Gå til innhold
Fiskersiden

Etneelva 2009


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var å fiska i sone 17 og 14 på fredag. sto en fin fisk i øverste hølen i sone 14, men ville ikke ta noe! i sone 17 var det helt dødt!

På lørdagen hadde vi sone 14, 16 og 17. Etter det kraftige regnværet på ettermiddagen blei elva faga og steig litt. Var noen fisk som var oppe å velta seg i sone 16 og 17 men ellers helt dødt!

På søndags morgenen sto det 4 flotte fisk i sone 16. disse seig opp og ned i hølen hele tiden. Den ene måtte bite i gresset etter å ha tatt spinneren. 5,3 kg, skuffelsen var stor da jeg etter 3-4 minutter oppdaga att dette var en oppdretslaks, men godt å få de ut av elva da!!! De tre andre forsvant ettervært, å vi dro hjem.

Men det vart en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bra ut. fansgtene er under halvparten av fjoråret på samme tid, og bare 1/4 av sviddene er tatt.

Dette kan nok bare delvis forklares med den unormalt varme tørre juni måneden. laksen biter dårlig i 20 grader i klar liten elv, men allikevel.....

en god del kan forklares med den varme juni månden ja. men til tross for bare 1/4 av sviddene er tatt, så har jeg sitt masse svidder på elva, mer enn i fjor, men verken den eller laksen vil jo bite. i begynnelsen på juli var nordelva 22grader :) og sørelva var enda varmere!. forrige uke sto det fult med laks i håfoss. alle trappene var fulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hjemme etter to døgn i elva.

Fiska i sone 16 fra torsdag til fredag. var ikke noe liv i det hele tatt!!

på fredags morgenen sto det en bak steinen, men gikk videre oppover etter en stund.

Så var det videre til sone 11 på fredags kvelden. Var en flott laks som var oppe å slo ved halvtersklene, noen minutter etterpå tok den spinneren rett på utsiden av gapahuken, gikk i lufta med det samme, å deretter dro den rett oppover elva til den øverste terskelen der den igjen gikk i lufta og glapp ide den gikk i vannet. var en flott laks på mellom 8 - 10 kg. kjedelig å misste den, men gøy å ha den på ja! Var flere fisk oppe å viste seg mellom kl. 11 og 12, men ingen ville ta verken flua eller spinneren.

Så da er det bare å vente til onsdag. da bærer turen til sone 19. Håper det blir en fisk eller to da!

Endret av T..V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake på fjellet etter en SUPER tur til etne som jeg aldri kommer til å angre på!!!

Kom til sone 19 i 18.30 tiden i går kveld, elva var stor å fin!

Etter ca 5-10 kast med flua røska det skikkelig i flua! Fast fisk å det på bare noen få kast! Fisken tok ett kort å kraftig utras nedstrøms før den blei stående i djuprenna på andre siden å stange. Jeg skjønnte da att dette ikke var noen liten fisk som hadde tatt flua! fisken stod der i ca 10 min før den tok 2 kraftige utras oppstrømms, å igjen blei stående å stange i en 5 minutters tid. Litt etter litt fikk jeg presset fisken ut av den harde strømmen å inn i litt mer stille vann. Det var da jeg så fisken for første gang, å tippet att den var ca 10 kg. Etter en god stund med fisken inne på litt roligere vann å knallhardt press begynte det å tære på kreftene for fisken å ikke minnst for min del. Fisken var nesten på land 2 ganger før jeg omsider fikk satt kleppen i den å dratt den på land. Da skjønnte jeg att fisken var over 10 kg! Jeg brølte ut av glede å lakseskjelven reiv i kroppen som aldr før!

Kampen varte i litt over 30 minutter, helt rått!

Fisken blei veid til 12.5 kg! Å ny pers for min del! å det på flue! =)

Beklager dårlig bilde (mobil) skal få lagt ut noen bedre!

12.5 KG

87253_s.jpg

87483_s.jpg

87484_s.jpg

Det som var mindre hyggelig å se når fisken var på land, var att det er noen som har rykka denne fisken.... Satt en merkelig makk krok midt under buken på den, med 20 cm med 0.60 mm - 0.70mm fra t virvelen til kroken.... det tyder ikke på noe annet en rykking!!!

Endret av T..V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med super Etnefisk :)

Hører rykter om at et forsinket innsig av smålaks er på vei opp i elva, krysser fingrene!

Hadde 2 fiskedøgn Sone 10 fredag og lørdag ved drømmeforhold. Skikkelig nedbør, fallende vannstand, elva hadde klart opp, lettoverskyed vær og passelig vanntemperaturer. Dessuten hadde det kommet noen fisk på børsen som tydet på oppgang av tert.

Resultatet var : En liten blankfisk mistet og en tert eller blankfisk observert. Det var alt. Ennå mer frustrerende var at det er i hele elv bare 2 laks kom på land. Og det ved slike forhold.

For min del og for de 2 andre jeg har fisket i lag med er konklusjonen: Meget frustrerende-svært lite fisk i elva uten at det er virkelige tegn til at oppgang av tert kommer til å redde sesongen.

Fiskregelene har blitt skjerpa med bare en fisk per stang og Catch and release for alle hun fisk gjeldende fra første august.

-Effektiv tiltak forutsatt man få fisk.-

På laksebørs er det å lese at det har blitt tatt 41 smålaks hittil i år sammenlignet med i fjor per 1.august. Det er ikke engang halvparten av 2008 som hadde allerde dårlig oppgang med smålaks sammenligent med tidligere år. Jeg har nå ikke mistet all håp nå men bekymringen har fått næring iallfall for min del.

Nytt evaluering er planlagt i august.

Endret av DocHoliday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe av det samme i sone 3 denne uka..

Perfekte forhold på alle vis, ikke spor av fisk :) Eneste som skjedde var ei halvdau svidde på 0.8kg som kom drivende med strømmen. Prøvde å få liv i den, men den måtte kakkes. Helt strøken fisk uten synlige skader.. Vet ikke helt hvordan vi skal melde inn den fisken, men siden vi kakket den må den vel på fangstrapporten?

I sone 2 viste det seg litt svidder og det ble tatt en regnbue på 1.7kg.

Det var bedrøvelig å se så lite liv i elva. Vi var så motløse at vi takket nei til å fiske sone3 under perfekte forhold det påfølgende døgnet :)

.....

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken var ikke død, men halvdød og ute av stand til å ta vare på seg selv... Oppsynet i elva er en story for seg selv og ikke noen jeg gidder å forholde meg til...

Kommer til å rapportere fisken inn til EJFF som disponerer sonen

:) Det er heilt sikkert einaste måten å få den registrert som ett eksemplar av fisk som ikkje er fanga med fiskeredskap, men avliva av humanitere årsaker. Korleis var fargen på gjellene? Var det synlege defekter i det heile? Er det tatt vare på fisken slik at den kan undersøkast av vetrenør om naudsynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.