)

Ser faktisk ikke så veldig lyst ut for kvina sin del i år, den nye veien skal brukes til å bygge den nye bro mitt i sentrum. Hvordan dette påvirker oppgangen av laks er vanskelig å si men den går mitt i den renna laksen pleier å gå i.

Det har også vært ulovelig graving i litleåna noe som kommer til å påvirke elva kraftig når neste vannøkning kommer, elva kommer til å være sjokoladebrun i flere dager nedenfor samløpet med kvina. Det som skjedde i fjor ved noenlunde samme forhold var at laksen ikke gikk på elva under den første flommen. Bra at jeg reiser til gaula fredag ingen vits i å sløse bort tida i kvina ;):).

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det meste på gullestad sine sider. Det er den eneste siden som er någelunde oppdatert. Godt er det. Ivrer ikke akuratt nedover til Kvina om dagen for å si det slik.

Ja, broa vil være et godt tillskudd til liknes men syns at de kunne tatt jobben med fundamentet utenfor sessongen. Noen som vet hvorfor det er valgt å gjøre dette mitt i sessongen?

Folka som har funnet på å grave øverst i litneåna burde jo vært kasta med dyp kurs mot utløpet. Noen som kan og burde bli tatt til ansvar for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det meste på gullestad sine sider. Det er den eneste siden som er någelunde oppdatert. Godt er det. Ivrer ikke akuratt nedover til Kvina om dagen for å si det slik.

Ja, broa vil være et godt tillskudd til liknes men syns at de kunne tatt jobben med fundamentet utenfor sessongen. Noen som vet hvorfor det er valgt å gjøre dette mitt i sessongen?

Folka som har funnet på å grave øverst i litneåna burde jo vært kasta med dyp kurs mot utløpet. Noen som kan og burde bli tatt til ansvar for dette?

Utenfor sesongen så er vannføringen for høy til at det er mulig å innstalere brukarene.

Ja de som har gravd i litleåna burde virkelig få en skikkelig bot slik at det ikke skjer igjen.

Men litt positive nyheter, det er blitt observert endel laks i sjøen i det siste.

Dette lover bra da det var slik vi ofte så laksen før den gikk på elva i sesongene før 07,08.

Oppgangen forhåpentligvis tilbake på et normalt nivå og vi slipper å vente til august før det kommer laks på elva

av noe betydning.

Vannstanden har økt litt men ikke noe som gjør at laksen kommer til å gå på elva i noen mengder enda, elva må nok opp i minst 40m3 for at dette skjer men vi får håpe at det varslede regnet kommer.

Forhåpentligvis får vi en normal sesong igjen.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En stund siden det har vært noen oppdatering her, men det skjer svært lite i elva. Ser ut til at det ikke har gått på noe særlig med fisk på sist flomm, for det lite som viser seg.

Det er nå 5 kilenøter i fjorden mot tidligere 0, så de gjør nok et merkbart innhogg i bestanden.

Ser ut til at vi får et nytt år med sent innsig og lite laks, svelene skulle også begynt og gått på elva nå men det ser ut til at det ikke blir det store i år heller. Får nok en liten øk i vannføringen nå men det er observert lite laks i fjorden så noe storfangst blir det neppe.

Merklig det som skjer på sørlandet generelt sett, et historisk dårlig innsig av laks.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele opplegget i Kvina er noe surr og rot.Oppdelinga av sonene....håpløs dustete.Kjøpe sesongkort for sesongen bare for å oppdage at de nærmest stenger og herjer med elva i sentrum, gir en like dårlig følelse som å kjøpe en bil med heftelser.Det er ikke pengene som er problemet her alene ,men like mye prinsippene .Er kjedelig når man planlegger ferie mye av sommeren i kvinesdal og får ødelagt planene pga...av sånne dårlige planlagte og lite turistvennlige aktiviteter.... :)

Endret av Kimbim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele opplegget i Kvina er noe surr og rot.Oppdelinga av sonene....håpløs dustete.Kjøpe sesongkort for sesongen bare for å oppdage at de nærmest stenger og herjer med elva i sentrum, gir en like dårlig følelse som å kjøpe en bil med heftelser.Det er ikke pengene som er problemet her alene ,men like mye prinsippene .Er kjedelig når man planlegger ferie mye av sommeren i kvinesdal og får ødelagt planene pga...av sånne dårlige planlagte og lite turistvennlige aktiviteter.... :)

Å planlegge ferie i kvina for å fiske laks, er etter min mening toppen av optimisme ;) .

Var ute en liten tur, så ikke en fisk, smålaksen ser ut til å utebli i år også.

Soneinndelingen synes jeg er grei, de fleste fiskerene greier seg med to kort, da er prisen ikke avskrekkende.

Kvina er og blir en svært ustabil elv på grunn av den lave vannføringen, og når smålaksen utblir så er den enda dårligere. Ser faktisk ut til at vi får en elendig sesong hvis ikke noe drastisk skulle skje med innsiget av laks.

Mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket på kanon vannføring i 2 dager nå og dette blir jeg ikke klok på.

Ble tatt 4 fisk i går og jeg vet om 7 fisk til nå i dag, ingen med lus etter hva jeg vet.

Det er stort sett fisk som har stått litt på elva som er tatt, merkelig at det ikke kommer ny fisk på elva. Totalt sett så er det svært skuffende at så lite fisk blir landa under perfekte forhold.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OLE,den på 10,3 og 2,1 hadde lus.En på 3,8 og en på 5,3 var sølvblanke med helt løse skjell men det var ikke lus på dem.Det var helt ny fisk,at det ikke var lus på de var jo bare flott.

Fikk forøvrig en på 7,2kg som hadde stått litt,mistet en mellomlaks,og var bort på ett par til i svingen i går kveld,men det var egentlig ganske dødt totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det tatt mye laks i Kvina eller Litleåna om dagen?

De to siste dagene har vært dårlig i lygna.

Hei.Litt blir tatt men ikke allverden.Jeg tok en på 3,8kg i dag og vet om en på 7,5 og 6kg.

Det er nesten bare mellomlaks og storlaks som blir tatt,lite sveler i fangstene.Den jeg tok i dag var helt nygått.

11,3 10,8 og 10,3 er vel de største denne uken som jeg vet.Nå skulle svelene vært her for fullt,i fjor kom de seint da de var på gyteplassene i november,ser ut for at det samme kan skje i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.